رئیس جمعیت هلال احمر خبر داد:

حذف تزریق واکسن فلج اطفال برای حجاج

رئیس جمعیت هلال احمر از بازگرداندن برخی از املاک و دارایی‌های این جمعیت که در سنوات گذشته به تصرف برخی از افراد درآمده بود خبر داد و گفت: با تلاش و پیگیری انجام شده این املاک مجددا به جمعیت هلال احمر بازگردانده شدند.
کد خبر: ۱۴۰۶۷۹۷

به گزارش جام جم آنلاین، پیرحسین کولیوند در نشست خبری خود به مناسبت هفته هلال احمر (16 تا 22 اردیبهشت ماه) برگزار شد با اشاره به اسناد بالادستی جمعیت هلال احمر و همچنین روایات و احادیث در ارتباط با کمک کردن اظهار کرد: در حالی ما یکصد و یکمین سالگرد تاسیس جمعیت هلال احمر را در کشور را جشن می‌گیریم که در طی سنوات گذشته خدمات خوبی از جانب جمعیت هلال احمر ارائه شده است.

وی با اشاره به همراهی اهالی رسانه در جمعیت هلال احمر در حوادث و بحران‌ها گفت: رسانه‌ها وقتی فعالیت‌های جمعیت هلال احمر را منتشر می‌کنند عین کسانی هستند که در میدان عملیات حضور دارند و مشمول عنایت خداوند خواهند بود.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: قسمت اعظمی که با جمعیت هلال احمر کار می‌کنند جوانان و داوطلبان هستند که از خود وقت و انرژی می‌گذارند و بدون چشم‌داشتی به آسیب‌دیدگان امدادرسانی می‌کنند و اگر ما سرلوحه کارمان را احادیث و روایات و فرمایشات مقام معظم رهبری بدانیم، قطعا خداوند به ما کمک خواهد کرد.

کولیوند ادامه داد: جمعیت هلال احمر نه وزارتخانه، نه دستگاه و نه سازمان است؛ یک جمعیت است و جمعیت به معنای همه در کنار هم بودن است.

وی تصریح کرد: سال گذشته هم سال پرمخاطره، پرکار و ... بود و توفیقاتی حاصل شد و خلاء‌هایی که بود مورد احصاء قرار گرفت و تجارب تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشتیم اما شیرینی‌های آن به مراتب بیشتر بود و شاهد همکاری مردم و مسئولان در بخش‌های مختلف بودیم.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: امروز سالروز تاسیس جمعیت هلال احمر را ارج می‌نهیم و این جمعیت با گذشت صد و یک سال جمعیتی پرنشاطی است و ان‌شاءالله در هفته هلال احمر برنامه‌های منسجم و خوبی را اتخاذ کرده‌ایم و برای هر روز یک نام‌گذاری و فعالیتی را پیش‌بینی کردیم.

کولیوند افزود: شانزدهم اردیبهشت ماه روز تکریم شهدا و خانواده ایثارگران، هفدهم اردیبهشت ماه روز جوانان و داوطلبان جمعیت هلال احمر، هجدهم اردیبهشت ماه جمعیت در عرصه بین‌الملل و خدمت بدون مرز، نوزدهم اردیبهشت برای سازمان داوطلبان در نظر گرفته شده و به خدمات این سامان پرداخته خواهد شد. بیستم اردیبهشت ماه روز امداد و نجات، بیست و یکم اردیبهشت ماه روز بهداشت، درمان و توانبخشی و آموزش و پژوهش و بیست و دوم اردیبهشت رشد تولید و افزایش بهره‌وری نامگذاری شده است.

وی گفت: ان‌شاءالله روز دوشنبه پیش رو، یک اجتماع بزرگ در کل کشور را خواهیم داشت و 101 هزار نفر از نیروهای جوان حضور خواهند داشت و برنامه‌های مختلفی در روز دوشنبه اجرا خواهد شد.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به برخی از سرفصل‌های برنامه‌های هلال احمر در یک سال گذشته گفت: در 4 ماه پایانی سال گذشته، 700 هزار نیروی داوطلب به جمعیت هلال احمر اضافه شد. همچنین اردوهای پرورشی و جهادی برگزار شد و تیم‌های قهرمان به صورت ملی و بین‌المللی فعالیت کردند. به عنوان مثال در حادثه متروپل و ترکیه حضور داشتند.

کولیوند تصریح کرد: از کارهای بسیار خوبی که انجام شد بیمه برای امدادگران بود که کمترین دریافتی را داشتند و هیچ بیمه‌ای نداشتند اما با تلاشی که صورت گرفت این کار بعد از بیست سال عملیاتی شد و ان‌شاءالله به دنبال معیشت بهتر برای پرسنل هستیم.

وی افزود: حضور پررنگ جوانان و داوطلبان در عرصه‌های امدادی و اجتماعی را به وفور داشتیم که از آن جمله می‌توان به توسعه خانه‌های هلال اشاره کرد. همچنین حضور فعال در فعالیت‌های امدادی در سطح ملی و بین‌المللی از سوی جمعیت هلال احمر در سال گذشته رقم خورد.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: در ترکیه میزان کمکی که انجام دادیم به تعداد 16 هواپیما بود و این سوال مطرح می‌شود که چرا صلیب سرخ جهانی تنها از جمعیت هلال احمر تقدیر کرد و این در حالی بود که کشورهای دیگر به مراتب هواپیماهای بیشتری را برای کمک ارسال کردند اما این به خدمت صادقانه جمعیت هلال احمر بر می‌گردد و عالی‌ترین نشان صلیب سرخ به جمعیت هلال احمر ایران تعلق گرفت.

کولیوند افزود: تفاهمنامه‌هایی نیز از سال گذشته با کشورهای متعدد به امضا رسید. شفاف‌سازی مالی و مبارزه با فساد در جمعیت هلال احمر به گونه‌ای بود که علاوه بر افزایش سرمایه اجتماعی، اعتماد مردم و مسئولان به هلال احمر زیاد شده است و مولدسازی در جمعیت هلال احمر، در سطح کشور به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است که متاسفانه برخی از اموالی که در تصرف افراد مختلف بود و با تلاش صورت گرفته مجددا به جمعیت هلال احمر بازگردانده شد.

وی گفت: همچنین در بخش تجهیزات و دارو از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شد و با حمایت جدی شخص رئیس جمهور، ورود واکسن‌ های کرونا توسط جمعیت هلال احمر انجام شد و هیئت‌های اندیشه‌ورز و فکرهای تخصصی را در جمعیت هلال احمر در بخش‌های امداد و نجات، داوطلبان بین‌الملل، جوانان، تجهیزات پزشکی و ... راه‌اندازی و یک مرکز نوآوری را نیز ایجاد و مرکز تغییرات اقلیمی را نیز ایجاد کردیم و ما مطالبه‌گر شدیم.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: اسناد مختلفی را از جمله تحول اقتصادی، تحول دیجیتال، تحول ارتباطات و روابط عمومی را ارائه کرده‌ایم و همچنین مرکز داده‌ای را در حال تدوین هستیم که تمام فعالیت‌ها و خدمات، داشته‌ها و انبارها و عملیات‌ها را در این مرکز مورد رصد و پایش قرار بدهیم و جدیدترین مرکز فرماندهی و کنترل را در این مجموعه داشته باشیم که در در نوع خودش بی‌نظیر خواهد بود.

وی از نوسازی ناوگان هوایی و دریایی جمعیت هلال احمر خبر داد و گفت: ان‌شاءالله هزار دستگاه خودرو نجات تحویل خواهد شد. همچنین به سمت هوشمندسازی خدمات گام برداشته‌ایم تا از ظرفیت و فناوری جدید استفاده کنیم و توسعه آموزش‌های عمومی، مهارت افزایی را در قالب خانه‌های هلال، مدارس و دانشگاه‌ها در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم یک آموزش عمومی را افزایش بدهیم.

کولیوند تصریح کرد: در ترویج فرهنگ اربعین حسینی موثر عمل کرده‌ایم. در مجمع صلیب سرخ مباحث تجمع انبوه را مطرح می‌کردیم که در این موضوع مصداق آن را به اربعین حسینی متصل کردیم و آن را با حج مقایسه کردیم به طوری که ما در حج دو میلیون نفر ولی در اربعین 20 میلیون نفر زائر داریم در حج شرکت‌کنندگان پزشک دارند و سالم هستند اما در مراسم اربعین این آمار چند برابر است و مشخص نیست که غذا و اسکان آنها چگونه است و مدت زمان حضور آنها نیز مشخص نیست.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه فعالیت‌های اشاره شده بخش‌هایی از فعالیت‌های جمعیت هلال احمر در سال گذشته بود گفت: ان‌شاءالله امسال نیز برنامه‌های جمعیت هلال احمر به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که در بلایای طبیعی شاهد فروش چادرهای هلال احمر هستیم گفت: متاسفانه همیشه افراد سودجو هستند و فروش چادرها شایعه نیست. به ندرت این موضوع وجود دارد البته ما در این موضوع ورود کرده‌ایم و هوشمندسازی برای جلوگیری از همین اتفاقات کم است.

کولیوند در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عملیات حج امسال چگونه انجام خواهد شد افزود: عملیات خدمت‌رسانی، سلامت پزشکی در حج برعهده جمعیت هلال احمر است و ما در سه مرحله آنها را انجام می‌دهیم یک مرحله قبل از حج در داخل کشور که حجاج مورد معاینه قرار می‌گیرند و بیش از 90 درصد از حجاج تایید شدند. مرحله دوم بحث واکسیناسیون است که در حال انجام است که معمولا ده روز قبل از حج تزریق واکسن‌ها را به اتمام می‌رسانیم.

وی افزود: بنده به زائران عزیز توصیه می‌کنم دارویی را که مصرف می‌کنند حتما و حتما به میزان مدت سفر خود داروی خودشان را همراه خود ببرند اگر چه ما آنجا دارو داریم اما این کار بهتر است و منعی برای داروهای پزشکی وجود ندارد و حتما این موارد از طریق پزشکی حج به زائران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کولیوند تصریح کرد: همکاری بین ما و هلال احمر و وزارت بهداشت عربستان وجود دارد و از امکانات سعودی هم استفاده خواهیم کرد و مرکز بهداشتی ما در عربستان تغییر کرده و شرایط بهتری را نسبت به گذشته دارد.

وی در خصوص انبارهای جمعیت هلال احمر گفت: دولت در سال گذشته یک مصوبه‌ای را داشت متاسفانه سازمان برنامه و بودجه 10 درصد از آن را تخصیص داد اما در ماه مبارک رمضان خدمت معاون اول رئیس جمهور رسیدیم و سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد که دوباره تمدید اعتبار شود و بتوانیم از این منبع انبارهای خود را تجهیز بکنیم و ناوگان خودمان را مجهز بکنیم و این کار در حال انجام است و ان‌شاءالله امسال تجهیزات اصلی خود را به لحاظ ناوگان هوایی دریایی و زمینی داشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین در خصوص برنامه‌ریزی جمعیت هلال احمر برای برگزاری مراسم باشکوه پیاده‌روی اربعین حسینی گفت: ما برنامه متفاوتی نسبت به سال گذشته خواهیم داشتم. همچنین این جمعیت طی فراخوانی از پزشکان در قالب موکب‌های ارائه‌دهنده خدمات پزشکی درخواست کرده است تا برای حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی ثبت‌نام کنند و در ادامه نیز شرایط متقاضیان بررسی خواهد شد.

کولیوند افزود: یکی دیگر از موضوعات بحث استقرار پایگاه‌های بهداشت و درمان و نجات در نقاط صفر مرزی عراق و همچنین در مسیر نجف و کربلا است. به طوری که در مسیر پیاده‌روی اربعین به سمت کربلا در هر عمود یک پایگاه بهداشت و درمان مستقر خواهد شد. ضمن اینکه 3 پایگاه نیز برای انجام عمل‌های جراحی دایر خواهد شد.

وی از برنامه‌ریزی جمعیت هلال احمر برای تامین دارو در اربعین امسال خبر داد و افزود: در این زمینه تمام برنامه‌ریزی‌ها تدارک دیده شده است و امسال برنامه پیاده‌روی اربعین منسجم و بهتر از سال گذشته انجام خواهد شد.

رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: امسال بیمارستان امام علی(ع) در نجف نیز در قالب خدمت‌رسانی به زائران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه از حذف واکسن فلج اطفال برای حجاج خبر داد و گفت: پیش از این قرار بود دو واکسن مننژیت و فلج اطفال برای حجاج تزریق شود که اخیرا کشور عربستان اعلام کرده است که نیاز به تزریق این واکسن نیست.

وی در ارتباط با اجرای طرح نذر آب توسط جمعیت هلال احمر در برخی از مناطق کم‌برخوردار در کشور گفت: این طرح همچنان ادامه خواهد داشت البته این موضوع ناگفته نماند که در طرح نذر آب فقط به مسئله آب توجه نخواهد شد و خدمت‌رسانی از باب سلامت نیز ادامه دارد.

کولیوند افزود: طرح نذر آب در استان‌هایی از جمله سیستان و بلوچستان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین برخی از مناطق کم برخوردار در حال اجراست و ادامه خواهد داشت.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: ما تلاش خواهیم کرد که طرح‌های این‌چنینی را ادامه بدهیم البته برای تقویت این طرح‌ها نیاز به همراهی مسئولان در بخش‌های مختلف داریم.

وی به موضوع تاب‌آوری شهروندان و هموطنان در بلایای طبیعی اشاره کرد و گفت: این موضوع اهمیت دارد و ما باید بتوانیم سطح تاب‌آوری هموطنان را بالا ببریم. به عنوان مثال روز گذشته زلزله‌ای در کشور رخ داد که بسیاری از مردم مضطرب بودند و آنها نگران پس زلزله‌ها بودند و ما باید بتوانیم کار جدی را در این بخش انجام بدهیم؛ البته جمعیت هلال احمر در قالب طرح سفیران به موضوع افزایش تاب‌آوری هموطنان در بلایای طبیعی پرداخته‌اند.

کولیوند همچنین در ارتباط با جذب سرباز در جمعیت هلال احمر گفت: سال گذشته تعامل خوبی را با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم و در نهایت شرایط خوبی برای جذب امریه در جمعیت هلال احمر شکل گرفت و ما توانستیم با همکاری و همراهی ستاد کل نیروهای مسلح تعداد سربازان در جمعیت هلال احمر به دو برابر افزایش بدهیم. و این کار باعث می‌شود که امدادگران و داوطلبانی که در پایگاه‌های کم‌برخوردار فعال هستند دوران خدمت خود رادر جمعیت هلال احمر سپری بکنند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد که داروخانه‌های جمعیت هلال احمر در شهر به صورت شبانه‌روزی فعالیت داشته باشند گفت: بنده در ایام نوروز با توجه به اختیاراتی که داشتم دستور دادم که داروخانه‌های جمعیت هلال احمر در آن ایام به صورت 24 ساعته فعال باشند تا خدمت‌رسانی بهتر و مناسب‌تری را به هموطنان داشته باشیم. اما اینکه داروخانه‌های جمعیت هلال احمر در طول سال به صورت شبانه‌روزی فعال شوند نیاز به اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو است و هنوز این مجوز صادر نشده است و قطعا در صورت اخذ مجوز داروخانه‌‌های جمعیت هلال احمر به صورت شبانه‌روزی فعال خواهند شد.

رئیس جمعیت هلال احمر در ارتباط با موضوع موقوفات و فرآیند آن در این جمعیت گفت: این مسئله مهمی است و ما خوشبختانه شرایط خوبی را در این زمینه داریم.

کولیوند در خصوص آموزش و تربیت نیروهای در جمعیت هلال احمر گفت: توجه به نیروهای امدادگر، داوطلبان مورد توجه قرار دارد و در این زمینه ما آموزش‌های خوبی را برای امدادگران پیش‌بینی کرده‌ایم و از ظرفیت مساجد، خانه‌های هلال و ... استفاده خواهد شد.

وی در ارتباط با تعداد بالگردهای فعال در جمعیت هلال احمر گفت: هم‌اکنون 22 بالگرد داریم و اگر بتوانیم تعداد آنها افزایش بدهیم و در هر استان یک بالگرد داشته باشیم شرایط خدمت‌رسانی را توسعه داده ایم.

رئیس جمعیت هلال احمر در پایان با اشاره به حضور جمعیت هلال احمر در زلزله ترکیه در سال گذشته تصریح کرد: نیروهای ما برای خوشگذرانی و مانور و ... در آنجا حضور پیدا نکردند ضمن جمعیت هلال احمر نخستین گروه از جمعیت هلال احمر در میان کشورها بود و در ترکیه حضور پیدا کرد و در همان لحظات اولیه همکاری خوبی بین نیروهای امداد، سپاه و ارتش برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان وجود داشت و خوشبختانه تعداد زیادی از افراد نیز در زیر آوارها نجات پیدا کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها