همیشه درِ خانه پدربزرگ روی‌مان باز است

بزرگ‌ترها نعمت «خانه آبنباتی»

داستان مجموعه «خانه آبنباتی» شبکه پویا درباره پسری عروسکی به نام نیماست که به‌دلیل مشغله پدر و مادرش هر روز صبح راهی خانه پدربزرگ و مادربزرگ می‌شود و اتفاقاتی را آنجا رقم می‌زند. سمیه عبدا...‌زاده، تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه «خانه آبنباتی» درباره آموزش‌ مهارت‌ها و سرگرمی که این مجموعه برای کودکان دارد، گفت: خانه آبنباتی، علاوه‌بر سرگرمی که برای بچه‌ها دارد، به آموزش مهارت‌های اجتماعی برای کودکان توجه دارد. از آنجا که جای قصه‌گویی در برنامه‌های کودکان خالی بود، فضای آن را در برنامه فراهم کردیم.
کد خبر: ۱۴۲۲۲۵۲

دکور خانواده‌محور است

تفاوت خانه آبنباتی با برنامه‌های حوزه خردسال در دکور خانواده‌محور آن است. اصولا اکثر کارهای این حوزه در استودیو با حضور مجری و بچه‌ها تولید می‌شود اما در این مجموعه تابوشکنی کردیم. ما در این مجموعه عروسکی سعی‌کردیم لذت بهره‌بردن از حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را به خانواده‌ها یادآوری کنیم، چراکه اکثر خانواده‌ها در دغدغه‌های روزمره و فشار کاری‌شان از این نعمت غافل می‌شوند.

توجه به نعمت پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها 

کارگردان مجموعه خانه آبنباتی با بیان این‌که در این مجموعه نشان دادیم بچه‌ها در کنار پدربزرگ و مادربزرگ‌ حال روحی بهتری خواهند داشت تا در فضاهای آموزشی و مهد کودک اوقات خود را بگذرانند، بیان کرد: خانه آبنباتی، باعث شد که والدین تصمیم بگیرند بچه‌ها را به دست پدربزرگ و مادربزرگ‌ بسپارند. بچه‌هایی هم که از این نعمت محرومند، با مامان نبات و بابا فرامرز ارتباط خوبی گرفتند. به گفته وی، از آنجا که هر روز صبح پدر و مادر نیما به سرکار می‌روند، بچه‌ها را خانه پدربزرگ می‌گذارند و عصر آنها را به خانه می‌برند. همه اتفاقات بین صبح تا غروب رخ می‌دهد؛ از صبحانه خوردن، ورزش، تعامل با پدربزرگ و مادربزرگ‌ گرفته تا ورود و خروج همسایه‌ها، مهمانان و... در این مجموعه شکل می‌گیرد. باتوجه به مناسبت‌های مختلف مانند نیمه شعبان، عید نوروز، ماه رمضان و... نذری پختن و چراغانی کردن را هم به نمایش می‌گذاریم.

۳ دکور در خدمت خانه آبنباتی 

عبدا...‌زاده درباره تفاوت سری دوم خانه آبنباتی با سری اول آن از لحاظ افزایش فضای برنامه توضیح داد: فضای حیاط را به مجموعه اضافه کردیم. در سری قبل مجبور بودیم از برخی موضوعات مانند نحوه ارتباط با گل و گیاه، حیوانات و ... بگذریم. حتی عروسک‌هایی داشتیم که باید در فضاهای خارجی حضور پیدا می‌کردند. در خانه آبنباتی۲ رفت‌وآمد همسایه‌ها، حضور پستچی و ... را شاهدیم. در کارگاه، بچه‌ها وسایل چوبی می‌سازند. یعنی ما سه دکور داریم که شامل حیاط، کارگاه و فضای داخلی خانه است. تهیه‌کننده این مجموعه به حضور دوست خیالی نیما اشاره کرد که هربار نیما دچار چالش می‌شود، با آن عروسک خیالی درددل می‌کند و آن موجود خیالی هم به اندازه فهم خودش نیما را راهنمایی می‌کند. به گفته وی، این موجود خیالی بیشتر مواقع اطلاعات غلط می‌دهد و حضور او جلو بردن قصه را راحت می‌کند. 

دوستی با جرقه پایان ندارد

عبدا...‌زاده در پاسخ به این سؤال که سروکله این موجود خیالی در کدام قسمت‌ها پیدا می‌شود، بیان کرد: جرقه فقط در انباری ظاهر می‌شود. حضور او برای اولین‌بار به روزی برمی‌گردد که وقتی نیما در مدرسه از دست دوستش عصبانی بود، به انباری خانه‌اش پناه برد و با لگد زدن به یکی از بشکه‌ها با جرقه رو‌به‌رو شد. نیما هم هر وقت دچار بحران می‌شد به انباری می‌رفت و موجود خیالی را صدا می‌زد.

سخت‌ترین کار تولید برنامه خردسال است

وی در پاسخ به این سؤال که باتوجه به سختی‌های برنامه‌سازی برای کودکان امروز چه تکنیک‌هایی را به خانه آبنباتی اضافه کردید تا کودکان پای مجموعه بنشینند، گفت: به‌نظرم سخت‌ترین کار، تولید برنامه برای خردسال است. اولین‌بار که انیمیشن «پیم و پم» را به کارگردانی خانم آزاده مویدی‌فرد ساختیم در قالب آیتم‌های ۱۰دقیقه‌ای بود، چون مطمئن بودیم بچه‌ها بیشتر از ۱۰دقیقه پای تلویزیون نمی‌نشینند. به مرور زمان با فضا‌سازی و ایجاد آیتم‌های متنوع متوجه شدیم مخاطب خردسال برنامه‌هایی را که خوش ریتم باشد تا مدت ۲۵دقیقه دنبال می‌کند.

دستِ باز برنامه‌سازان برای کودکان با وجود شبکه‌های پویا و نهال

عبدا...‌زاده درباره وجود شبکه‌های تخصصی پویا، نهال و برنامه‌سازی برای کودکان و خردسالان گفت: تفاوت عمده شبکه پویا با سایر شبکه‌ها در این است که مخاطبانش تفکیک شده‌اند و کار تخصصی پیش می‌رود. همه کسانی که در حوزه خردسال فعالیت دارند، باید بدانند انتقال پیام و آگاهی‌بخشی به خردسال نیازمند روان‌شناسی عمیق و شناخت دقیق ویژگی‌های رشد اجتماعی، عاطفی و ذهنی آنهاست. آموزش و پرورش خردسال فقط به کلاس و مهد کودک محدود نمی‌شود. رسانه به‌خصوص تلویزیون نقش مهمی را عهده‌دار است.

ادبیات ما برای کودکان قابل فهم باشد 

سوسن مقصودلو که با نقش مادربزرگ نیما جلوی دوربین مجموعه خانه آبنباتی می‌رود، درباره تکنیک‌هایی که باید برای برنامه‌سازی کودکان به‌کار گرفته شود، گفت: ادبیات ما باید برای کودکان قابل فهم و متن نوشته شده دقیق باشد. نباید در متن پرگویی کرد. برای آموزش بسیاری از موضوعات به کودک باید از شعر، موسیقی، رنگ، نور، عروسک و ... استفاده کرد.
این بازیگر تئاتر بیان کرد: ما در خانه آبنباتی سعی کردیم این موضوعات را رعایت کنیم به‌خصوص در فصل دوم، مشکلات فصل اول را رفع کردیم. با این حال، ما با کمبود زمان روبه‌رو بودیم، یعنی ناچار بودیم ۷۰ قسمت از برنامه را به‌طور فشرده در یک ماه و در یک سوله با هوای بسیار سرد ضبط کنیم. حتی روز آخر از ساعت ۱۴ تا ۴ صبح جلوی دوربین بودیم، چون باید ساعت ۸ صبح سوله را تحویل می‌دادیم. این مسائل روی کیفیت کار تاثیرگذار است. اگر پروژه‌ای با برنامه‌ریزی و امکانات بهتر همراه با گروه حرفه‌ای پیش برود، بازخورد خوبی خواهد داشت.
وی در پاسخ به این سؤال  که خانه آبنباتی چقدر توانسته از سبک برنامه‌سازی‌های قدیمی فاصله بگیرد، گفت: هم در این مجموعه و  سایر کارها از جمله «آشپزکوچولو»، «هادی هدی» و «سارا و دارا» که حضور داشتم، تلاش می‌کردیم مجموعه طبق سن مخاطب نوشته شود. تاکید می‌شد که دکورها طراحی چشم‌نوازی داشته باشد و به‌طور زنده از شعر و ترانه استفاده می‌شد. مثلا ما ساعت ۹ صبح روزهای پنجشنبه در آشپزکوچولو، ترانه‌هایی را که روز قبل تمرین کرده بودیم، به‌طور زنده روی آنتن می‌خواندیم.

بچه‌ها با عروسک‌ها ارتباط بهتری برقرار می‌کنند

به گفته مقصودلو، در فصل دوم خانه آبنباتی نسبت به فصل قبل، از شعرهای آهنگین استفاده شده است، متن‌ها شسته رفته و از لحاظ بصری کار زیباتر شد. اضافه شدن عروسک دوم به این دلیل بود که بچه‌ها با عروسک‌ها ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. این بازیگر تلویزیون با بیان این‌که اکثر والدین از این مجموعه راضی بودند، خاطرنشان کرد: حتی والدین پابه‌پای کودکان برنامه را دنبال می‌کردند. باوجود این همه رقابت شبکه پویا سعی خود را برای کودکان می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها