رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز خبر داد:

ساماندهی دستفروشان جمعه بازار اهواز پس از دو دهه

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز:

شهردار در مرحله تذکر است و نمی توان آن را استیضاح کرد

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز گفت: اکنون در مرحله تذکر هستیم و هنوز به مرحله سوال نرسیده ام پس اعضا چطور می توانند استیضاح را مطرح کنند؟ 
کد خبر: ۱۴۱۳۲۷۹

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین - خوزستان، سیاوش محمودی در نشست خبری درخصوص مسئله استیضاح شهردار اظهار کرد: بنده صحن شورا را مکان مقدسی می دانم و نمی خواهم به جایی که خلاف اخلاق اسلامی و دینی است کشیده شود؛ متاسفانه در برخی دوره ها سوابق خوبی از اهواز منتشر نشده که این به صلاح نیست، بخصوص در این دوره از شورا که با شعار انقلابی و شورای انقلابی مشغول به فعالیت هستیم، لذا باید تلاش کنیم تا صحن شورا به محل اختلاف و درگیری کشیده نشود.

وی افزود: ابهاماتی وجود دارد که اگر پاسخ ندهم هم زیر سوال می رویم و هم حق را نگفته ایم. حق باید گفته شود و قانون باید فصل الخطاب همه ما باشد، باید به قانون تمکین کنیم و تابع قانون باشیم، هیچ کس نباید خودش را فراتر از قانون بداند لذا باید همه در برابر قانون مطیع باشیم و به آن عمل کنیم.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز گفت: هرجایی که ممکن است کسی خلاف مسیر قانون عمل کند در قانون شوراها برای آن راهکار وجود دارد، مسیر باید بصورت قانونی جلو رود نه اینکه بخواهیم با قلدری کارمان را جلو ببریم.

محمودی در خصوص مسئله استیضاح شهردار بیان کرد: سید محمدعلی پورموسوی عضو شورای شهر در تاریخ 19 فروردین سالجاری نامه ای به ما نوشت مبنی بر اینکه، براساس ماده 83 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی موارد ذیل الذکر بارها توسط جنابعالی و اعضای شورای شهر در نطق های پیش از دستور و جلسات خصوصی تذکرات لازم به شهردار بصورت کتبی و شفاهی در صحن علنی و غیرعلنی داده شده و پاسخی دریافت ننموده ایم این موارد به عنوان سوال از شهردار تقدیم می گردد لذا مرحمت فرمایید و کتبا به شهردار ابلاغ فرمایید تا د رمهلت قانونی ده روز در صحن شورا حضور یافته و پاسخ مقتضی و مستدل ارائه فرمایند.

وی افزود: پنج سوال مطرح شده بود که در اصل بالغ بر 50 سوال بوده است زیرا سوال اول مربوط به 17 طرح است که برخی طرح ها خودشان کلی بند دارند، سوال دیگر بصورت کلی و در خصوص عدم شفافیت و انضباط مالی بود.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز عنوان کرد: بنده بعنوان رئیس شورا باید به این موضوع عمل کنم؛ به استناد آئین نامه بنده به پورموسوی عضو شورای شهر گفته ام که نمی توانیم مستقیم طرح سوال داشته باشیم و شما طرح سوال کردید؛ براساس ماده 83 چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا موارد باید از سوی رئیس شورا به صورت روشن به شهردار تذکر داده شود. سپس ذیل آن نوشته شده رئیس شورا وظیفه دارد موارد اعتراض یا ایراد را به موجب بند 9 و 12 آئین نامه داخلی بصورت کتبی به شهردار تذکر داده و پاسخ کتبی یا شفاهی دریافتی را در جلسه رسمی شورا مطرح نماید.

محمودی ادامه داد: به عضو شورا گفته ام ممکن است بنده یا هریک از اعضای شورا در نطق چیزی گفته باشیم اما قانون می گوید این موارد باید کتبا ابلاغ شود حتی اگر عضوی نطقی بکند باید همانجا آن را کتبا امضا کرده و به رئیس شورا تحویل دهد تا ایشان آن را به شهردار ابلاغ کند و شما هم نفر اول نیستید که به شهردار تذکر داده اید بلکه بنده و دیگر اعضای شورا هم تذکراتی داشته ایم.

وی اضافه کرد: از پورموسوی درخواست داشتم که نامه را برگرداند و آن را در قالب تذکر بنویسد اما ایشان استنکاف کرد و هرچه گفتم نپذیرفت؛ در نهایت بعد از گذشت چند روز ایشان گفت شما مختار هستید که سوالات را در قالب تذکر به شهردار بدهید، در نتیجه 26 فروردین ماه 1402 به شهردار نامه نوشتم مبنی بر اینکه به استناد ماده 83 پنج مورد تذکر قانونی سید محمدعلی پورموسوی عضو شورا جهت اقدامات لازم ارسال می گردد مقتضی است نتیجه اقدامات لازم را به شورای شهر اعلام نمائید.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز اظهار کرد: در دوره ششم شورای شهر 17 طرح جان دار در خصوص کارهای زیربنایی شهر نوشته شده است که در هیچ دوره ای این تعداد طرح نوشته نشده بود؛ یکی از طرح ها مربوط به ممیزی املاک اهواز است که 20 سال انجام نشده بود، طرح دیگر 10 درصد سهم شهرداری از زمین های راه و شهرسازی است که 15 سال کاری انجام نشده بود لذا اینها مواردی است که زمانبر هستند و یک روزه اتفاق نمی افتند.

محمودی عنوان کرد: مطرح کردن تذکر عضو شورای شهر به شهردار با بیماری ایشان و بستری شدنشان در بیمارستان مصادف شده بود که مستندات آن هم موجود است. پورموسوی پیش از اینکه پاسخ شهردار گرفته شود مجدد 5 اردیبهشت ماه نامه ای نوشت مبنی بر اینکه ریاست شورای شهر، براساس ماده 83 و پیرو نامه 26 فروردین ماه که جنابعالی بعنوان رئیس شورا با توجه به عدم دریافت پاسخ مناسب، بدینوسیله موارد ذیل الذکر به عنوان سوال از شهرداری تقدیم می گردد که در این نامه هم پنج سوال مطرح گردید.

وی افزود: در قانون برای پاسخ دهی تذکر مهلتی تعیین نشده و باید به حجم تذکرات نگاه کرد.

رئیس شورای شهر کلانشهر اهواز بیان کرد: با توجه به فشاری که به ماوارد شد که چرا سوالات را به شهردار نمی دهیم، در تاریخ 19 اردیبهشت ماه امسال نامه ای به شهردار زده و به ایشان اعلام کردم این سوالات سید محمدعلی پورموسوی می باشد بعد استفسار کردم که ایشان هنوز جواب تذکر را نداده چطور سوال بفرستم.

محمودی ادامه داد: شهردار در مورخ 31 اردیبهشت پاسخ نامه را در 54 صفحه ارائه کرد که در صحن شوار قرائت شد، ایشان صراحتا ذکر کرد که من هنوز پاسخ تذکرات را نداده ام چطور سوال طرح می کنید؟ لذا بنده نامه را از سیستم اتوماسیون حذف کردم زیرا حرف ایشان قانونی بود.

وی افزود: بنده بعنوان رئیس شورا از باب اینکه مسئله را حل نمایم پیش از طرح این سوالات جلساتی را تشکیل داده ام ، از جمله یک جلسه 4 ساعته با حضور پورموسوی و شانه سازان بود که ایشان سوال می پرسیدند و شهردار پاسخ داد کهک این تصور ایجاد شد پورموسوی پاسخ ها را پذیرفته است؛ پس از آن عضو شورا اعلام کرد یک جلسه با حضور 13 نفر اعضا برگزار گردد بنده سوالاتم را بپرسم و شهردار پاسخ دهد ، اگر شورا پذیرفت و قانع شد مسیر را ادامه نمی دهم. لذا این جلسه برگزار و شهردار از ساعت 14 لغایت 19 به سوالات پورموسوی پاسخ دادند در نهایت که می خواستیم رای گیری را انجام دهیم یکی از اعضا جلسه را به حاشیه برد و از مسئله اصلی منحرف کرد و نشد که رای گیری انجام شود . پس از آن به سراغ شکل های قانونی رفته و از شهردار درخواست کردیم که به صورت مکتوب پاسخ دهد.

رئیس شورای اسلامی اهواز بیان کرد: پورموسوی مجددا در تاریخ 7 خرداد نامه ای به بنده نوشت مبنی بر اینکه علیرغم اذعان به تخلف آشکار به طرح سوال اینجانب درتاریخ های 19 فروردین و 6 اردیبهشت ماه و ارسال آن به عنوان سوال اصلی طی نامه و قرائت پاسخ شهردار بعنوان تذکر و استنکاف از اجرای ماده 83 قانون تشکیلات و نظر به عدم اقناع از پاسخ های فوق الاشاره مجدد موارد ذیل بعنوان سوال از شهردار تقدیم می گردد. دراین مورد تعداد سوالات ایشان از پنج مورد به چهار سوال و طرح های 17 گانه به 14 گانه کاهش یافت.

محمودی اضافه کرد: در اثنای این کار، پورموسوی شکایت بنده را به فرمانداری کرده است مبنی بر اینکه محمودی از اجرای ماده 83 استنکاف کرده است. بنده نیز در چند بند به فرمانداری پاسخ دادم و مراحل قانونی آئین نامه را شرح دادم، در پایان از فرمانداری سوال پرسیده ام که برای بنده ابهام وجود دارد که چه کسی مرجع تشخیص رعایت یا عدم رعایت مفاد تذکر است؟

وی افزود: مورخ 16 خرداد به سه مرجع مجلس، وزارت کشور و شورای عالی استان ها هم در این خصوص نامه زده و سوال پرسیده ام که در اجرای ماده 83 قانون تشکیلات و وظایف شوراها با آخرین تغییرات و اصلاحات موارد ابهامی وجود دارد که عبور از مرحله تذکر به سوال مشمول بازه زمانی مشخصی می گردد یا خیر؟ براساس ماده مذکور شرایط ورود به سوال، عدم رعایت مفاد مورد تذکر عنوان شده، مرجع تشخیص رعایت یا عدم رعایت تذکر برعهده چه کسی است؟

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: با شورای عالی استان ها در این خصوص تماس گرفته ام، البته مرجع اصلی مجلس و وزارت کشور است لذا منتظر پاسخ کتبی می مانم و هرآنچه قانون بگوید اجرا خواهم کرد.

محمودی عنوان کرد: اکنون در مرحله تذکر هستیم و هنوز به مرحله سوال نرسیده ام پس اعضا چطور می توانند استیضاح را مطرح کنند؟  البته پورموسوی مجددا 22 خرداد ماه نامه ای به بنده نوشته است و پاسخ آن را کامل داده و اعلام کرده ام که با توجه به ابهامات موجود منتظر پاسخ از مراجع قانونی هستم تا پس از رفع ابهام نسبت به اجرای قانون وفق ضوابط اقدام گردد.

وی ادامه داد: قانون می گوید ابتدا تذکر، بعد طرح سوال که شهردار باید پاسخ دهد که یا اکثریت مطلق اعضای شورا قانع می شوند یا قانع نمی شوند و برای استیضاح می رود، حال چطور من استیضاح را در صحن شورا مطرح کنم؟

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز اظهار کرد: طرح استیضاح در صحن شورا به نفع شهردار است زیرا براساس قانون ایشان می تواند شکایت کند  که سیر قانونی طی نشده همانطور که در پاسخ نامه تذکر هم به این مورد اشاره کرده است؛ در شهرهایی مثل خرمشهر و کرج این مورد پیش آمده که شهردار غیرقانونی استیضاح شده و پس از شکایت توانسته از دیوان عدالت به نفع خود رای بگیرد.

محمودی گفت: وقتی هنوز سوال به شهردار ابلاغ نشده است چطور می گویند استنکاف کرده است؟ سوال ابلاغ نشده چون منتظر پاسخ به ابهام هستم و هرچه قانون گفت برحسب وظیفه انجام می دهم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها