در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به دنبال شغلی پردرآمد هستید؟ بعد از رانندگی با تاکسی، پیک موتوری گزینهای سریع و بی دردسر است. برای این کار لازم است که گواهینامه موتور سیکلت معتبر و یک دستگاه موتور سیکلت داشته باشید و خیابانهای شهر را به خوبی بشناسید. البته پیک موتوری همانند رانندگی با تاکسی چالشهای خودش را دارد و صبر و تحمل زیادی میطلبد اما وقتی به درآمد پیک موتوری مخصوصا در شهر بزرگ و شلوغی مثل تهران نگاه کنید، به این نتیجه میرسید که ارزشش را دارد.
برای همین، قصد داریم تا در این مطلب، سوالاتی مثل این که درآمد پیک موتوری در تهران چقدر است یا چه پیشنیازهایی برای اشتغال به پیک نیاز است را مطرح کنیم و پاسخ بدهیم. مقایسهای هم بین میزان درآمد پیک موتوری گذری و پیک موتوری آنلاین خواهیم داشت. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید، با ما در ادامه همراه باشید.
پیک موتوری به ظاهر شغلی آسان است اما تا زمانی که آن را تجربه نکنید، متوجه مخاطرات احتمالی آن نخواهید شد. خطر تصادف مخصوصا در روزهای سرد و بارانی سال، بیاحتیاطی در رانندگی، وقوع حوادث غیر قابل پیشبینی و خستگی مضاعفی که باعث استهلاک جسمی میشود، تنها بخشی از چالشهای کاری پیکهای موتوری است. اما در کنار تمامی این معایب، درآمد پیک موتوری، مخصوصا در تهران، ساعت کاری منعطف و راحتی ورود به این کار، باعث شده که افراد زیادی خواهان تجربهکردن آن باشند.
درآمد پیک موتوری بسته به میزان کارکرد و البته فصول و ایام مختلف، متفاوت است. طبیعتا بین درآمد راننده پیکی که ساعات و روزهای بیشتری را برای کار صرف میکند و رانندهای که وقت کمتری را برای ارسال بستههای مشتریان میگذارد، تفاوت تقریبا زیادی است. البته قرارگرفتن در ماههایی مثل اسفند و روزهای منتهی به عید نوروز، باعث بالارفتن درآمد پیک موتوریها میشود اما این افزایش هم باز با توجه به میزان زمان فعالیت، بین درآمد رانندههای مختلف تفاوت ایجاد میکند.
اگر به پیک موتوری به عنوان شغل دوم نگاه میکنید و میخواهید در اوقات فراغتتان درآمدی جانبی کسب کنید، تقریبا درآمد ماهانهای بین 8 تا 10 میلیون کسب خواهید کرد. اما اگر میخواهید، به صورت ثابت یک پیک موتوری باشید، در شهری مثل تهران میتوانید به طور متوسط درآمدی 20 تا 30 میلیون در ماه داشته باشید.
درآمد پیک موتوری بسته به این که گذری است یا آنلاین، باز هم تفاوتهایی دارد. رانندگان موتوری که برای سازمانها و مجموعههای خاص کار میکنند هم این تفاوت درآمدی را تجربه میکنند. مثلا پیک موتوری گذری روزانه درآمد کسب میکند اما رانندگان شرکتی، به صورت ماهانه و با محاسبه میزان کارکردشان در طول ماه دستمزد میگیرند. البته با امکان درخواست پیک موتوری از پلتفرم های آنلاینی مثل تپسی، اسنپ یا الوپیک، رانندگان بسیاری میتوانند در بستری مطمئنتر، درآمد روزانه با پرداخت آنی داشته باشند.
یک پیک موتوری هر چه کورسهای بیشتری را به قصد رساندن بستههای مشریانش بپیماید، طبیعتا درآمد بیشتری خواهد داشت. هر کورس به معنای خدمترسانی به یک مشتری واحد است و این یعنی کسب درآمد از هر سفر. البته کورسهای پیک موتوری و متعاقبا مدتزمان کارکردشان بسته به نوع بستری است که در آن فعالیت میکنند. مثلا مدت زمان کارکرد پیکهای گذری یا اینترنتی، کاملا به دلخواه خودشان است اما مثلا پیک رستوران، موظف است که کورسهای مشخصی را برود.
با توجه به این توضیحات، نمیتوان به صورت قطع مدت زمان کارکرد مشخصی برای پیکهای موتوری تعیین کرد اما معمولا بین 5 تا 8 ساعت، کار مفید روزانه یک راننده پیک موتوری است. روی مجموع این مدت زمان، کار در ساعتهای پرترافیکی مثل صبح و عصر یا بالعکس، ساعات کمترافیک مثل ظهر و شب (شبها معمولا درخواست ارسال بسیار کمتر از دیگر ساعات روز است)، تاثیر میگذارند.
بارها در این متن اشاره کردیم که درآمد این که پیک موتوری آزاد باشید و خودتان گذری کار کنید با درآمد پیک موتوری آنلاین یا شرکتی تفاوت دارد. پیک موتوریهایی که استخدام ثابت یک مجموعه هستند، حقوق ثابت ماهانه به همراه حق بیمه دارند و حضورشان در مجموعه در ساعات کاری الزامی است. اما در عوض پیکهای موتوری آنلاین، آزادی عمل بیشتری در ساعات حضورشان دارند و بسته به میزان قبول سفر برای حمل سفارش غذا، ارسال کالا، مسافر و موارد دیگر، درآمدشان متغیر است. ضمن این که پیکهای آنلاین دارای بیمه تامین اجتماعی سازمانی نیستند اما درعوض، امکانات سازمانی دیگری همچون سهمیه بنزین و تسویه آنی اعتباری بدون محدودیت زمانی برای آنها در نظر گرفته شده است.
پیکهای آزاد هم که بسته به تشخیص خودشان کار میکنند و معمولا در سطح شهر و مناطق پر رفت و آمد، حضور دارند. پیکهای آزاد بیمه ندارند و درآمدشان مبتنی بر مسافران و میزان کاری است که به آنها سپرده میشود؛ با وجود پیکهای آنلاین و اعتماد مردم به این پلتفرمها استخدام پیک موتوری آزاد کمی کمطرفدارتر شده است.
برای ثبت نام پیک موتوری باید انتخاب کنید که آیا میخواهید با پلتفرمهای آنلاین و تقاضای سفرهای بیشمارشان در طول روز همکاری کنید؟ راحتتر هستید که استخدام شرکتی شوید یا این که آزاد کار کنید. اگر گزینه اول را انتخاب کنید، میتوانید به صورت آنلاین و تنها در عرض ۱۰ دقیقه استخدام شوید. برای این که راننده پیک گذری شوید هم کار سختی پیش رو ندارید و میتوانید هر زمان که خواستید، کارتان را شروع کنید. اما برای استخدام شرکتی باید به آگهیهای استخدامی سر بزنید و با مجموعههای مختلف وارد مذاکره شوید؛ به هر حال انتخاب با شما است. معمولا میزان فعالیت پیکهای گذری تقریبا کمتر از قبل شده است.
بله. اگر فعلا توان خرید موتورسیکلت ندارید، میتوانید آن را اجاره کنید. در حال حاضر با پرداخت ماهیانه بین 6 تا 9 میلیون تومان میتوانید یک فقره موتورسیکلت برای کار اجاره کنید. بدیهی است که مبلغ ذکر شده تقریبی است و بسته به مدلهای مختلف موتور سیکلت، نرخ های مختلفی دارد.
در این مطلب همه چیز را درباره سطح درآمد پیک موتوری در تهران و دیگر شهرهای ایران بررسی کردیم. مثلا درآمد پیکهای موتوری تا حد زیادی وابسته به میزان ساعت فعالیت وبستر آن (آنلاین، گذری یا شرکتی) است. اما عوامل دیگری هم هستند که اهمیت ویژه دارند؛ مثلا این که آیا صبر و تحمل کارکردن در روزهای آفتابی تابستان یا روزهای بارانی با زمین خیس و لغزنده را دارید؟ یا این که میتوانید تمام تلاش خود را برای سالمرساندن بسته به مقصد به کار ببندید؟ نکته جالبی که وجود دارد این است که گاهی اوقات نوع و اندازه بسته باعث افزایش دستمز پیک میشود.
اگر تجربه ای در این زمینه دارید یا نکتهای وجود دارد که ما به آن اشاره نکردهایم؛ با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد