عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه برخی بیماران با گرسنگی و عوامل استرس زا دچار فشار خون بالا می‌شوند گفت: گرسنگی و عوامل بیماری زا موجب ترشح آدرنالین و افزایش فشار خون می‌شود.
کد خبر: ۱۴۰۳۳۲۰

به گزارش جام جم آنلاین، کیوان الچیان متخصص داخلی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مصاحبه تلفنی با مجله علمی «روزنه» رادیو گفت وگو درمورد کیفیت روزه داری برای افراد مبتلا به فشار خون بالا اظهار کرد: روزه داری برای بیماران قلبی که وضعیت قلبی پایداری دارند و علائم اورژانسی مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس ندارند مفید و موثر است و هیچ منعی ندارد.

وی افزود: روزه داری زمانی برای بیماران فشار خون بالا و بیماران قلبی موثر است که در کنار اصلاح رژیم غذایی و کاهش وزن، عادت‌های زیانبار مانند سیگار و شراب و تریاک و غذاهای پرنمک را کنار بگذارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: افراد مبتلا به فشار خون بالا باید با پزشک خود مشورت کنند و درمورد اینکه آیا فشار خون بالا با مصرف دارو کنترل است یا خیر به نتیجه برسند. زمانی فشار خون یک بیمار در حالت کنترل است که فشار بالای خون او بین 120 تا 140 و فشار پایین هم حدأکثر تا 90 میلیمتر جیوه باشد.

الچیان تأکید کرد: بیمارانی که فشار خون آنها از 150 بالاتر باشد مجاز به روزه داری نیستند اما برای روزه داری بهتر است که با پزشک معالج خود مشورت کنند و داروهایی را مصرف کنند که اثرات طولانی تری دارد و بتوانند دارو را بین سحر و افطار مصرف کنند.

وی با بیان اینکه برخی بیماران با گرسنگی و عوامل استرس زا دچار فشار خون بالا می‌شوند، گفت: گرسنگی و عوامل بیماری زا موجب ترشح آدرنالین و افزایش فشار خون می‌شود و بنابراین اینگونه افراد نمی‌توانند روزه بگیرند.

این متخصص داخلی، نمک را عامل اصلی افزایش فشار خون معرفی کرد و افزود: مصرف مواد پرچرب و مواد غذایی کارخانه‌ای و کنسروی مانند سوسیس و کالباس و ماهی دودی فشار خون را افزایش می‌دهند.

الچیان به بیماران مبتلا به فشار خون بالا که امکان روزه گرفتن دارند توصیه کرد که از افطار تا سحر آب فراوان بنوشند، از سبزیجات و میوه‌ها غافل نشوند و افطار را با یک غذای سبک مانند چای و خرما و سوپ ساده شروع کرده و در وعده سحر نیز از غذاهای پروتئین دار استفاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران مصرف بیشتر از دو بار گوشت قرمز را برای این بیماران ممنوع اعلام کرد و گفت: این افراد حتماً در رژیم غذایی خود باید ماهی را داشته باشند و اگر امکان خرید ماهی را ندارند از حبوبات و سبزیجات استفاده کنند.

الچیان تأکید کرد: افرادی که بیماری قلبی و عروقی و فشار خون بالا دارند هر وقت دچار درد قفسه سینه و تعریق سرد و تهوع شدند سریعاً به پزشک مراجعه کنند و نباید روزه بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها