صنعت پویانمایی در کشور ما نیز بهرغم عقبماندگیها و محدودیت امکانات در سالهای اخیر تلاش کرده خود را به بازارهای جهانی نزدیک کند. در این میان رسانهملی در مرکز پویانمایی صبا و مراکز استانها بهواسطه وجود هنرمندانی دغدغهمند و صاحب ایده در مسیر ارتقای کمی و کیفی تولیدات پویانمایی گام برداشته و در تلاش است به قطب پویانمایی دینی در دنیا تبدیل شود.
حالا سازمان صداوسیما جشنوارهای را برای تولیدات پویانمایی و برنامه های عروسکی به میزبانی استان سیستانوبلوچستان، سرزمین نخل و آفتاب، دیار اسطورهها و مهد فرهنگ و تمدن ایرانزمین تدارک دیده که قرار است در بهمن ماه میزبان هنرمندانی از پهنه ایران عزیز باشد. فراهمآوردن بستری مناسب برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندانی از همه نقاط کشور، معرفی تولیدات برتر، کشف استعدادها و تسهیل زمینه ظهور و بروز هنرمندان توانا، تبادل آموختهها و کمک به ارتقای کیفیت و نوآفرینی در عرصه پویانمایی ازجمله اهدافی است که از مسیر برگزاری جشنوارههایی از این قبیل، دستیافتنی میشود.
سمیه پشندی، دبیر سومین جشنواره ملی تولیدات پویانمایی و برنامههای عروسکی ایران با بیان اینکه سومین جشنواره ملی تولیدات پویانمایی و برنامههای عروسکی ایران ۲۴ تا ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ در زاهدان برگزار میشود، گفت: این جشنواره به همت معاونت امور استانهای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با مشارکت استانداری سیستانوبلوچستان برپا خواهد شد.
وی از انتشار فراخوان جشنواره از ۱۹ دی خبر داد و گفت: مهلت ارسال آثار تا چهارم بهمن تعیین شده و نشانی دبیرخانه جشنواره برای ارسال آثار به این شرح است: «تهران. خیابان ولیعصر، خیابان استقلال، ساختمان اداری جامجم، طبقه اول، واحد جشنواره و مبادلات برنامهای معاونت امور استانها». ۲۲۱۶۶۸۹۴ و ۲۲۰۲۱۵۳۳ شمارههای تماس دبیرخانه در تهران هستند و علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره Festival.iriborg.ir مراجعه کنند.
مدیر جشنواره و مبادلات برنامهای معاونت امور استانها افزود: ارسال آثار در شش بخش پویانمایی، شامل سریال و مجموعه، فیلم بلند سینمایی و تلویزیونی، فیلم کوتاه و نیمهبلند تک قسمتی، عروسکی، بخش قالبهای وابسته شامل موشن گرافیک، آموزشی، تبلیغاتی، جلوههای ویژه رایانهای، عنوانبندی با تکنیک پویانمایی، ویژه هیأت داوران در محورهای موضوعی شعار سال، مقاومت، مفاهیم دینی فرهنگی، مفاهیم سبک زندگی، مقابله با جنگ نرم تهاجم سیاسی و فرهنگی، غلبه بر آسیبهای اجتماعی، تحکیم خانواده (ازدواج و فرزندآوری)، تبیین نقش بانوان در عرصههای مختلف، جذابیتهای زندگی روستایی و عشایری، «طرح ایده ـــ فیلمنامه (پویانمایی)» و «فیلمنامه عروسکی» امکانپذیر است.
به گفته پشندی، آثار تولیدشده از سال ۹۸ تاکنون به شرط عدم شرکت در جشنواره اول و دوم میتوانند در جشنواره شرکت کنند.
تولدی دوباره برای پویانمایی
حسین مظلوم، دبیر کارگروه تبلیغات سومین جشنواره ملی تولیدات پویانمایی و برنامههای عروسکی نیز درباره برگزاری این جشنواره توضیح داد و گفت: در شهریور امسال که دکتر جبلی به مرکز زاهدان سفر کردهبود، پیشنهاد برگزاری جشنواره پویانمایی را مطرح کردیم که با استقبال مواجه و مقرر شد در بهمن امسال شاهد برپایی آن باشیم. کلید کار از همان موقع زده شد و مقدمات اجرایی آن را با همکاران صداوسیمای سیستانوبلوچستان و استانداری شروع کردیم.
وی درباره علت انتخاب استان سیستانوبلوچستان برای میزبانی این جشنواره و ضرورت استفاده از ظرفیتهای استانی در حوزه پویانمایی اظهارکرد: اولین تصویر متحرک دنیا در شهر سوخته سیستان روی یک جام سفالی کشف شد که مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش است و حرکت همان بز معروف جام آسوریک را در پنج حرکت نشان میدهد که اولین پویانمایی یا تصویر متحرک جهان است و از قدیمیترین نوشتههای مکتوب موجود به خط میخی و یک داستان به شمار میرود و گفتوگوی میان درخت آسوریک (درخت خرما) و بز را روایت میکند که در نهایت به برتری بز میانجامد. گروه پویانمایی صداوسیمای استان سیستانوبلوچستان، قدیمیترین گروه این استان است که تاکنون فعال بوده و ۲۰۰۰ دقیقه پویانمایی را در قالب هشت مجموعه و دهها فیلم کوتاه تولید کرده است. این گروه تاکنون چند مقام ملی کسب کرده و در محافل بینالمللی از آنان قدردانی شده است.
مظلوم با بیان اینکه ارائه آثار و بیان پیشینه کاری این گروه به دکتر جبلی در تصمیم برای برگزاری جشنواره اثرگذار بود، گفت: گروههای نوپای جدید دیگری نیز در استان در حال شکلگیریاند و شروعبهکار کردهاند. قرار است تولیدات پویانمایی استان افزایش یابد و این جشنواره هم فرصت خوبی است تا ساختار و نگرش جدیدی در حوزه پویانمایی سازمان در کشور شکل بگیرد.
وی افزود: هر زمان جشنوارهای برگزار شده، اتفاقات خوبی برای پویانمایی کشور رقم خورده و حالا در اینجا هم قرار است اتفاقات خوبی با توجه به گرد هم آمدن تمام دستاندرکاران پویانمایی کشور خصوصا همکاران سازمان شکل بگیرد و شاهد تولد دوباره پویانمایی سازمان و کشور باشیم.
دبیر کارگروه تبلیغات سومین جشنواره ملی تولیدات پویانمایی و برنامههای عروسکی در پاسخ به اینکه سهم تولیدات پویانمایی استانها از آنتن ملی چقدر است، توضیح داد: بسیار زیاد، اکثر شبکههای استانی با تولیداتشان شبکه پویا را پوشش میدهند و این شبکه بهتدریج تولیداتش را به سمت محتوای صد درصد بومی از کل کشور پیش میبرد.
مظلوم افزود: چند شهر بسیار فعال هستند که ازجمله آنها میتوان به همدان، شیراز، مشهد و بجنورد اشاره کرد که گروههای خوبی دارند و هرسال یک تا دو سریال تولید میکنند و تولیدات استانها روی هم رفته کیفی میشود.
وی با بیان اینکه رقبای ما، پویانماییهای خارجی هستند و وقتی کاری به سمت کیفی بودن میرود حمایتهای بیشتری نیاز دارد، افزود: پویانمایی از آن دسته تولیداتی است که سازندههایش باید خودشان را بهروز نگهدارند و بسیار متنوع و خاص برای مخاطب کار کنند. مقابله با هجمهای که از سوی پویانماییهای خارجی میآید، یک برنامهریزی میطلبد و اگر سازمان به سمت ساختار صادراتی ـــ رقابتی برود هم به نفع پویانمایی است و هم سازمان.
روایت فرهنگ بومی در تولیدات پویانمایی
دبیر کارگروه تبلیغات سومین جشنواره ملی تولیدات پویانمایی و برنامههای عروسکی درباره روایت فرهنگ بومی و هویتمحوری در تولیدات پویانمایی برای نسل کودک و نوجوان عنوان کرد: باتوجه به ظرفیتهای عظیم فرهنگی و تمدنیمان میتوانیم پویانماییهای بسیار خوبی برای ترویج فرهنگ ایرانی تولید کنیم، بهخصوص آنکه قصههای کهن شاهکاری در هر گوشه کشور داریم.
مظلوم افزود: این کارها باید هوشمندانه، بهروز و با بهرهگیری از فناوریهای روز ساخته شود تا ضمن تأمین نیاز داخل، قابل عرضه به بازارهای جهانی باشد. بقای پویانمایی به بینندگانش است، مخصوصا اگر به کانون صادراتی تبدیل شود.
وی درباره امکانات و تجهیزات مورد استفاده در تولید پویانمایی اظهار کرد: با رقیبی کار میکنیم که با دهها برابر امکانات بیشتر کار میکند؛ این خیلی سخت است و پویانمایی ما باید بهسختی نفس بکشد. باید توان مالی، فنی و سختافزاریمان ارتقا یابد تا بتوانیم سرپا بایستیم و رقابت کنیم.
دبیر کارگروه تبلیغات سومین جشنواره ملی تولیدات پویانمایی و برنامههای عروسکی تصریح کرد: افراد توانا و نخبهای در عرصه پویانمایی کار میکنند. سازمان صداوسیما از ۲۰ سال پیش به این سو بهشدت روی پرورش نیروها هزینه کرده و لازم است با برنامهریزی منسجم از این سرمایهها استفاده کند تا بتوان بهتر در این فضا پابرجا ماند، چون پویانمایی هماکنون تاثیر درخور توجهی در تربیت دارد و ذهن کودکان این نسل و نسلهای بعدی با دیدن تلویزیون و پویانماییهای که میبینند، شکل میگیرد.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد