مصرف انواع شیرینی‌جات مانند شیرینی، شکلات، قند و حتی مصرف بالای خرما و نوشیدنی‌های شیرین از اصلی‌ترین عوامل بروز چاقی و اضافه‌وزن در افراد به‌شمار می‌رود.
مصرف انواع شیرینی‌جات مانند شیرینی، شکلات، قند و حتی مصرف بالای خرما و نوشیدنی‌های شیرین از اصلی‌ترین عوامل بروز چاقی و اضافه‌وزن در افراد به‌شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۴۰۹۶۳۷
نویسنده ندا اظهری - گروه دانش و سلامت

از مواقعی که بیشترین تمایل به خوردن مواد شیرین وجود دارد، بعد از صرف وعده‌های اصلی غذایی است که افراد شروع به خوردن انواع شیرینی‌جات می‌کنند که به مرور باعث افزایش وزن در آنها می‌شود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که بعد از غذا ویار خوردن شیرینی می‌کنید، با این مطلب همراه شوید.

دندان‌های‌تان را مسواک بزنید
می‌خواهید باور کنید یا نه اما مسواک زدن پیش از خوردن هله‌هوله به شدت میل به مصرف این قبیل خوراکی‌ها را کاهش می‌دهد. تا زمانی که بو و عطر خمیردندان در دهان شما وجود داشته باشد، این تمایل تاحد زیادی کمتر می‌شود و شما می‌توانید با راهکاری بسیار ساده در مقابل خوردن خوراکی‌های شیرین و چرب مقاومت کنید.

چند ساعت پیش از خواب غذا بخورید
بیشتر افراد در ساعت‌های نزدیک به زمان صرف شام نسبت به مصرف شیرینی‌جات ولع زیادی از خود نشان می‌دهند. تحقیقات نشان داده است که خوردن شام در ساعت ۷ شب، به کاهش این ولع‌ کمک می‌کند. به طور ایده‌آل، محققان توصیه کرده‌اند که بین دو تا سه ساعت پیش از رفتن به رختخواب وعده شام را صرف کنید. این کار یعنی خوردن زودهنگام شام به شما کمک می‌کند به گرسنگی غلبه کنید و با شکم سیر به رختخواب بروید.

از خوردن کربوهیدرات خودداری کنید
در حالی که همه گروه‌های کربوهیدرات جزو موادغذایی مضر قرار نمی‌گیرد، اما کربوهیدرات‌های ساده و آن گروهی که سرشار از شاخص گلیسمی هستند، برای سلامتی مفید نیستند. این گروه از کربوهیدرات به‌سرعت جذب بدن شده و باعث ترشح انسولین از پانکراس می‌شود. این کار موجب افت قند خون به‌ویژه در مبتلایان به بیماری دیابت و پیش‌دیابتی می‌شود که بسیار در معرض نوسانات و تغییرات قند خون قرار دارند. این افت سریع قند، ضعف، لرزش اندام‌ها، تهوع و خستگی مفرط را به همراه دارد. این علائم، تمایل افراد را به مصرف خوراکی‌های شیرین چند برابر می‌کند.

سریع غذا نخورید
فارغ از گرفتاری‌هایی که در طول روز برای‌تان رخ می‌دهد، باید برای زمان غذا خوردن‌تان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که با سرعت بالا غذا نخورید. سریع غذا خوردن باعث ایجاد گرسنگی در بدن شده و میل به مصرف غذاهای شیرین در شما افزایش می‌یابد. چشیدن طعم موادغذایی از حس بویایی ناشی می‌شود بنابراین، زمانی که غذاها را بو می‌کشیم، به خودمان زمان کافی برای تجزیه و تحلیل کردن بو و رایجه موادغذایی نمی‌دهیم. به همین دلیل است که ظرفیت ما برای لذت بردن از غذا حین خوردن غذا محدود است. همین امر باعث می‌شود تمایل ما به مصرف غذاها بیشتر شده و منجر به بروز مشکلاتی در بدن شود.

به حجم غذا توجه کنید
به جای این‌ که حجم بالایی از غذا را در یک وعده میل کنید، آن را به وعده‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و به فاصله هر سه تا چهار ساعت میل کنید. اگر می‌دانید که در این فواصل باز هم میل به خوردن پیدا خواهید کرد، میوه‌های تازه و خشک همراه داشته باشید تا هر زمان که لازم شد، مقداری از آنها مصرف کنید.

در رژیم غذایی‌تان تعادل برقرار کنید
سعی کنید غذاهای سرشار از فیبر و پروتئین را حتما در وعده‌های روزانه غذایی خود بگنجانید. هضم این نوع موادغذایی زمان بیشتری می‌برد و همین عامل باعث می‌شود تا شما در فواصل طولانی‌تری احساس گرسنگی کنید. زمانی که مدت بیشتری احساس گرسنگی کنید، تمایل‌تان به مصرف شیرینی‌جات هم کاهش می‌یابد.

اشتهای‌تان را به طور طبیعی کاهش دهید
راهکارهایی که اشاره کردیم، از مؤثرترین روش‌هایی است که به شما کمک می‌کند میل و هوس مصرف شیرینی‌جات را در خود کاهش دهید اما افراد ممکن است تمایلات متفاوتی داشته باشند از این رو ممکن است این روش‌ها برای همه تأثیر یکسانی نداشته باشد. پس اگر شما هم جزو کسانی هستید که روش‌های اشاره‌شده برای‌تان مؤثر نبوده، بهتر است با هوس‌های‌تان طبیعی رفتار کنید. برای مثال، زمانی که هوس خوردن یک ماده شیرین کردید، بهتر است از آب پرتقال، تعدادی توت‌فرنگی یا توت خشک یا هر ماده طبیعی دیگر استفاده کنید تا این میل در شما فروکش کند. به این ترتیب هم میل به شیرینی‌جات را کاهش داده و هم با خوردن خوراکی‌ها و میوه‌های تازه یا خشک، ویتامین به بدن رسانده‌اید.

منبع: healthshots.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها