بازنمایی مطلوب حجاب در ‌تلویزیون
نگاهی به ترسیم پوشش بانوان در ‌مجموعه‌های تلویزیونی

بازنمایی مطلوب حجاب در ‌تلویزیون

دختران تراز در ‌مجموعه‌های سیما

انوشه میرمرعشی، کارشناس و فعال فرهنگی و رسانه‌ای نظر خود را درباره نمایش «دختر تراز» در سریال‌های تلویزیونی این‌گونه بیان می‌کند:
انوشه میرمرعشی، کارشناس و فعال فرهنگی و رسانه‌ای نظر خود را درباره نمایش «دختر تراز» در سریال‌های تلویزیونی این‌گونه بیان می‌کند:
کد خبر: ۱۴۱۵۳۹۶

دختر تراز انقلاب اسلامی، دختری است معتقد، عفیف و محجبه، پایبند به اصول اعتقادی ــ اخلاقی و همراه و مددکار خانواده، پرعاطفه و محبت نسبت به افراد خانواده و دوستان، درسخوان و تلاشگر، فعال در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی، دغدغه‌مند نسبت به مشکلات و مسائل اطرافیان، وطن، هم‌کیشان و... .
چنین دختری الگویی است که نمونه آن به تعداد بسیار زیاد در کشورمان پیدا می‌شود. این‌که آیا در فیلم و مجموعه‌های داستانی سیمای جمهوری اسلامی هم شخصیت این‌گونه دختران نشان داده می‌شود پاسخ مثبت است.
به‌طور مثال، شخصیت «شیرین» در وضعیت سفید شخصیتی جدی، پرتلاش، درسخوان و دغدغه‌مند. روزنامه می‌خواند و اخبار جبهه‌ها را دنبال می‌کند. هرجا نیاز باشد به کمک دیگران می‌شتابد. به همسایه‌ها کمک می‌کند، معلم می‌شود و به دانش‌آموزان بدون معلم درس می‌دهد. اما در عین حال جلوی چشم دیگران نیست؛ در مقابل نامحرم رفتار بسیار عفیفانه‌ای دارد.
خلق شخصیت شیرین در «وضعیت سفید» شاهکاری بزرگ در نشان دادن دختر تراز انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. البته در این مجموعه شخصیت «مینا» هم خیلی به ملاک‌های دختر تراز انقلاب اسلامی نزدیک است. مینا هم مانند شیرین معتقد و دغدغه‌مند است. در عین درس خواندن، تدریس هم می‌کند.
به خواستگاری شهاب جواب مثبت می‌دهد و اندکی بعد همسر شهید می‌شود یا شخصیت «دینا» در صاحبدلان؛ شخصیت دینا نوه سیدخلیل در این سریال از جمله شخصیت‌هایی است که می‌توان آن را در دایره دختر تراز انقلاب اسلامی تعریف کرد.
دینا در این سریال دختری عفیف و محجبه، تیزهوش و درسخوان، اهل فکر و معنا و بندگی خداست. پدر و مادرش را در کودکی از دست داده اما با پدربزرگ، همسر پدربزرگ و حتی عموی بدجنسش رفتاری بسیار با محبت و صمیمانه دارد.
علاوه بر اینها نمونه‌های بسیار دیگری چون شخصیت «راضیه» در تله‌فیلم نامه‌های خیس، شخصیت «دریا» در خاطرات شیرین دریا، «پروانه» در سریال مسافری از هند، «مریم پهلوان» در سریال برادر، «ترلان» در سریال تفنگ سر پر، «نرگس» در سریال نرگس و... را می‌توان نام برد.
به نظرم باید با تقدیر از سازندگان این‌گونه برنامه‌ها، زمینه برای ساخت و خلق شخصیت‌هایی از این دست در صداوسیمای جمهوری اسلامی بیش از پیش فراهم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها