به گزارش جام جم آنلاین، هر ساله همزمان با شروع سال تحصیلی یکی از دغدغههای اصلی خانوادهها سرویس مدارس است. مشکلات زیادی در نحوه سرویسدهی وجود دارد و خانوادهها نارضایتیهای زیادی در این زمینه داشتند.
هزینه سرویس مدارس هر ساله در شورای اسلامی شهر تهران مصوب میشود و سال به سال حدود ۲۰ درصد به مبلغ سرویس مدارس اضافه میشود، اما به دلیل بالا رفتن بسیاری از هزینهها رانندگان سرویس مدارس معتقدند که قیمتها مناسب نیست و در برخی موارد مداخلههایی در نرخگذاری صورت میگرفت و باعث نارضایتی خانوادهها میشد.
شهرداری تهران که اتوبوسهای مدارس را برای تردد دانشآموزان در نظر گرفت، همچنین در سازمان تاکسیرانی هم تاکسیهایی برای این منظور مشخص شده بود که شهروندان میتوانستند از آن استفاده کنند، اما نکته قابل توجه این بود که قراردادها را شهروندان با مدارس میبستند و مشکلاتی در این زمینه رخ داده بود. والدین تأکید داشتند که هزینههای چند میلیونی برای سرویس مدارس اعلام شده و رانندگان معتقدند که با این قیمتها خدمات ارائه نمیکنند و مشکلات بالا میگرفت. برخی حتی از هزینههای ۳۰ تا ۵۰ میلیونی خبر میدادند.
در گذشته بر اساس مصوبه وزارت کشور مدارس قراردادهای سرویس مدارس را میبستند و فقط مدیریت شهری نرخگذاری و تاکسی در اختیار والدین قرار میداد امروز خبر رسید که مسؤولیت سرویس مدارس به شهرداری تهران سپرده شده است.
مسؤولیتها جابه جا شدند
فرماندار تهران تأکید کرد که مدیران مدارس در این زمینه خلع مسؤولیت شدهاند و بر اساس آئیننامه جدید تمام کارها باید توسط شهرداری صورت گیرد این در حالی است که در آئیننامه قبلی مدارس قراردادها را میبستند و بر روی سرویس مدارس نظارت میکردند، اما این مسؤولیت و نظارت از مدارس گرفته شده است.
بر اساس این گزارش، سامانه سپند که برای سرویس مدارس طراحی شده بود، رونمایی شد. همه اطلاعات در آنجا بارگذاری و رانندگان سرویس مدارس ثبتنام میکنند. همچنین قرار شد بر اساس مصوبه شورا برای تعیین قیمت سرویس مدارس عدد معقولی در نظر گرفته شود لذا بخشی از مشکلات برطرف میشود.
در گذشته در فرآیند ثبت نام سرویس مدارس اشکالاتی وجود داشت و در برخی جاها مداخلاتی در نرخها صورت میگرفت و همین امر باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است.
جعفر تشکریهاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در همین رابطه به خبرنگار فارس گفت: قبلا کارگروهی تشکیل شده بود که محور آن بررسی مشکلات سرویس مدارس بود. تعرفهگذاری با شورا بود، اما قراردادها را مدارس میبستند. اشکالاتی در این زمینه بود ببینید وظیفه حمل و نقل دانشآموزان با سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی باید باشد بر اساس مصوبه جدید کار به شهرداری واگذار شده و این رویه بسیار خوب است قبلا نرخگذاری صورت میگرفت، اما مداخلاتی در اعداد و ارقام انجام میشد که باعث بروز مشکلاتی میشد، اما با شیوه جدید دیگر کارها به حمل و نقل عمومی سپرده شده و قطعا وضعیت بهتر خواهد شد.
گره سرویس مدارس باز میشود؟
بر اساس این گزارش، در سال جاری شورای شهر تهران افزایش ۴۵ درصدی نرخ سرویس مدارس را تصویب کرد و قرار شد که این مبلغ تابع مسافت، وضعیت منطقه به لحاظ ترافیکی، سطوح شیبدار و ... باشد حداقل قیمت برای سرویس دانشآموزان ابتدایی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۱ میلیون و برای دانشآموزان مقطع متوسط حداقل ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون تومان در نظر گرفته شد و رانندگان اجازه ندارند بیش از این دریافت کنند.
قرار است ساماندهی در وضعیت سرویس مدارس رخ دهد، چندی پیش هم مجتبی شفیعی مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گفته بود که ۲۲ هزار تاکسی اینترنتی به سرویس مدارس اختصاص داده شده است.
بر اساس این گزارش با آئیننامه جدید به نظر میرسد ساماندهی در وضعیت حمل و نقل دانشآموزان صورت گیرد البته کار تازه شروع شده و ممکن است نواقصی در مسیر اجرا ایجاد شود، اما مدیریت شهری معتقد است امکانات لازم برای اجرای این کار وجود دارد باید هماهنگی بین دستگاهها ایجاد شود تا یکبار برای همیشه مشکل سرویس دانشآموزان برطرف شود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد