در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در نتیجه متخصصین سئو تلاش میکنند تا با ساخت انواع پیوند های ورودی (Inbound links) فالو و نوفالو و فعالیت در شبکههای اجتماعی، به رتبه بهتری در نتایج جستجو برسند.
به زبان ساده، بک لینک (پیوند ورودی) پیوند و ارتباطی بین یک سایت و سایت دیگر ایجاد میکند. موتورهای جستجو مانند گوگل، بک لینک را به عنوان سیگنال مهمی جهت رتبهبندی درنظر میگیرند، زیرا وقتی یک وبسایت به سایت دیگری لینک میدهد، این مفهوم برداشت میشود که محتوای ارزشمندی دارد. بک لینکهای باکیفیت میتوانند به افزایش رتبه سایت در نتایج SERP و بهبود سئو سایت شما کمک کنند.
مهمترین تاثیر را بک لینکها در الگوریتم موتور جستجو، سئو و استراتژی کلی برای رشد وبسایت میگذارند. به عبارتی، بک لینک شبیه به مکالمهی بین دو وبسایت با دامنه متفاوت است، مکالمهای برد-برد برای هر دو سایت. تاثیر این ترفند سئو از جنبههای مختلف بررسی میشود:
داشتن بک لینکهای زیاد میتواند شما را در پیدا کردن دوستان جدید، رهبری و حفظ رابطه با مشتریان خود کمک کند. وقتی شخصی یک پست خوب را میخواند و یک بک لینک از منبع میبیند، احتمال زیادی وجود دارد که روی آن کلیک کند تا اطلاعات بیشتری در مورد اینکه آن مقاله از کجا بوده است، بهدست آورد. اگر آن شخص واقعاً از مقاله شما لذت ببرد، ممکن است شما را در رسانههای اجتماعی دنبال کند. یک لینک ساده میتواند علاوه بر کمک به رتبهبندی موتورهای جستجو، مشتریان جدیدی را به وبسایت شما جذب کند . این شیوه دریافت ترافیک، نرخ پرش پایینی دارد.
نتایج جستجوی ارگانیک، نتایجی هستند که کلمات کلیدی مرتبط با عبارت جستجوی اصلی را در خود جای دادهاند. در مقابل، نتایج غیرارگانیک قرار دارند که تبلیغات کلیکی هستند. بک لینک دادن به کسب رتبه بهتر شما به روش ارگانیک در موتورهای جستجو کمک میکند. اگر مقاله شما از وبسایتهای دیگر لینک دریافت کند، به مرور زمان در موتورهای جستجو رتبه بالاتری میرسد.
یکی از روشهایی که سرعت ایندکس مطالب شما را در گوگل افزایش میدهد، لینک سازی خارجی و داخلی است. جالب است بدانید که گوگل و دیگر موتورهای جستجو برای شناسایی صفحات جدید در وب، از صفحات قدیمی و لینکهایی که در آنها وجود دارد استفاده میکنند. از آنجایی که شانس بررسی مجدد سایتهای قدیمی و معتبر بیشتر است، قراردادن لینک سایت در چنین سایتهایی منجربه افزایش سرعت ایندکس سایت میشود.
هنگامی که مردم در حال خواندن مطالب آنلاین هستند، متوجه لینکها میشوند. اگر ببینند که نام برند و وبسایت شما بارها و بارها در یک مقاله ذکر شده است، برند شما به طور ناخودآگاه با موضوع مقاله در ذهن آنها مرتبط میشود. همانطور که موتورهای جستجو لینکهای سایت شما را تشخیص میدهند و نشان میدهند که سایت شما اطلاعات مفیدی دارد، کاربران نیز آن را میبینند و با گذشت زمان این مورد به برندینگ شما کمک میکند.
بک لینک روشی مناسب برای تبلیغ وبسایت یا محصولات شما از طریق نظر دادن در سایتهای معتبر و اشتراکگذاری در رسانههای اجتماعی است.داشتن صفحاتی با محتوای مفید و کامل میتواند به رتبهبندی بالاتر شما در موتورهای جستجو کمک کند.
آنچه که یک بک لینک با کیفیت بالا را ایجاد میکند کمی مبهم است. هیچ کس به طور قطع نمیداند که موتورهای جستجو چگونه کیفیت بک لینکها را اندازه گیری میکنند، اما اکثر متخصصین سئو بر روی پنج عنصر اصلی زیر توافق دارند. در اصل شما باید این فاکتورها را هنگام خرید بک لینک قوی مد نظر قرار دهید.
بک لینکها باید از سایتهای معتبر باشند . موتورهای جستجوی مدرن بهدنبال کشف صفحات معتبر هستند. گوگل الگوریتم PageRank اختصاصی خود را دارد که اهمیت و اعتبار صفحات وب را اندازهگیری میکند. گوگل الگوریتم PageRank را بهصورت زیر تعریف میکند:
PageRank با شمارش تعداد و بررسی کیفیت لینکهای یک صفحه کار میکند تا ارزش و اهمیت وبسایت را به طور تقریبی تعیین کند. فرض اساسی این است که وبسایتهای مهمتر احتمالاً لینکهای بیشتری را از وبسایتهای دیگر دریافت میکنند. بنابراین، هر چه تعداد و مهمتر از آن، کیفیت بالاتر بک لینکهای یک صفحه وب بیشتر باشد، شانس آن برای رتبهبندی کلمات کلیدی رقابتی بالاتر است. بنابراین، رتبه صفحه را بهعنوان یک الگوریتم یا مفهوم در نظر بگیرید و نه بهعنوان یک معیار.
هر قدر زمینه کاری دو سایت شباهت بیشتری بهم داشتهباشد، گوگل برای لینک ارزش بیشتری قائل خواهد بود و احتمال افزایش ترافیک سایت هم بیشتر خواهد شد پس ارتباط موضوعی سایت مقصد و مبدا، یکی از مهمترین مواردی است که باید هنگام دریافت بک لینک به آن توجهی ویژه کرد. به طور مثال اگر در زمینه فناوری در حال فعالیت هستید، بهتر است از فرومهای پزشکی بک لینک نگیرید!
به طور پیشفرض، لینکهای HTML معمولی ویژگی rel را ندارند و این بدان معناست که موتورهای جستجو میتوانند رتبه صفحه را از یک صفحه به دیگری منتقل کنند.
به این دلیل که لینکهای فالو ارزش بیشتری از سایت منبع را به سایت لینک شده منتقل میکنند. برای این منظور که بتوانید رتبه سئوی وبسایت خود را بهبود دهید، باید بهدنبال دریافت ترکیب مناسبی از بک لینکهای follow و nofollow باشید.
بک لینکها نوفالو تنها زمانی ارزشمند هستند که بتوانند مخاطبان را به سایت شما انتقال داده و ترافیک ارجاعی ایجاد کنند.
بک لینکها باید طبیعی باشند و مالک وبسایت آنها را انتخاب کرده باشد تا لینک دهد، زیرا برای خوانندگانش ارزش ایجاد میکند و نه به این دلیل که برای انجام این کار به آنها پول پرداخت شده است. این رویکرد طبیعی بهدست آوردن یک بک لینک خوب است.
هدف بک لینک طبیعی با بک لینکهای غیرطبیعی متفاوت است. معمولاً هدف بک لینکهای غیرطبیعی فریب دادن موتورهای جستجو است تا باور کنند یک سایت ارزش بیشتری نسب به ارزش واقعی خود دارد. اگر گوگل متوجه شود که یک بک لینک غیرطبیعی یا اسپم است، ممکن است در ابتدا آن را نادیده بگیرد؛ ولی در صورت تکرار تخلف، سایت را مجازات کرده و رتبه آنها را در نتایج موتور جستجوی خود کاهش میدهد.
انکر تکست؛ متن لینک داری است که با کلیک کردن روی آن به صفحه جدید منقل میشوید. گوگل از متن لینک یا anchor text برای شناسایی موضوع لینک و بهبود کیفیت جستجوی کاربران استفاده میکند. هرچه که ارتباط بین متن و موضوع بک لینک بیشتر باشد، ارزش لینک هم بیشتر خواهد شد. بهیاد داشته باشید که اگر دقیقا همانند کلمه کلیدی صفحه هدف را به عنوان انکرتکست انتخاب کنید، تنها یک سیگنال به عنوان غیرطبیعی بودن لینک برای گوگل به جا گذاشتهاید! در انتخاب متن لینک خیلی محتاط و دقیق باشید. توصیه میشود برای یافتن کلمات کلیدی محبوب برای توصیف صفحه پیوند داده شده، کمی تحقیق کنید.
گرفتن بک لینک علاوه بر مزایای بسیار، ممکن است در برخی موارد به ضرر سایت شما تمام شود و معایبی را به همراه داشته باشد. از جمله:
استفاده از انواع بک لینک در استراتژی لینک بیلدینگ سایتتان مانند استفاده از لینکهای فالو و نوفالو در رپورتاژ آگهی، بک لینکهای سایدبار اعتباری و پستهای مهمان، تاثیر فوقالعادهای روی رتبه آن در سرپ دارند. این عامل باعث شده است که متخصصین سئو پیوسته، برای بهبود سئو سایتشان از طیف گستردهای بک لینک ها یا پیوند های ورودی استفاده کنند.
منبع: https://tesmino.com/blog/
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی میرزابیگی، در گفت و گو با «روزنامه جامجم»:
«جامجم» روشهای مواجهه با کودکان در فضای مجازی و ضرورت سواد رسانهای بزرگترها را بررسی کرده است
درگفتوگو با دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور بررسی شد