مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان

پنج مجوز ایجاد تأسیسات گردشگری در گلستان صادر شد

ثبت پنج اثر منقول استان گلستان در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از ثبت تعداد پنج پرونده آثار منقول استان شامل شش قلم شی از اشیای گنجینه زیارت در فهرست آثار منقول کشور خبر داد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از ثبت تعداد پنج پرونده آثار منقول استان شامل شش قلم شی از اشیای گنجینه زیارت در فهرست آثار منقول کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۴۳۹۸۹۸
نویسنده شبیر دائمی

به‌گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، محمدجواد ساوری امروز دوشنبه 18 دی‌ماه 1402 با اعلام این خبر گفت: در جلسه امروز شورای ثبت ملی آثار منقول کشور که در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، تعداد پنج پرونده آثار منقول استان شامل شش قلم شی از اشیای گنجینه زیارت در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. 

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با تشریح آثار ثبت‌شده استان، خاطرنشان کرد: این اشیاء شامل دو عدد دستبند زرین هم‌شکل، یک عدد پیشانی‌بند زرین، یک عدد آینه مفرغی دسته‌دار و دو عدد میله سرمه‌دان که یکی از آن‌ها دارای تزئینات انسانی است، می‌شود.

 

او افزود: این آثار که در دهه 70 شمسی دریکی از سایت‌های باستانی استان کشف‌شده از جنس طلا و مفرغ بوده و قدمت آن با توجه به مطالعات نسبی، مربوط به دوره آغازین آهن است.

 

ساوری در ادامه یادآور شد: این آثار در موزه باستان‌شناسی گرگان در معرض نمایش قرار خواهد گرفت و علاقه‌مندان به حوزه میراث‌فرهنگی می‌توانند با مراجعه به این موزه از این مجموعه ارزشمند دیدن کنند.

 

او اظهار امیدواری کرد با ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی، صنایع‌دستی، میراث معنوی و ناملموس استان گلستان و معرفی هرچه‌ بهتر آن، گام‌های ارزنده‌ای در راستای حفظ و احیای این مواریث ارزشمند برداشته شود.

 

شورای ثبت ملی آثار منقول کشور امروز دوشنبه 18 دی‌ماه 1402 با حضور علیرضا ایزدی مديركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی کشور، هادی میرزایی مدیرکل امور موزه‌های کشور، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، سجاد علی‌بیگی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، مرتضی حسینقلی‌زاده معاون میراث‌فرهنگی استان گلستان و دیگر اعضای شورای ثبت ملی کشور در تهران برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها