موضوعات و محورهایی که مورد توجه جانشین زندهیاد طالبزاده، سهیل اسعد، فعال فرهنگی و دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار هم قرار دارد و مخاطبان متعهد و انقلابی سینما را به آینده این رویداد امیدوار نگه میدارد.
نسل جدید مقاومین
سهیل اسعد، استاد دانشگاه و دبیر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در گفتوگو با جامجم درباره مناسبتهای این روزهای غزه با جشنواره عمار گفت: اتفاقی که امروز در غزه میافتد و بهعنوان جلوه جدیدی از فضای مقاومت دارد. برای اینکه فهم عمیقی از این مرحله داشته باشیم، مسائلی از طبیعت نسل جدید مقاومین و ارتباط مردم فلسطین با مرحله حساس امروز جامعه خود را باید بررسی کنیم. بعضی از بحثها مربوط به طبیعت این حرکت با عنوان تجلی منطقی و طبیعی اراده مردم فلسطین برای آزادی سرزمین خودشان است. فاجعه اخیر غزه و جنایت رژیم صهیونیستی، انتظارات و توقعات بهنگام و درستی در عرصه فرهنگ و هنر را هم در ایران و آزادیخواهان سراسر جهان ایجاد کرده است. از اسعدپرسیدیم چقدر ضرورت دارد که فارغ از صدور بیانیههای حمایتی، در عمل و در حیطههای مختلف فرهنگی و هنری هم اقدام عاجل و موثر صورت گیرد که بیان کرد: نظرم نسبت به مسائل فرهنگی و هنری این نیست که منفعل باشیم و صرفا هنگام وقوع حوادث، تصمیمات فرهنگی، هنری یا رسانهای بگیریم. همیشه در این فضا به این مسأله قائل بودم که برای تاثیرگذاری و مداومت و ایجاد تحول در جامعه، نیاز به مهندسی داریم. یعنی قبل از اقدامات نیاز به مطالبی از قبیل تربیت کادر، برنامهریزی، مدیریت، مطالعه میدانی، مخاطبشناسی و... داریم تا اقداماتی صحیح و مؤثر داشته باشیم. لذا قطع نظر از اینکه ما باید در این فضا باز هم در رسانه، فرهنگ و هنر مشغول کار باشیم اما ضرورت مبرم و عاجل غیر از خلق آثار را در این میدانم که باید در فضای مهندسی فرهنگی، هنری، رسانهای و تبلیغی کار جدی صورت گیرد. من فرهنگ و هنر را بهعنوان یک فرآیند در امتداد زمان میبینم، نه بهعنوان اقداماتی عجولانه و به دلیل اتفاقاتی که در زمان و مکان خاصی میافتد. اسعد در همین زمینه اضافه میکند: نقش هنرمندان و فعالان فرهنگی این نیست که اتفاقات خاصی را درک کنند و براساس آن چیزی که واقعیت به فکرش تحمیل میکند، خلق اثرکند. بلکه نیاز است خود هنرمند و فعال فرهنگی در واقعیات تصرف کند و در تغییر وتحول اتفاقات خارجی وجهان پیرامونش نقش داشته باشد.
تقابل در جنگ رسانهای جدید
غیر از فجایع اسرائیل، شاهد یک جنگ رسانهای شدید هم هستیم که در کمال تعجب یک طرف آن (سمت باطل) سعی دارد از دولت و مردم رژیم صهیونیستی چهرهای مظلوم بسازد و جلوی انتشار عکسها و اخبار جنایات اسرائیل را بگیرد. چطور میتوان با این پروپاگاندای رسانهای مقابله کرد؟ سهیل اسعد در پاسخ به این پرسش توضیح میدهد: ما همیشه در جنگ رسانهای باید چند اصل را مبنا قرار دهیم و درنظر بگیریم. اولین مبنا و اصل باید این باشد که ما احساس کنیم در مقابل یک جنگ واقعی قرار داریم و این خودش شروع راه رسانهای است که متاسفانه از طرف جبهه حق آگاهی کاملی نسبت به این مسأله وجود ندارد یا حداقل واقعا احساس خطر نمیکنند که در میانه یک جنگ حقیقی هستیم. بنابراین اولین راه مقابله آگاه شدن از این موضوع است که در فضای رسانهای ما در میدان جنگ قرار داریم. پس باید به این اعتقاد برسیم همانطور که برای جنگ نظامی نیازمند نیرو و امکاناتی هستیم و تاکتیکها و استراتژیهایی را طراحی و اجرا میکنیم، در جنگ رسانهای هم، چنین استعداد و آمادگی را نیاز داریم.
مسأله دوم اینکه یک معادلات جدیدی در امکانات رسانهای خود ایجاد کنیم. نمیشود با امکانات ۴۰ سال پیش، جنگ رسانهای را پیش برد و پیروز میدان شد. باید یک طرح و برنامه جدی در باب ایجاد امکانات جدید و استفاده از تکنولوژیهای جدید داشته باشیم. مسأله سوم این است که در جنگ رسانهای باید در دو جبهه عمل کنیم، هم در بخش دفاع از خود و برای نشان دادن مظلومیت جبهه حق و مقاومت و دیگر هم، هجوم به دشمن. یعنی یک بعد رسانه ما باید مخصوص دفاع باشد و یک بخش آن مخصوص هجوم. در فضای هجوم هم باید دروغهای دشمن را خنثی کرد و هم حقایقی را که دشمن مخفی میکند، نشان دهیم. چنین چیزی نیاز به یک برنامهریزی و مدیریت بسیار قوی دارد که آن هم در طول زمان و با استمرار اتفاق میافتد و مؤثر خواهد شد و در کوتاهمدت حاصل نمیشود.
تحریم صهیونیست یک ارزش فرهنگی
در این چند وقت اخیر برخی کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی، سفیران خود را از رژیم صهیونیستی فراخواندند. از این فعال فرهنگی اهل آرژانتین میپرسیم که چقدر چنین اقداماتی کارآمد است و میتواند نقش مهمی در رسوایی و منزویکردن رژیم صهیونیستی در مجامع بینالمللی داشته باشد که میگوید: چنین مواردی جزوی از واجبات و مسئولیتهای کل دولتهاست. یعنی نباید به صورت استثنائی اتفاق بیفتد، بلکه باید برنامهای باشد که به صورت طبیعی و خودجوش در کل جهان شاهد آن باشیم، چون اصل بر این است که برای متوقف کردن چنین جنایاتی اقداماتی چندبعدی داشته باشیم که یکی از آنها قطع روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی است.بنابراین ضرورت دارد چنین اقداماتی به عنوان یک الگوی جدی مطرح شود. ضمن اینکه این کارها نباید فقط محدود به کشورهایی باشد که سفیران خود را فراخواندهاند بلکه آنها باید کشورهای دوست دیگر را هم نسبت به انجام این کار قانع کنند. به عبارت دیگر کشورهای دیگر هم از کار اخیر برخی دولتها الگو بگیرند. از طرف دیگر چنین اقداماتی فقط نباید منحصر به روابط دیپلماتیک باشد بلکه باید در آگاهی مردم این دولتها هم موثر باشد و این مسأله تبیین شود که چنین اقداماتی، یک اعتقاد جدی فرهنگی آن کشورهاست و دولتها بهعنوان یک ارزش فرهنگی متناسب با سرزمین خودشان به چنین اقدامی دست زده اند.
غزه محور جشنواره چهاردهم
سهیل اسعد در پاسخ به این پرسش که بهعنوان دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار، چه برنامهای برای توجه و پرداخت رسانهای و سینمایی ویژه و تولید و نمایش آثار مستند و داستانی کوتاه درباره حماسه غزه و فجایع اخیر رژیم صهیونیستی در دوره پیشرو این جشنواره دارید هم بیان میکند: ما امسال در چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار برنامههای ویژه و مختلفی با موضوع فلسطین، حمایت مردم ایران از فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی خواهیم داشت. برای اطلاع دقیق از برنامهها شما و دیگر مخاطبان را به سایت جشنواره فیلم عمار و صفحه این رویداد درفضای مجازی و اینستاگرام و همچنین مطالعه فراخوان جدید جشنواره عمار ارجاع میدهم. اینجا به اختصار اشاره کنم که در این فراخوان و اطلاعرسانیها از مردم و مخاطبان جشنواره فیلم عمار خواستهایم که آثار فرهنگی و هنری تولیدی خود را اعم از فیلم کوتاه داستانی، مستند، پویانمایی، نماآهنگ، تولیدات فضای مجازی و ... با موضوع مقاومت و مظلومیت غزه و فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی برای جشنواره ارسال کنند. همانطور که سال گذشته موضوع زن ایرانی محور اصلی و روح عمار بود به دنبال این هستیم که موضوع فلسطین، محور واولویت اصلی چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار محور اصلی باشد. الحمدا... مردم وسازندگان آثار فرهنگی وهنری وسینمایی تا اینجا هم واکنش خوبی نسبت به فراخوان و موضوع مقاومت فلسطین داشتند که نتایج خوب و مؤثر آن را زمان برگزاری جشنواره امسال خواهیم دید.
نقطه روشن مقاومت
روشنایی امسال فانوس جشنواره مردمی فیلم عمار از گنبد طلایی قدس است و مظلومیت و مقاومت مردم غزه و فلسطین مقابل جنایات رژیم صهیونیستی را نمایندگی میکند. این ترکیب و همراهی مؤثر به خوبی در طراحی پوستر چهاردهمین جشنواره لحاظ شده است. ضمن اینکه دوربین هم بهعنوان یکی از مهمترین نمادهای جنگ رسانهای و فرهنگی در بخش زیرین فانوس، حضور برجسته ای در پوستر دارد و امتیاز و نمادپردازی آن را کامل میکند. برگزاری مراسم رونمایی از پوستر در منزل پدری شهید مصطفی احمدی روشن، دانشمند هستهای کشورمان تصمیم و اقدامی مهم، ارزشمند و مثالزدنی است و موید نکات ویژه ای میتواند باشد. رحیم احمدی روشن، پدر شهید مصطفی احمدی روشن نیز در این نشست گفت: خداوند مصطفی را از ما نگرفت بلکه از ما قبول کرد. پس از شهادت مصطفی، بسیاری از دانشجویان تقاضای تغییر به رشته فیزیک هستهای کردند. پیام این اقدام به دشمنان قسمخورده این بود که اگر شما یک نیرو از نیروهای هستهای این ملت را به شهادت رساندید، این سنگر خالی از مجاهد نخواهدماند. مردم هنوز پشت سر نظام و رهبری معظم انقلاب، ایستادهاند. شما در هیچ جای دنیا، چنین ملتی پیدا نمیکنید.این پدر شهید با بیان اینکه فیلمهایی که در جشنواره مردمی فیلم عمار اکران میشود، نوعی جهاد تبیین است، تأکید کرد: تا مردم به آگاهی کامل نرسند، زمینه برای ظهور امام زمان(عج) امکانپذیر نیست و قسمتی ازاین اتفاق درهمین جشنواره عمار محقق میشود. یکی از لحظات دلپذیر و تاثیرگذار این مراسم، امضای پوستر جشنواره چهاردهم عمار به دست پدر و مادر بزرگوار شهید احمدی روشن بود. فارغ از برکت و زیبایی این صحنه، حتی چند خط نوشته شده و مختصر این دو عزیز هم واجد نکات مثبت و روشن و مرتبط با حال و هوای جشنواره و محور مقاومت است و رنگ و بوی فلسطین دارد. پدر بعد از بسمه تعالی نوشت: «با آرزوی موفقیت برای فرزندان عزیزم» همین که او همه اهالی عمار و مخاطبان آن را فرزند خود خطاب قرار میدهد، باعث انگیزه فراوانی میشود. مادر اما با نوشتهاش این قوت قلب و دلگرمی را به اوج رساند: «به امید پیروزی مردم مظلوم فلسطین».