دولت حامی بخش خصوصی در تولید و تجارت فرش است

معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران از برنامه‌ریزی دولت برای کمک به بخش خصوصی در زمینه شرایط تجارت و تولید فرش دستباف ایرانی خبر داد.
کد خبر: ۱۴۴۲۷۷۵

جام جم آنلاین اصفهان؛ یاسر حنیفی روز چهارشنبه در مراسم رسمی گشایش «بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی - صادراتی فرش دستباف» همزمان با اختتامیه «دومین جشنواره ملی قالی فاخر» در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان افزود: مرکز ملی فرش ایران بعنوان مُتولی فرش دستباف، در کنار فعالان این بخش قرار دارد و تمام تلاش خود را صرف کرده و از محل منابع و اعتبارات ملی هم مبلغی برای مشارکت و حمایت مالی از این جشنواره فراهم شده است.

وی ادامه داد: اجرای این جشنواره ملی از ۲ سال گذشته به پیشنهاد استانداری، اتاق بازرگانی و اداره کل صمت اصفهان به این استان واگذار شد و به حق نخستین دوره جشنواره بصورت مستقل و مطلوب برگزار شد و در دومین دوره هم همزمان با نمایشگاه بزرگ فرش دستباف برگزار خواهد شد.

معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران اظهار داشت: تمام ارکان تولید، تجارت و فرهنگ فرش دستباف از گذشته در بخش خصوصی وجود داشته است و دولت در جایگاه حمایتی و در کنار بخش خصوصی قرار دارد.

وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره ملی«قالی فاخر» نمونه بارز معرفی و فعالیت بخش خصوصی برای اجرای یک کار فاخر ملی است.

حنیفی خاطرنشان کرد: این پروژه ملی به همت اصفهان بخوبی برگزار شده و خوشحالیم که این پروژه در این استان در حال رسیدن به هویت اصلی خود بعنوان یک جشنواره و نشاندهنده قالی فاخر ایرانی و خصوصیات آن است و مسیر تولید و تجارت فرش دستباف کشورمان را نشان می‌دهد و دوباره از حس یکنواختی در مردم ایران و دنیا خارج شویم و قالی ایرانی را بعنوان نماد فرهنگ، هنر و تمدن خود با ارائه آثار فاخر معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه اصالت و نوآوری در این جشنواره توسط داوران مورد توجه قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد که راه قالی ایرانی از این مسیر بدرستی طی و پیگیری‌ لازم در زمینه مباحث حمایتی از طرف دولت انجام شود.

معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران گفت: وزارت صمت متولی حوزه فرش دستباف است و این وظیفه را دارد که اقدامات لازم برای حمایت‌ و پیگیری قوانین را انجام دهد و امیدواریم شاهد شکوفایی و اعتلای فرش دستباف ایرانی باشیم و برنامه‌های بزرگتری در اصفهان و سایر استان هایی که قالی متعلق به آنهاست، انجام شود و ما هم همچنان از این هُنر صنعت حمایت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اجرایی شدن و فعالیت کارگزاری‌های فرش و صدور شناسنامه فرش در کشور اضافه کرد: پیشنهاد شناسنامه‌دار کردن قالی‌هایی که در نمایشگاه به نمایش درمی‌آید، سال گذشته داده شد و یکی از بهترین کارگزاری‌های صدور شناسنامه در اصفهان است و این کار به گسترش فرهنگ، تایید اصالت و بازگشت فرش ایرانی به جایگاه خود کمک می‌کند.

حنیفی افزود: امروز شرایط تجارت و تولید فرش دستباف آن چیزی نیست که از این هنر فرهنگ و صنعت بومی ایران می‌رود.

وی ادامه داد: هنر و فرهنگ فرش دستباف ایرانی با تار و پود تمام ایرانیان آنچنان درآمیخته که گویا جزو بدیهیات زندگی آنها شده و شاید به همین دلیل کمی مورد بی‌مهری و کم توجهی قرار گرفته است.

معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران اضافه کرد: نمی‌خواهم بگویم که حال فرش دستباف ایران خوب نیست اما شرایط هم مطلوب نیست و بخش دولتی با کمک بخش بزرگ خصوصی فعال، برای حمایت و کمک به این بخش در حال تلاشند.

جشنواره ملی قالی فاخر با هدف انتخاب و معرفی آثار برگزیده و فاخر کشور در حوزه فرش در اصفهان برگزار شد.

در این رویداد از آثار برگزیده و فاخر کشور در هشت رسته و سه گروه فرش‌های روستایی و عشایری، فرش‌های شهری‌باف و فرش‌های مدرن تجلیل شد.

از بین بیش از ۲ میلیون نفر شاغل در حوزه فرش دستباف، ۶۰ درصد آنان را قالی‌بافان مستمر، ۳۱ درصد را قالی‌بافان غیرمستمر(فصلی) و ۹ درصد را مشاغل جانبی حوزه فرش دستباف تشکیل می‌دهند.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها