در بازدید مهدی چمران، رئیس شورای عالی استان‌ها از جام‌جم مطرح شد

دولت‌هـا مقصر آلـودگی هوا

نگاهی به شخصیت و اندیشه شهید چمران

در خدمت انسان

سال۱۹۷۲ میلادی که جوانی ۲۰ساله بودم با شنیدن آوازه دکتر چمران و به عشق او عازم مدرسه‌ای شدم که در منطقه صور برای دانش‌آموزان مستعد و محروم دایر کرده بود. در مدت هفت سال همکاری با دکتر او را انسانی یافتم سرشار از انسانیت، محبت، شجاعت و علم.
سال۱۹۷۲ میلادی که جوانی ۲۰ساله بودم با شنیدن آوازه دکتر چمران و به عشق او عازم مدرسه‌ای شدم که در منطقه صور برای دانش‌آموزان مستعد و محروم دایر کرده بود. در مدت هفت سال همکاری با دکتر او را انسانی یافتم سرشار از انسانیت، محبت، شجاعت و علم.
کد خبر: ۱۴۱۴۰۶۸
نویسنده شیخ یوسف حسین | همکار لبنانی شهید در مدرسه مهندسی صور

رفتار سرشار از محبت، عدالت و تواضع شهید چمران با دانش‌آموزان که اکثرا از ایتام و طبقه محروم بودند، با شعار او که می‌خواست مدرسه، کارخانه «انسان‌سازی» باشد، همسو بود. آموزش و پرورش در سیره معلمی چمران بر دین استوار بود؛ اندیشه‌ای برگرفته از نظر امام موسی صدر. آن دو بر این باور بودند که انسان و انسانیت مهم‌ترین مسأله در دنیاست. به عبارتی می توان گفت عدالت و انسان دوستی ایدئولوگ چمران بود. چمران شیعه واقعی علی(ع) بود به همین دلیل حق محوری، همنشینی با فقرا، بیزاری جستن از ایجاد فاصله طبقاتی، کشف استعدادهای ناب و محبت به ایتام و محرومین در رفتار او دیده می‌شد. دکتر چمران معلم عَملی خصایص انسانی بود. آرزوی مصطفی تربیت انسان بر مدار ایدئولوژی علی بن‌ ابیطالب بود. او برای تحقق عقیده و باوری که داشت همواره در خدمت دیگران بود. شب و روز برای او معنا نداشت و در خدمت «انسان» بود. رفتار و منش دکتر مختص مدرسه مهندسی نبود. او برنامه جامعی برای جهان اسلام داشت و در این زمینه با امام موسی صدر و امام خمینی هم‌عقیده و هماهنگ بود. روش دکتر مصطفی چمران در جذب افراد همان روش امام موسی صدر بود زیرا آن دو برنامه جامع مشترکی را دنبال می‌کردند. یکی از افرادی که بر دکتر بسیار تأثیرگذاشته بود، امام خمینی بود. شهید همیشه از امام بسیار یاد می‌کرد و خود را مقلد ایشان می‌دانست. شهید می‌گفت: «قبل از كه در سال ۱۹۷۱ میلادی به لبنان بیایم، به عراق رفتم. ۱۰۰ سئوال داشتم و از چند مرجع اين سؤالات پرسيدم، آن کسی که همه سوالات مرا به صورت کامل، پرمعنی و قاطع جواب داد، امام خمینی بود.»
برنامه چمران و صدر ایجاد فضای معنوی و فرهنگی در منطقه و ایجاد تشکیلات مقاومت علیه اسرائیل بود. در این برنامه جامع هرکس وظیفه‌ای داشت، برنامه‌های سری تشکیلات، نظام‌مند کردن اقدامات جوانان جنوب لبنان و تربیت کادر نظامی، فرهنگی و اقتصادی جریان مقاومت وظیفه چمران بود که کاری بسیار پیچیده بود. باوجود مخالفت دولت، تلاش‌های چمران و صدر برای جذب جوانان به تشکیلات مقاومت به ثمر نشست و جوانان وابسته جریان‌های سیاسی چپ و راست به امام و چمران پیوستند. موفقیتی که امروز جریان مقاومت لبنان به رهبری سید‌حسن نصرا... کسب کرده در امتداد جریان فرهنگی صدر و چمران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها