گفت‌وگوی «جام‌جم» با مازیار مهاجر سلطانی، تهیه‌کننده برنامه «صبح بخیر ایران»

جایی برای شنیده شدن انتقادها

در گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده مسابقه در حال تولید شبکه ۲ مطرح شد

رقابت بین‌نسلی در شصتادیا

دو دهه ۶۰ و ۸۰ همیشه در رقابت با هم هستند و هر کدام نسل خودشان را سختی‌دیده یا جذاب می‌دانند.این کل‌کل‌های ادامه‌دار حالا پایش را به یک مسابقه جذاب تلویزیونی کشانده است. «شصتادیا» قرار است روایتگر یک‌رقابت میان دو گروه از متولدین دهه‌‌های‌۶۰ و ۸۰ باشد.
دو دهه ۶۰ و ۸۰ همیشه در رقابت با هم هستند و هر کدام نسل خودشان را سختی‌دیده یا جذاب می‌دانند.این کل‌کل‌های ادامه‌دار حالا پایش را به یک مسابقه جذاب تلویزیونی کشانده است. «شصتادیا» قرار است روایتگر یک‌رقابت میان دو گروه از متولدین دهه‌‌های‌۶۰ و ۸۰ باشد.
کد خبر: ۱۴۳۷۷۵۸
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

این مسابقه از تولیدات شبکه دوسیما به تهیه‌کنندگی سیدهاشم موسوی و کارگردانی علی فراهانی اصل است که اجرای آن در دست علیرضا استادی، بازیگر تلویزیون خواهد بود. آن‌طور که تهیه‌کننده دراین خصوص می‌گوید، تلاش شده تا درنوع انتخاب پرسش‌ها و رقابت میان گروه‌ها، فضای مفرح، شاد و سرگرم‌کننده‌ای حاکم باشدکه بتواند طیف گسترده‌ای ازمخاطبان را پای این مسابقه بکشاند. سیدهاشم موسوی، تهیه‌کننده مسابقه شصتادیا در مصاحبه خود با جام‌جم به ایده شکل‌گیری این مسابقه اشاره کرده و تاکید می‌کند که شصتادیا به نوعی اولین مسابقه بین‌نسلی درتلویزیون است که فضای سرگرم‌کننده‌ای خواهد داشت. 

سیدهاشم موسوی، تهیه‌کننده مسابقه شصتادیا در خصوص روند شکل‌گیری و ‌ایده اولیه این مسابقه، به جام‌جم می‌گوید: این مسابقه هفت ماه قبل توسط معاونت اجتماعی شبکه دو پیشنهاد شد. قصدمان این بود که یک مسابقه خانوادگی اجتماعی روی آنتن ببریم. برهمین اساس، مسابقات روی آنتن را رصد کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بین دو دهه ۶۰ و ۸۰ مسابقه برگزار کنیم. ‌ایده اولیه و دال مرکزی از همین بود که مسابقه بین‌نسلی داشته باشیم. دلیل انتخاب این دو دهه، این بود که معتقد بودیم دهه ۶۰ دو نوع زیست متفاوت قبل و بعد از خودش را درک کرده و تفاوت در سبک زندگی از نوع مدرسه رفتن تا موارد دیگر را به شکل متفاوت دیده است. به نوعی دهه ۶۰، آخرین نسلی است که توانسته درفضای سنتی زندگی کند؛ مثل بافت خانه‌های مستقل، نوع مدرسه، آداب و معاشرت و نبودن تکنولوژی. اما دهه۸۰ کسانی هستند که نسل سنتی را درک نکردند و اولین نسلی هستند که در فضای تکنولوژی ورود کرده‌اند. همین هم دلیلی شد که این دو نسل را انتخاب کنیم. از طرفی هم دو نسل پویا و فعال هستند که کنار هم قرار گرفتن آنها، می‌تواند حال و هوای مسابقه و هیجان آن را به برنامه اضافه کند. برهمین اساس، افراد بین سنین ۳۵ تا ۴۰ را انتخاب کردیم. برای دهه ۸۰ هم آنهایی را انتخاب کردیم که ۱۸ تا ۲۱ یا ۲۲ سال دارند. دو گروه سه نفره هستند که مسابقه می‌دهند. مسابقه سه مرحله دارد که دو بخش آن، بحث‌های پرسش وپاسخ وسؤال‌های نوستالژیک است.
   
پرسش‌های نوستالژیک
وی ادامه می‌دهد: باتوجه به انتخاب این دو نسل، نوع پرسش هم به شکل فان وجنبه سرگرمی دارد. یعنی به دنبال مسابقه اطلاعات عمومی به معنای سنتی نبودیم. می‌خواستیم یک فضای دورهمی وسرگرمی باشد که شکل نوستالژیک هم به خود بگیرد. مثلا برخی عکس‌های دهه ۶۰ را از این نسل می‌پرسیم و البته نظر دهه ۸۰ را هم در این رابطه جویا می‌شویم تا ببینیم اطلاعاتی از آن دوران دارند یا خیر. این درواقع مسابقه هوش به همراه یک رقابت بین دو گروه است که باید از دست هم فرارکنند. البته اتاق فرار نیست اما می‌توان گفت شبیه به آن است. قصدمان این بود که ریتم برنامه و حال و هوای آن تندتر شود و برای همین، بخش رقابت و فرار را اضافه کردیم. موسوی درخصوص نحوه انتخاب افراد برای حضور در مسابقه هم این‌طور بیان می‌کند: برای ما این مهم بود تیمی را انتخاب کنیم که بیشتر با هم زندگی کرده باشند. مثلا سه پسرعمو یا پسرخاله، همسایه، هم‌کلاسی یا آنهایی باشند که وجه مشترک سببی یا نسبی بین‌شان وجود داشته باشد. درواقع آنهایی که درخواست شرکت در مسابقه را داشتند، با در نظر گرفتن این فاکتور انتخاب می‌کردیم. 

انتخاب سوژه‌های متفاوت
سید هاشم موسوی، تهیه‌کننده مسابقه شصتادیا درخصوص وجه تمایزهای دیگر شصتادیا با دیگر مسابقات هم این‌طور بیان می‌کند: مسأله انتخاب سوژه‌ها از نقاط تمایز این مسابقه با دیگر مسابقاتی بود که تاکنون روی آنتن رفته است. تاکنون شاهد مسابقات بسیاری از تلویزیون بودیم که هرکدام مدل متفاوتی داشته است  اما تاکنون مسابقه بین‌نسلی نداشته‌ایم. وجه دیگری که شصتادیا را متمایز می‌کند، پرسش‌هایی است که سرگرم‌کننده و نوستالژیک است. تلاش کردیم طیف گسترده‌ای از مخاطبان را پای برنامه بکشانیم تا هم خانواده‌ها پای آن بنشینند و از گذشته یادکنند وهم نسل جدید به واسطه نو بودن این کار، پای آن بنشینند.وی تصریح می‌کند: حدود ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ نفر برای شرکت در مسابقه شصتادیا تماس گرفتند و از میان آنها با ۱۵۰۰ نفر مصاحبه کردیم. در نهایت حدود ۳۰۰ نفر را انتخاب کردیم و قراراست در ۲۰۰تیم حضور داشته باشند. به طورکلی مسابقه در ۱۰۰ قسمت ۵۰ تا ۶۰دقیقه‌ای برگزار خواهد شد. درحال حاضر تولید را شروع کرده‌ایم و شش،هفت قسمت را ضبط کردیم. تصویربرداری به صورت روزانه انجام می‌شود و به زودی برای کنداکتور زمستان به آنتن می‌رسد. احتمالا سه، چهار روز در هفته روی آنتن خواهیم بود و نوروز هم ویژه‌برنامه خواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها