والیبال قهرمانی جهان- لهستان

گفت‌وگو به سبک پاسورها +عکس

آقای سوپراستار به تیم‌ملی والیبال بازمی‌گردد؟

خوشبختی با سعید

صدای پای آشنا می‌آید صدای آشنایی پرخاطره و پرافتخار. سایه سعید معروف دوباره روی والیبال افتاده است. خیلی‌ها آرزو می‌کنند این سایه حالا حالاها بماند. مرد اول والیبال ایران در سال‌های گذشته شاید تا همین الان هم خودش به این نتیجه رسیده باشد که تیم‌ملی به او نیاز دارد.
کد خبر: ۱۴۱۵۹۹۸
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

تیم‌ملی والیبال ایران به تازگی بدترین نتایج خود در لیگ ملت‌ها را پشت سر گذاشته و فقط با دو برد به ایران برگشته است. خیلی‌ها از زمان اشتباه تغییر نسل این تیم گفتند و خیلی‌ها هم از کناره‌گیری بی‌دلیل برخی ستاره‌ها نظیر سعید معروف. خیلی‌های دیگر هم گفتند جوانگرایی یعنی چه؟ وقتی سعید و دیگران هنوز می‌توانند به تیم‌ملی کمک کنند چه معنی دارد که به بهانه بالا رفتن سن کنار بروند. خیلی‌ها هم دلیل منطقی و بر مبنای علم ورزشی آوردند و گفتند تغییر نسل ناگهانی منطقی نیست. حالا تیم‌ملی والیبال است و سخت‌ترین و حساس‌ترین روزهای پیش رو. این تیم باید در قهرمانی آسیا شرکت کند و در انتخابی المپیک هم حضور داشته باشد. علاوه بر اینها بازی‌های آسیایی هم هست. با توجه به قد و قواره‌ای که از تیم‌ملی در لیگ ملت‌ها دیدیم این تیم می‌تواند در تورنمنت‌ها و رقابت‌های مهم پیش رو به خصوص انتخابی المپیک با موفقیت حاضر شود؟ شرایط کنونی به ما می‌گوید خیر اما با درنظر گرفتن بازگشت سعید معروف، آن‌گاه با نگاه مثبت‌تری به این سوال پاسخ می‌دهیم. 

بازگشت سوپراستار
سعید معروف فعلا پاسخگو نیست. هیچ واکنشی هم نسبت به بازگشت خبرساز خود نشان نمی‌دهد. اما اخبار مدام بیشتر می‌شود. گفته می‌‌شود داورزنی در این رابطه با سعید معروف صحبت کرده و کاپیتان پیشین تیم‌ملی والیبال ایران برای تصمیم‌گیری نهایی فرصت خواسته است. اما یک منبع موثق گفت هنوز صحبتی بین داورزنی و معروف در این‌باره شکل نگرفته است اما به نظر می‌رسد همه چیز در حال مهیا شدن بازگشت سعید معروف به تیم‌ملی والیبال ایران است. اما این سوپراستار والیبال ایران برای بازگشت به تیم‌ملی باید یک چیز را بیش از هر موضوع دیگری مد نظر داشته باشد: موضوع بازگشت او در واقع خواسته‌ای از سوی مردم است. الیبال‌دوستان در هفته‌های اخیر بسیار نسبت به دعوت دوباره معروف به تیم‌ملی واکنش نشان دادند. البته فعلا در رابطه با بازگشت این پاسور همه غیرمستقیم صحبت می‌کنند. 
مصطفی کارخانه، سرپرست تیم‌ملی در واکنش به حضور دوباره معروف در تیم‌ملی می‌گوید: «تمام تیم‌های بزرگ جهان با توجه به اهمیت مسابقات مختلف از بازیکنان باتجربه و سرشناس خود استفاده می‌کنند تا بهترین نتایج را کسب کنند. ما هم با توجه به ترافیک رقابت‌های پیش رو در‌صورتی که به جمع‌بندی نهایی برسیم باید از تمام ظرفیت‌ها و بازیکنان خود بهره ببریم تا در مسیر رقابت‌های انتخابی المپیک نتایج خوبی کسب کنیم تا دل مردم را شاد کنیم.» 
   
زخم کاری والیبال
تغییر نسل مقدمه‌چینی می‌خواهد و هیچ یک از تیم‌های بزرگ دنیای والیبال بی‌محابا و ناگهانی دست به تغییر نسل نمی‌زنند. آنها بازیکنان تازه نفس و جوان را به‌تدریج در ترکیب تیم‌ملی خود وارد می‌کنند اما این کار در تیم‌ملی والیبال ایران چنین روندی را پشت سر نگذاشت. ستاره‌ها ناگهان رفتند. از غفور و مجرد گرفته تا سعید معروف. در این میان فقط موسوی بود که رضایت داد برگردد تا در کنار امین اسماعیل‌نژاد تنها نقطه اتکای ما در لیگ ملت‌ها باشد. اکنون اوضاع فرق می‌کند. والیبال وضعیتی بحرانی را پشت سر گذاشت و فقط حسرت و افسوس شکوه گذشته را خورد. بازگشت سعید معروف مرهمی بزرگ بر زخم‌های کاری والیبال ایران است. این تیم نشان داد که برای انتخابی المپیک خیلی چیزها کم دارد. اما سعید معروف می‌تواند این خیلی چیزها را با حضور پرقدرتش پر کند. 

تیم‌ملی نیاز به ستاره دارد
محمد ترکاشوند | کارشناس والیبال
همه خوب می‌دانیم که سعید معروف زحمات زیادی را برای تیم‌ملی کشیده است. در این سال‌ها هم جانشین خوبی برای این لیدر واقعی وجود نداشت. او به عنوان یک کاپیتان همیشه تصمیمات خوبی در میدان مسابقه می‌گرفت. به‌نظر من اکنون زمان است که فقط از شایسته‎‌‌ها در والیبال ایران استفاده کنیم و به سن و سال و این جور مسائل کاری نداشته باشیم.  فرقی نمی‌کند یک بازیکن خوب، جوان باشد یا ۴۰ ساله. در هر برهه و هر شرایطی که بازیکن به درد تیم‌ملی می‌خورد باید بیاید و کمک کند. اگر معروف برگردد هم با توانایی‌هایش یک‌تنه تیم را جلو می‌برد و هم تجارب ارزشمندش را به دیگر بازیکنان منتقل می‌کند. او بازیکن توانمندی است که خلأ او بعد از رفتنش پر نشد. تیم‌ملی نیاز مبرمی به ستاره دارد.  اگر او بیاید مطمئن باشید پای بازیکنان دیگری مثل امیر غفور یا علی‌اصغر مجرد و حتی میلاد عبادی‌پور هم مجددا به تیم‌ملی باز می‌شود. وقتی پتانسیل درخشش را دارند چرا برنگردند؟  اشتباه بزرگی که والیبال ایران مرتکب شد این بود که نتوانست در کنار معروف بازیکنان جوان دیگری را که در حد و اندازه‌های او هستند پرورش بدهند. معروف باید برگردد چون با شرایطی که ما می‌بینیم جای خالی‌اش حالا حالاها پر‌نمی‌شود. معروف می‌تواند والیبال ما را به روزهای خوب برگرداند. 

سعید معروف در ۱۰۱ مسابقه لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها به عنوان کاپیتان و پاسور نخست تیم‌ملی والیبال حضور داشته که در بین ۵۷ بازیکن ایران در این دو رویداد مهم، از نظر بازی ملی در رتبه دوم قرار دارد. میلاد عبادی‌پور با ۱۰۵ بازی در رتبه نخست بازی ملی قرار دارد. 

کاپیتان سابق تیم‌ملی با کسب ۲۲۸ امتیاز در دو تورنمنت مهم والیبالی جهان، در صدر امتیاز‌‌آورترین بازیکنان تیم‌ملی قرار دارد. 

معروف از نظر میانگین امتیاز در هر مسابقه با ۲.۲۵امتیاز در رتبه نخست پاسورهای ایران قرار دارد و نزدیک‌ترین رقیب وی، محمدطاهر وادی با میانگین یک امتیاز در هر مسابقه است.

کلکسیون افتخارات معروف

افتخارات ملی
مدال طلا قهرمانی آسیا ۲۰۱۹
مدال طلا بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸
مدال طلا بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴
مدال طلا قهرمانی آسیا ۲۰۱۳
مدال نقره قهرمانی آسیا ۲۰۰۹

افتخارات باشگاهی
قهرمانی باشگاه‌های آسیا ۲۰۲۲ با پیکان
قهرمانی سوپر لیگ والیبال چین ۲۰۲۱ با بایک‌موتور پکن
قهرمانی لیگ قهرمانان والیبال اروپا ۲۰۱۵ با زنیت‌کازان
قهرمانی سوپر لیگ والیبال روسیه ۲۰۱۵ با زنیت‌کازان
قهرمانی باشگاه‌های آسیا ۲۰۱۴ با متین
قهرمانی باشگاه‌های آسیا ۲۰۰۸ با پیکان

افتخارات فردی
با ارزشمندترین بازیکن  باشگاه‌های آسیا ۲۰۲۲
بهترین پاسور قهرمانی باشگاه‌های آسیا ۲۰۲۲
بهترین بازیکن خارجی سوپر لیگ چین ۲۱- ۲۰۲۰
بهترین پاسور قهرمانی آسیا ۲۰۱۹
بهترین پاسور انتخابی المپیک ۲۰۱۶ - سطح جهانی
بهترین پاسور لیگ جهانی ۲۰۱۴
باارزش‌ترین بازیکن قهرمانی آسیا ۲۰۱۳
بهترین پاسور قهرمانی آسیا ۲۰۱۳
بهترین پاسور انتخابی المپیک ۲۰۱۲ - سطح جهانی

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها