فناوری به «شکرستان» رسید

از سال ۸۷ که اهالی «شکرستان» جلوی دوربین شبکه دو آمدند تا الان که هنوز قسمت‌های جدید آن برای ایام تابستان، پاییز و عید روانه آنتن می‌شود، شخصیت‌های این پویانمایی به تناسب زمان دچار تغییر و تحول شدند. مثلا همین خواجه فرزانی که نگاه کوته‌بینانه‌اش اعصاب همسرش را به‌هم می‌ریخت، در قسمت ۷ ایام عید دیدیم که در بین اهالی شکرستان سری تو سرها در آورده و نگاه آینده‌بینانه‌اش زبانزد عامه و خاص شده است.
از سال ۸۷ که اهالی «شکرستان» جلوی دوربین شبکه دو آمدند تا الان که هنوز قسمت‌های جدید آن برای ایام تابستان، پاییز و عید روانه آنتن می‌شود، شخصیت‌های این پویانمایی به تناسب زمان دچار تغییر و تحول شدند. مثلا همین خواجه فرزانی که نگاه کوته‌بینانه‌اش اعصاب همسرش را به‌هم می‌ریخت، در قسمت ۷ ایام عید دیدیم که در بین اهالی شکرستان سری تو سرها در آورده و نگاه آینده‌بینانه‌اش زبانزد عامه و خاص شده است.
کد خبر: ۱۴۱۴۳۳۷
نویسنده نفیسه خلیلی - روزنامه‌نگار

عباس جلالی‌یکتا، کارگردان شکرستان درباره پخته‌ترشدن شخصیت‌ها و راز موفقیت این پویانمایی پس از سال‌ها تولید گفت: این بستری که برای انیمیشن تعریف شده، تا خانواده‌های شکرستان کلیت یک اجتماع را پوشش دهند و هر‌کدام از آنها بتوانند نماینده بخشی از جامعه باشند، به دیدن این انیمیشن کمک کرده است.

امثال ننه قمر، خواجه فرزان، صمد و... بین همه ما وجود دارد
جلالی‌یکتا ادامه داد: گرافیکی که برای این مجموعه درنظر گرفته شده، برگرفته از نگارگری سنتی ایرانی است، که به‌ نوعی چشمنواز است. از طرفی، هرکدام از این شخصیت‌ها در طول این سال‌ها برای مخاطب شناخته شده است. به‌عنوان مثال، وقتی از ننه قمر صحبت می‌کنیم، انگار موجود زنده‌ای است که سال‌ها بین مردم زندگی کرده و این قضیه برای خواجه فرزان، صمد و... هم صدق می‌کند.
سیدمسعود صفوی، تهیه‌کننده این مجموعه درباره قسمت‌های جدید شکرستان برای تابستان گفت: در قسمت جدید شکرستان بر موضوعاتی همچون آب، محیط‌‌زیست و هوش مصنوعی تاکید شده است. الان خیلی از مشاغل با قوت گرفتن هوش مصنوعی به خطر افتادند. ما هم هوش مصنوعی را محور قرار دادیم که اگر فلان تکنولوژی به نامه‌نگاری اداری یا نگارش مقاله کمک می‌‌کند، چه اتفاقی برای مشاغل شکرستان می‌افتد.
صفوی با بیان این‌که ما در شکرستان به‌دنبال موضوعات روز یا مشکلات مردم می‌گردیم، افزود: الان نمی‌توان مشکل آب را در کل دنیا نادیده گرفت. از طرفی، نمی‌توان از کنار خطر هوش مصنوعی به‌راحتی رد شد. حتی بعضی از شرکت‌های بزرگ هوش مصنوعی اذعان می‌کنند که خطر این تکنولوژی از خطر بمب اتمی کمتر نیست.

تعدادی از جوانان شکرستان در فصل جدید برجسته می‌شوند
تهیه‌کننده مجموعه شکرستان در پاسخ به این پرسش که در قسمت جدید کدام شخصیت‌ها بیشتر برجسته می‌شوند، بیان کرد: از ابتدای شکل‌گیری پویانمایی تا الان بیش از ۱۳۰ شخصیت طراحی شده است. ما معمولا فضای شکرستان را افزایش می‌دهیم. الان که داستان این مجموعه درباره هوش مصنوعی است، به فضای انیمیشن اضافه می‌شود. البته تعدادی از جوانان شکرستان در قسمت جدید برجسته می‌شوند. وی درباره تعداد فصل جدید که در ۱۳ قسمت تولید شده است، توضیح داد: معمولا تولیدات انیمیشن ما ۵۲ قسمتی است، که در عید ۱۳ یا ۱۵ قسمت پخش می‌شود. پخش قسمت‌های انیمیشن به جدول پخش شبکه بستگی دارد.

تولید انیمیشن پروسه طولانی و زمانبر است
صفوی با بیان این‌که تولید انیمیشن کاری سنگین است، خاطرنشان کرد: در روال عادی سالانه می‌توان ۵۰ تا ۵۲ قسمت را ساخت. اگر کار را فشرده پیش ببریم، به سالی ۱۰۰ قسمت هم می‌رسیم. از طرفی، به جز تیم نویسندگان، دوبله و صداگذاری که تیم بزرگی است، تعداد تیم تولید به ۳۵ تا ۴۰ نفر می‌رسد.

هر قسمت بین ۱۰ تا ۱۵ شخصیت جلوی دوربین می‌آیند
این تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که هر قسمت شکرستان با چند شخصیت جلو می‌رود، گفت: تعداد شخصیت‌هایی که در هر قسمت حضور دارند، بین ۱۰ تا ۱۵ شخصیت است. معمولا شکرستان در سه نوبت یعنی تابستان، پاییز و عید پخش می‌شود.

تعجب متخصصان از ژانر شکرستان از پویانمایی به عروسکی
وی درباره تبدیل ساختار پویانمایی به مجموعه عروسکی که پیش از این در شکرستان پیاده‌ شده بود، افزود: شما تام و جری را در نظر بگیرید، که با آن حجم از سرعت حرکت تبدیل به مجموعه عروسکی شود. معمولا تبدیل انیمیشن به مجموعه عروسکی جواب نمی‌دهد. در آن زمان که تصمیم به ساخت مجموعه عروسکی شکرستان گرفته شد، متخصصان این عرصه از تغییر ژانر آن تعجب کردند. در نهایت کیفیت این پویانمایی به آن روز افتاد.

مجموعه‌های عروسکی توان نمایش سرعت و فضای پویانمایی را ندارند
صفوی با بیان این‌که ما گاهی شخصیت‌های شکرستان را می‌بینیم که در مناره یا پشت‌بام حرکت می‌کنند و حرکت‌های وسیعی دارند، گفت: اما در مجموعه عروسکی نمی‌توان این حجم از سرعت و فضا را نشان داد و مدام تماشاچی این مجموعه را با پویانمایی سابق مقایسه می‌کند.

​​​​​​​تولید انیمیشن با هدف فروش لوازم جانبی آن
تهیه‌کننده شکرستان درباره عرضه محصولات جانبی صنعت انیمیشن با هدف فروش این لوازم تصریح کرد: بعضی از کشورهای دنیا انیمیشن تولید می‌کنند، تا محصولات جانبی آن را بفروشند. یعنی انیمیشن بهانه‌ای برای فروش لوازم جانبی محصولات است. به عنوان مثال، وقتی «اسپایدرمن» تولید می‌شود، هدف آن فروش عروسک، استیکر و لوازم جانبی‌اش است؛ چراکه بازار اصلی‌شان فروش همان محصولات است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها