گزارشی از پشت صحنه برنامه «گردونه»

گردونه‌ای از مهر

معاون صدای رسانه‌ملی گفت: رادیو تبیین توفان عملیات رسانه‌ای به راه می‌اندازد که نافی زحمات دیگر برنامه‌های شبکه‌های رادیویی نیست.
معاون صدای رسانه‌ملی گفت: رادیو تبیین توفان عملیات رسانه‌ای به راه می‌اندازد که نافی زحمات دیگر برنامه‌های شبکه‌های رادیویی نیست.
کد خبر: ۱۴۱۱۳۸۰

ششم خرداد بود که این رادیوی مناسبتی با هدف تبیین کارکرد‌های جمهوری اسلامی، شناساندن وجوه ایران قوی، پیگیری تاکیدات مقام معظم رهبری و مقابله با نبرد نامحدود دشمن روی موج ۵/۹۵ مگاهرتز نشست و تا ۲۷ تیر به گوش شنوندگان می‌رسد. علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه‌ملی درباره راه‌اندازی رادیو تبیین گفت: فکر می‌کنم هر پدیده‌ای سه لایه دارد؛ می‌توان یکی را توصیف کرد، دیگری را تحلیل و بعدی را تبیین کرد. تفاوت تحلیل و تبیین در این است که تحلیل روابط بین متغیرها را ارزیابی می‌کند و تبیین به چرایی موضوع می‌پردازد.

جهاد تبیین در دستور رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران است
بخشی‌زاده ادامه داد: مسأله جهاد تبیین در دستور کار رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران اعم از رسانه‌های نوشتاری و دیداری است. در رادیو جهاد تبیین، محور اصلی کار ماست. امسال ما با مشورت دوستان در راستای اجرای سند تحول سازمان صداوسیما با رویکرد تغییر در محتوا، جهاد تبیین را محور تقویت سرمایه اجتماعی قرار دادیم. معاون صدای رسانه‌ملی با بیان این‌که معتقدیم اگر جمع جبری شش مؤلفه امید، اعتماد، نشاط، امنیت، رضایت‌مندی و مشارکت به‌درستی تعریف شود به تقویت سرمایه اجتماعی منجر می‌شود، افزود: اولین مؤلفه، امیدافزایی در برنامه‌هاست. دشمن سیاه‌نمایی می‌کند و ما باید با نشان‌دادن پیشرفت‌ها زمینه آن را فراهم کنیم. از آنجا که در پایان سال موضوع انتخابات را در پیش داریم، باید در رسانه به‌خصوص رادیو تبیین چهار مولفه‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران نظام جمهوری اسلامی مطرح کردند، تبیین کنیم.
وی درباره مقوله رضایت‌مندی در حیطه فردی و اجتماعی بیان کرد: اگر آن پنج مولفه به‌درستی پیاده‌سازی شود، رضایت‌مندی حتما شکل می‌گیرد. از طرفی، جهاد تبیین در دستور کار همه شبکه‌های رادیویی است. ما برای این‌که به‌طور ویژه مخاطب خود را متوجه این موضوع کنیم، رادیوی فصلی جهاد تبیین را راه انداختیم، که تا آغاز ماه محرم با عملیاتی کردن آن شش مولفه در کنار شبکه‌های تخصصی و... جهاد را در دستور خود قرار دهد.

تبیین و چرایی جهاد تبیین در رادیوی فصلی جهاد تبیین
بخشی‌زاده در پاسخ به این سؤال که دنبال کردن جهاد تبیین و مقابله با جنگ رسانه‌ای از طریق یک موج فصلی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: بله، با یک حرکت دو ماهه نمی‌توان یک‌ مسأله را به‌درستی تبیین کرد اما آیا جهاد تبیین در دستور کار دیگر شبکه‌های رادیویی نیست؟ وقتی این موضوع در دستور کار دیگر شبکه‌هاست، ما می‌خواهیم در فرصت کوتاه به صورت کپسولی نظام مسائل این حوزه را بررسی کنیم و تا جایی که امکان دارد به تبیین و چرایی موضوع بپردازیم. به تعبیری این رادیو، توفان عملیات رسانه‌ای به راه می‌اندازد که نافی زحمات دیگر برنامه‌ها نیست.

در زمینه بسته‌‌بندی پیام در فضای مجازی موفق نبودیم
معاون صدای رسانه‌ملی در پاسخ به این سؤال که چطور قشری را که در حوادث اخیر از انقلاب فاصله گرفتند زیر چتر تبیین قرار می‌دهید، گفت: زیست‌بوم افرادی که در اعتراض‌ها نقش دارند، با زیست بوم مخاطب رسانه‌ملی فرق می‌کند. ما اعتقاد داریم می‌توان برنامه‌های کوتاهی را از برنامه‌ها جدا و در فضای مجازی عرضه کرد که زیست‌بوم برخی از نوجوانان و جوانان است. خودمان را در زمینه بسته‌‌بندی پیام در فضای مجازی موفق نمی‌دانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها