شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که در جاده ها و خیابان ها خودروهایی را دیده باشید که قسمت عقب آن به شکل غیرعادی ارتفاع دارد و جلو خودرو به زمین چسبیده است. این خودروها قاچاق بران جادهای هستند که به آنها «شوتی» گفته می شود. هر جنس قاچاقی از مواد مخدر تا گوشی و لباس و حتی قهوه و آبمیوه را از مرزهای خاکی و آبی جابه جا کرده و به قلب کشور می رسانند. گاهی نیز قاچاق انسان می کنند و چندین برابر ظرفیت خودرو ، مسافر سوار می کنند.
در سال های گذشته که وضعیت اقتصادی بهتر بود شاید چند صد خودرو به عنوان شوتی در جاده های کشور کار می کردند اما با توجه به وضعیت اقتصادی،تورم و بیکاری بسیاری به این شغل رو اورده و سرکرده باندهای قاچاق نیز با وعده های دستمزد چند میلیونی آنها را بکار گرفته و جاده های کشور را پر از شوتی سواران کرده و ضربه مهلکی به اقتصاد کشور می زنند. همچنین خطری برای دیگر رانندگان شده اند. جولان این خودروها در جاده باعث شده جانشین فرماندهی نیروی انتظامی خواستار برخورد با این رانندگانشوند.
پژو۴۰۵ وپارس محبوب رانندگان شوتی
بسیاری از رانندگان شوتی این روزها پایشان به فضای مجازی باز شده است و تصاویری از خودروی خود در نیمههای شب با سرعتهای سرسام آور منتشر می کنند تا از این طریق خودنمایی کرده و از خود قهرمان بسازند. یکی از رانندگان شوتی که از جنوب کشور بار به تهران می آورد ، می گوید: بهترین خودرو برای شوتی سواران پژو پارس elx و زانتیا است. البته بسیاری از همکارانم پژو ۴۰۵ مدل زیر ۹۳ هم سوار می شوند. این راننده در مورد اینکه چرا عقب خودرو اینقدر بالا است، گفت: عقب خودرو را تقویت کرده و بالا می آوریم تا هنگامی که بار میزنیم هم خودرو تحمل آن میزان بار را داشته باشد و هم کف آن به زمین نچسبیده و عادی جلوه کند تا ماموران به ما مشکوک نشوند.
او با بیان اینکه بیشتر شب ها رانندگی کرده و روزها استراحت می کنند، ادامه داد: شب ها جاده ها خلوت است و می توان با سرعت بالاتری رفت. همچنین ماموران در جاده ها کمتر است و راحتتر می توانیم بار را به مقصد برسانیم. گاهی پیش می آید از جنوب تا تهران را بدون توقف بیایم. معمولا بار انداز ما نسبت به نوع محموله یزد و اصفهان است. آنجا بار تحویل شوتی دیگری شده و او به تهران یا شمال می آید.
حقوقش خوب است
پسر ۲۶ساله از غرب کشور بار را به تهران می آورد و سپس به شهرشان بازگشته و پس از دو سه روز دوباره دست به اینکار می زند.
او در مورد بارهای قاچاقی که می آورد می گوید: من بیشتر پوشاک، گوشی تلفن همراه و لپ تاپ می آورم. البته همکاران دیگرم مشروب هم میآورند اما من جرات ندارم سراغ این جنس بروم. از غرب کشور تا تهران اغلب بین ۷ تا ۱۱ میلیون تومان دستمزد می گیرم. ماهی ۵ تا ۶ بار جا به جا می کنم اما جانم کف دستم است. من جانم را معامله کردهام، چرا که ممکن است پلیس متوجه و درگیر شده یا در تصادف کشته شوم.
او در مورد فرار از دست پلیس می گوید: ما دیگر مسیر را مثل کف دست بلد هستیم و می دانیم پلیس کجا ایست و بازرسی دارد، قبل ایست بازرسی به دل بیابان و حاشیه جاده میزنیم و چند کیلومتر ان طرفتر دوباره به جاده باز می گردیم. البته گاهی نیز ماموران در این مسیرها کمین می کنند و گرفتار می شویم.
شوتی ها قاتلان متحرک جادهها
هفتهای نیست که شوتی ها در جاده ها حادثه مرگبار رقم نزنند. در همه جاده های کشور از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق بدون رعایت قوانین با سرعت سرسام آور رانندگی کرده و حوادث مرگباری را رقم می زنند. براساس آمارها جادههای استانهای سیستان و بلوچستان،خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویر احمد تبدیل به قتلگاه مردم توسط شوتی سواران شده اند.
به گفته رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویر احمد فقط در این استان ۳۵۰۰ شوتی سوار فعال هستند که اهل بوشهر،خوزستان و خود کهگیلویه و بویر احمد هستند.
سرهنگ حسن دانایار ادامه می دهد: مقصر ۴۲درصد تصادفات جادهای این استان شوتی سواران هستند که در صورت راه اندازی پاسگاهها در طول جاده های این استان مسیر آنها تغییر کرده و تصادفات و تلفات استان کاهش می یابد. تنها در یک تصادف در پژویی ۱۲تبعه افغانستان کشته شدند و سه نفر هم مجروج شدند، این ۱۷نفر همه در یک خودرو بودند.
اوضاع در خراسان جنوبی هم به دلیل هم مرز بودن با افغانستان همین گونه است و شوتیهای سوخت قاچاق و انسان در جادههای این استان جولان داده و گاهی حوادث مرگباری را رقم میزنند. آنطور که رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفته، سال گذشته ۵۱نفر در تصادفات شوتی های سوخت بر در این استان جانشان را از دست دادند که آمار بالایی محسوب می شود.
سرهنگ علیرضا رضایی با اشاره به اینکه استرس حمل کالای قاچاق باعث می شود راننده رفتار تهاجمی از خود نشان دهد، گفت: رفتار تهاجمی و استرس دستگیری از سوی پلیس باعث میشود تا شوتی سواران رانندگی نرمال نداشته باشند و به همین دلیل شدت حوادث آنها زیاد است. اغلب این رانندگان با سوخت قاچاق به سمت مرزهای شرقی رفته و بعد از خالی کردن بار مسافران غیرقانونی را سوار کرده و باز میگردندند.
افزایش برخورد با شوتیها
رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا هم از تشدید برخورد با خودروهای شوتی خبر داد و گفت: در چهارماهه امسال بالغ بر ۱۵۸مرحله عملیات برای برخورد با خودروهای شوتی داشتیم و بیش از ۷۰۰۰خودروی تیزرو را در این خصوص شناسایی و توقیف کردیم که در مقایسه با پارسال ۲۴درصد افزایش داشت. رحیمی برخورد با قاچاق سوخت را یکی دیگر از اولویتهای پلیس امنیت اقتصادی برشمرد و گفت: روزانه میلیونها لیتر سوخت از کشور ما خارج میشود که ما در همین راستا عملیاتهایی را در سراسر کشور و به خصوص در شرق و جنوب کشور اجرا کردیم که در نتیجه آن بالغ بر ۱۰۳میلیون لیتر سوخت کشف شد که در مقایسه با سال قبل ۱۳۰درصد رشد داشته است.
شهادت ۴ مامور پلیس توسط شوتیها
رانندههای شوتی به نظر میرسد این روزها برای رسیدن به مقصد هیچ سدی را در برابر خود تحمل نمیکنند؛ نهتنها جان رانندگان دیگر را به خطر میاندازند، بلکه باعث شهادت چهار مامور پلیس هم شدهاند. نیروی انتظامی امسال با توجه به اهمیت مبارزه با قاچاق کالا و برخورد با قاچاقچیان، طرحهای برخورد با قاچاقچیان سوخت و کالا را تشدید کرده و این طرحها را از نقطه صفر مرز تا قلب کشور برای برخورد با قاچاقچیان اجرا کرده است. ماموران در جادههایی که شوتیسواران تردد میکنند، ایست و بازرسیهایی را ایجاد کردهاند اما رانندگان مرگ برای فرار از چنگال ماموران با آنها درگیر شده و گاهی ماموران را زیر گرفته و به شهادت میرسانند. از اردیبهشت تا امروز در زرندیه استان مرکزی، زنجان،کهگیلویه و بویراحمد و کرمان چهار مامور پلیس از سوی شوتیسواران به شهادت رسیدهاند.
در حادثه نخست که روز ۱۹اردیبهشت در زنجان رخ داد، سه راننده شوتی پس از تعقیب و گریز ماموران پلیس امنیت اقتصادی، سرگرد مهدی هادی را با خودرو زیر گرفته و از محل حادثه فرار کردند. دقایقی بعد افسر پلیس به علت شدت جراحات به شهادت رسید.
در دومین حادثه، روز نهم خرداد، سرگرد رسول مهدویپور رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر زرندیه هنگام کنترل خودروهای عبوری، متوجه تردد شوتیسواران قاچاقبر شد. سرگرد مهدویپور قصد متوقف کردن راننده را داشت اما او بیتوجه با خودرو از روی مامور پلیس رد شد و او را بهشدت مجروح کرد. با انتقال مامور مجروح به تهران، او ۲۰ روز بعد به شهادت رسید.
این پایان کار شوتیسواران و ماموران پلیس نبود و در روزهای تعطیلات هفته گذشته هم دو مامور پلیس توسط شوتیسواران به شهادت رسیدند. روز یازدهم مرداد سرهنگ میلاد آزاد، نیروی پلیس اطلاعات جیرفت متوجه انتقال محموله سوخت شده و برای مقابله با شوتیهای سوختبر وارد عمل شد اما قاچاقچیان با پاشیدن گازوئیل روی جاده، باعث شدند تا خودروی پلیس واژگون، مامور پلیس بهشدت مجروح و ساعتی بعد به علت شدت جراحات به شهادت برسد.
یک روز بعد سینا آراسته، مامور پلیس راه پاسگاه میمند شهرستان دنا متوجه تردد خودروهای حامل بار قاچاق شد. او به راننده خودرو پژو ۴۰۵ دستور ایست داد اما راننده بدون توجه مامور پلیس را زیر گرفت. او به علت شدت ضربه آسمانی شد.
بدعت خطرناک
سردار قاسم رضایی، جانشین رئیس پلیس کشور: متاسفانه تردد خودروهای شوتی(قاچاق بر) در کشور در حال تبدیل شدن به یک بدعت خطرناک بوده و در شهرهای مختلف کشور در حال افزایش است. تردد این خودروها در جاده ها و شهرها غیر قانونی است و پلیس هم با این افراد به علت انجام کار غیرقانونی طبق وظیفه برخورد می کند. درحال حاضر ماموران انتظامی و راهور در پاسگاهها و پلیس راهها با این افراد که امنیت اقتصادی را هدف قرار دادهاند، برخورد می کنند. پلیس برخورد با اقدامات جنون آمیز شوتی سواران را که بارها موجب تصادفات مرگبار و حتی شهادت چند نیروی پلیس شدهاند را در دستور کار خود دارد. البته باید با سرمنشا این موضوع که قاچاقچیان هستند و باعث می شوند تا شوتیگری امری پر سود تلقی شده و جوانان جذب ان شوند هم با قدرت برخورد کرد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد