«بهروز بهشتی» فعال سیاسی رسانه ای در یادداشتی به مرور اتفاقات و احتمالات در انتخابات سرنوشت ساز ترکیه به عنوان همسایه غربی ایران پرداخت.
کد خبر: ۱۴۰۸۴۱۶

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین؛ «بهروز بهشتی» فعال سیاسی رسانه ای در یادداشتی به مرور اتفاقات و احتمالات در انتخابات سرنوشت ساز ترکیه به عنوان همسایه غربی ایران پرداخت:

همسایه غربی ایران این روزها در حال سپری کردن پر تب و تاب ترین روزهای تاریخ خود است. سرزمینی که گفته می شود از سالها پیش تا کنون در آن تمرین دموکراسی شده است، اکنون محل نبرد سخت دو پرچمدار از دو طیف در مقابل هم، یعنی اسلامگرایان و غرب گرایان سکولار است. نبردی که شهر به شهر جغرافیای ترکیه را تا روز موعود که هر دو طرف خود را پیروز می نامیدند درگیر خود کرد! اما نه پرچمداری که روزی رویای احیای امپراتوری عثمانی را داشت و امروز درگیر حل معضلات بزرگتری مانند تورم و … است به خط پایان رسید و نه پرچمداری که حمایت علنی غرب و آمریکا را در کنار خود حس می کرد.

نبرد پر حاشیه و داغی که زمزمه آن امروز نقل فضای مجازی و فضای حقیقی در اکثر محافل سیاسی و غیرسیاسی کشورهای خاورمیانه و دنیا شده است و عده ای از تحلیلگران برجسته نتیجه آن را در آینده بسیاری از معادلات خاورمیانه و جهان بسیار موثر می دانند، به ایستگاه پایانی خود در دور دوم رسیده است و بالاخره یکی از این دو پرچمدار از خط پایان این ماراتن عبور خواهد کرد.

اما نکته ای که در واپسین روزهای دور اول این نبرد نزدیک و سخت بیش از هر چیزی جلب توجه کرد، نطق پایانی انتخاباتی دو نامزد و اشاره انگشت اتهام به سوی یکدیگر مبنی بر دستور و دخالت آمریکا و روسیه در این انتخابات بود. پس از آن هم اعلام پیروزی زود هنگام از سوی دو طرف قبل از به پایان رسیدن شمارش کلیه آرا، نشان داد تا این انتخابات سرنوشت ساز، به چالش بزرگی برای ترکیه تبدیل خواهد شد.

هر چند که کشیده شدن انتخابات به دور دوم، آرامش را برای دو هفته ی دیگر به ترکیه هدیه کرد، اما فضای دو قطبی شده و پرتنش موجود در سطح جامعه ترکیه و حاشیه و التهابی که رهبران جریانات و احزاب با سخنان خود ایجاد کرده و می کنند، نمایانگر احتمال بروز ناآرامی های گسترده بعد از اعلام نتایج انتخابات در این کشور است.

حال باید منتظر ماند و دید آیا سرنوشت ترکیه در وقت اضافه مشخص خواهد شد یا شرایط این همسایه غربی، دستخوش اتفاقات دیگری خواهد شد…؟!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها