مشکلات سوت به دستان و رشته‌ای که سر دراز دارد

داوری در آفساید

از مرداد تا مهر و از آبان تا آذر. سلسله داستان‎ها و جنجال‎ها و مشکلات داوری تخته گاز ادامه دارد و شوربختانه ترمز هم بریده است. در هفته دوازدهم رقابت‎های لیگ برتر فوتبال ایران در هر شهر و هر‌مسابقه یا ردپای داوران و سوت‌های پر شک و شبه آنها دیده شد یا جنجال‎های خودجوش دیگری به نمایش درآمد. لیگ برتر فوتبال با همین سلسله وقایع به کار خود ادامه می‎دهد اما این داوری داستانی طولانی‌تر دارد و خواهد داشت. روایت‌های زیادی در این‌باره در هفته دوازدهم رقم‌خورد.
کد خبر: ۱۴۳۵۲۳۴
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

 
مظلومان و ظالمان
همیشه یک اصل مهم در رابطه با مسائل داوری وجود دارد. اگر مشکلات داوری به سود یک تیم باشد هیچ نمی‌گویند اما اگر به ضررشان رقم بخورد آدم و عالم را خبر می‎دهند و داد ازمظلومیت خود بلند می‎کنند. نمونه‎اش پرسپولیس و استقلال. این دو رقابت سرسختانه‌ای بر سر این دارند که کدام تیم بیشتر بابت مسائل داوری ضرر می‌کند. البته این دو باشگاه سرخابی در هفته دوازدهم وضعیت متفاوتی داشتند. آبی‌ها که با فولاد بدون گل مساوی کردند به‌شدت اعتقاد دارند که پنالتی آنها خورده شد. البته که اکثر کارشناسان داوری می‌گویند پنالتی در کار نبود. از سویی پرسپولیس هم گلی زد که به گواه برخی گل نبود، یک موقعیت آفساید بود. حالا هر چقدر کارشناسان بنشینند درباره این مسائل صحبت کنند هیچ فایده‌ای ندارد. چیزی که گذشت، دیگر گذشت. با این حال هنوز مدام جای ظالم و مظلوم با هم عوض می‎شود. 
     
آفساید بود؟ 
کارشناسان داوری متفق‌القول هستند که سرخ‎ها پیش از دربی پایتخت یک پیروزی با کمک گل آفساید به‌دست آوردند. این گل آفساید مقابل هوادار به ثمر رسید تا استقلالی‎ها ادعای مظلومیتی دو‌جانبه داشته باشند، هم این‌که بگویند پنالتی آنها را نگرفتند، هم بگویند گل آفساید پرسپولیس را مردود نکردند. تورج حق‌وردی، کارشناس داوری درباره گل مهدی ترابی به هوادار گفت: «خورشیدی، داوری باتجربه است اما قضاوت او چنگی به دل نزد. گل اول پرسپولیس در موقعیت آفساید به ثمر رسید. بازیکن تیم پرسپولیس ابتدا ضربه را زد و توپ به مهدی ترابی رسید. متأسفانه کمک داور تشخیص درستی در این صحنه نداشت.»  علی میرزا‌بیگی دیگر کارشناس داوری هم همین را می‌گوید. 
       
آقای داور، با ما چه کردی؟
محمود فکری اکنون صدرنشین جدول مربیان حاشیه‌ساز در لیگ برتر است. او که قبل از بازی گفته بود شنیده‌ام داور مسابقه پرسپولیسی است بعد از مسابقه هم گفت آقای داور با ما چه کردی؟ او به نشانه اعتراض در نشست خبری هم شرکت نکرد. احتمالا این بازی مظلومیت را   ادامه خواهد داد. احتمالا حرف‌های بیشتری هم خواهد زد اما این واقعیت را نمی‌توان پنهان کرد، گل سرخ‌ها با نظر برخی کارشناسان در موقعیت آفساید بوده است. آبی و قرمز ندارد. گل آفساید در هر شرایطی آفساید است، حتی اگر باعث پیروزی یک تیم شده باشد. 
     
حرف نزنید تا محروم نشوید
اشکان خورشیدی هم در میان داوران فعلا صدرنشین است، البته صدرنشین از لحاظ خبرساز بودن. او بعد از دیدار پرسپولیس و هوادار در میکسدزون ورزشگاه با خبرنگاران مصاحبه کرد و چیزهایی را گفت که یک داور طبیعتا نباید بگوید. اما او گفت تا دردسرهای تازه‌ای به جان بخرد. خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران که خود یک‎تنه در هفته‎های اخیر تولیدکننده حاشیه‎های مهم و جنجالی در رابطه با پسرش، اعضای خانواده‎اش و موضوع صغر سن در فوتبال ایران داشته بلافاصله حکم محرومیت موقت این مربی را به دلیل مصاحبه‎اش صادر کرد. 
     
وار موبایلی
نوبرانه دیگر در این دیدار ثبت شد: صنعت نفت آبادان و آلومینیوم اراک. اینجا تیمی که نقش مظلوم را داشت آبادان بود. دقیقه۵۹ داور به سود اراک اعلام پنالتی می‎کند. ازهمین لحظه تا ۱۳دقیقه بعد آبادانی‌ها فریاد کشیدند و اعتراض کردند و دسته‌جمعی به طرف داور رفتند. نیمکت‎ها را ترک کردند و به بطری‎ها لگد زدند. مشت گره کردند و داد مظلومیت سربر آوردند. مزد این همه تلاش را هم گرفتند و پنالتی هم پس گرفته شد! حالا نوبت مظلومیت بازیکنان آلومینیوم بود. همه اینها جلوی چشم خداداد‌افشاریان، رئیس کمیته داوران رخ داد. افشاریان صحنه را بازبینی و تصمیم داور را وتو کرد و بعد هم از بیخ و بن تکذیب شد که نقشی در وتو کردن پنالتی داشته است! به هرحال برای پس گرفتن این پنالتی هیچ صحنه‏ای از طریق تلویزیون بازبینی نشد. همه بازبینی‏ها به‌عهده افشاریان و موبایلش بود. این وار خودجوش واقعا نوبرانه لیگ برتر شد. به قول مجتبی حسینی، سرمربی آلومینیوم کار را با موبایل جمع کردند. این هم از اختراع جدید در لیگ برتر و البته شخص خداداد افشاریان که واقعا باید یک تصمیم اساسی برای او بگیرند. 
     
حاشیه‌های دیگر
همه چیز را که نباید گردن داوران انداخت. بالاخره حاشیه‎‌‌‌ها باید از جای دیگری هم آب بخورد. هفته دوازدهم کلی حاشیه داشت که لزوما همه آنها به داوری مربوط نمی‎شود. یک مقداری هم به رفتارهای اغراق‌آمیز و از سر احساسات برخی از مربیان و بازیکنان مربوط می‎شود. درگیری‌های رخ داده در دیدار فولاد و استقلال در صدر این حاشیه‌‎ها قرار داشت. از یورش نادر غبیشاوی مربی فولاد به مهدی هاشمی‌‎نسب گرفته تا اخراج نوازی‌مربی استقلال و ایگناسیو مارتینز سرمربی فولاد. فوتبال چقدر بد عادت کرده که هر هفته مدام چهره زشت خود را نشان بدهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها