پایان نقش نظامی اروپا در افغانستان؛

در شرایطی که در جنگ برای سرکوب شورش خونین طالبان تلفات افزایش می یابد ایالات متحده نگران تضعیف تعهدات نظامی ایتالیا و آلمان در افغانستان است.
کد خبر: ۱۴۳۶۱۹

درباره ادامه حضور نظامیان کشورهای اروپایی در افغانستان بحث هایی در ایتالیا و آلمان ، و تا حدی کمتر در هلند و دانمارک آغاز شده است.
در حالی که هم اکنون نیز نیروهای یاری و امنیت بین المللی (ایساف) حاضر در افغانستان در مقابله با یکی از شدیدترین درگیری های نظامی دهه های اخیر با کمبود نیرو و نفرات مواجه است.
یک مقام دولت امریکا گفت: در شرایطی که کشورهای اروپا یی درباره تعهدات خود برای بازسازی و عملیات نظامی و آموزشی در افغانستان با رای گیری در کشورهای خود مواجه هستند احتمال فراوانی وجود دارد که بعضی از مساعدت های بعضی از کشورها را از دست بدهیم.
نیروی ایساف مرکب از 37کشور به رهبری ناتو، و نیروی ائتلافی دیگری به رهبری امریکا، مجموعا با 50هزار نظامی خارجی ، به اتفاق نیروهای امنیتی افغانستان تلاش می کنند تا مانع از بازگشت طالبان به قدرت شوند. طالبان در اواخر سال 2001در تجاوز امریکا و انگلیس به افغانستان برکنار شد.
اما در شرایطی که جنگ با طالبان به شدیدترین حالت خود از سال 2001رسیده و نیروهای خارجی تلفات بیشتری می دهند - از جمله کشته شدن سه نظامی انگلیسی در آتش دوستانه بمب های 500پوندی امریکا - واشنگتن به شدت نگران کاهش حمایت همپیمانان خود در افغانستان است. ایتالیا با 2500سرباز بیشترین نیرو را در فرماندهی منطقه ای ناتو در غرب افغانستان که در هرات مستقر است ،دارد. وزیر خارجه ایتالیا اخیرا فقدان هماهنگی بین نیروهای ایساف و امریکا را مسوول قتل صدها غیرنظامی افغان دانست.
وی گفت: این قتل ها از نظر اخلاقی غیرقابل قبول است .در آلمان ، که نظرسنجی ها نشان می دهد 64درصد مردم خواهان عقب نشینی نیروهای آلمانی از افغانستان هستند پارلمان این کشور باید درباره ادامه تعهدات برای بازسازی ، فعالیت های نظامی و آموزش نیروهای افغانستان رای بدهد. امریکا به ویژه نگران تعهدات نظامی است. آلمان از سال 2002بیست و پنج سرباز، سه پلیس و چهار غیرنظامی خود را در افغانستان از دست داده است. طالبان ماه گذشته دو مهندس آلمانی را ربود که یکی از آنان را به قتل رساند.
آلمان 3هزار نظامی در نیروی ناتو دارد و با 6فروند هواپیمای شناسایی تورنادو خود به یافتن مخفیگاه های طالبان کمک می کند. 100نظامی نخبه آلمانی هم ماموریت دارند در عملیات «آزادی پایدار» امریکا علیه طالبان شرکت کنند که هنوز در جنوب افغانستان مستقر نشده اند.
در هلند نیز درباره زمان ادامه عملیات در افغانستان نگرانی هایی وجود دارد. نگرانی های مشابهی در دانمارک مشاهده می شود.اما کانادا و انگلیس علی رغم تلفات خود، همچنان متعهد باقی مانده اند. انتظار می رود کورت فولکر معاون وزارت خارجه امریکا برای اروپا و امور اروپا - آسیا اوایل سپتامبر به اروپا برود تا کشورهای این قاره را به ادامه حضورشان در افغانستان تشویق کند.
یک مقام دولت امریکا گفت : گمان می کنم او درباره اهمیت افغانستان و کارهایی که کشورهای اروپا به خاطر انجام آنها در افغانستان می توانند به خود ببالند سخنانی ایراد خواهد کرد. ما امیدواریم او با این حرف ها موفق به جلب نظر اروپاییان شود.


منبع: خبرگزاری فرانسه
ترجمه: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها