رییس کانون انبوه سازان مطرح کرد:

راه ایجاد رونق در بازار مسکن

رییس کانون انبوه سازان گفت: به دلیل فاصله ایجاد شده بین قیمت مسکن و توان خانوارها متقاضیان به سمت واحدهای کوچک متراژ سوق یافته‌اند. بنابراین انبوه‌سازان باید کوچک‌سازی را در دستور کار قرار دهند و کیفیت ساخت و کیفیت زندگی را در واحدهای کوچک بالا ببرند. اگر به این سمت برویم از کم‌رمقی بازار مسکن جلوگیری می‌کنیم.
رییس کانون انبوه سازان گفت: به دلیل فاصله ایجاد شده بین قیمت مسکن و توان خانوارها متقاضیان به سمت واحدهای کوچک متراژ سوق یافته‌اند. بنابراین انبوه‌سازان باید کوچک‌سازی را در دستور کار قرار دهند و کیفیت ساخت و کیفیت زندگی را در واحدهای کوچک بالا ببرند. اگر به این سمت برویم از کم‌رمقی بازار مسکن جلوگیری می‌کنیم.
کد خبر: ۱۴۰۲۴۳۰

سیدمحمد مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۱ با تغییرات قیمت مصالح ساختمانی مواجه شدیم که از نوسانات بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی نشأت گرفت. قیمت آهن‌آلات و میلگرد تا بیش از ۵۰ درصد بالا رفت و در برخی دیگر از نهاده‌های ساختمانی شاهد رشد تا دو برابر قیمت بودیم که البته بعد از اتفاقات خوبی که در روابط بین‌الملل افتاد و مذاکراتی که با کشورهای منطقه صورت گرفت نرخ مصالح ساختمانی تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

وی افزود: نوسانات بازار ارز و نهاده‌های ساختمانی با فاصله کمی به قیمت تمام شده مسکن منتقل شد و به دلیل کاهش بیشتر توان متقاضیان، معاملات را در روزهای پایانی سال تحت تاثیر قرار داد. یک عده از فروشندگان از فروش واحدهای مسکونی صرف نظر کردند و خریداران شرایط خرید نداشتند. بحث پیش‌فروش هم به حالت تعلیق درآمد. به طور کلی یک نااطمینانی در بازار مسکن ایجاد شد.

رییس کانون انبوه‌سازان با اشاره به شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» گفت: اگر دولت بتواند تورم را مهار کند، می‌توانیم انتظار ثبات قیمت و سرمایه‌گذاری در بازار مسکن داشته باشیم.

مرتضوی درباره پیش‌بینی وضعیت ساخت و ساز در سال جاری بیان کرد: با توجه به بالا رفتن اعداد و ارقام درخصوص قیمت مسکن و کاهش توان متقاضیان مصرفی، انتظار داریم میل و رغبت برای ساخت و ساز کاهش پیدا کند. اثر تسهیلات بانکی و پیش‌فروش که بخش قابل توجهی از منابع سازندگان را تامین می کرد، کمرنگ شده است. انتظار رونق ساخت و ساز در بخش خصوصی، انتظار چندان بجایی نیست اما با روشهایی می‌توان طرح‌های دولتی شامل نهضت ملی مسکن را پیش برد.

وی تاکید کرد: به واقع می‌توان گفت آنچه که شرایط بازار مسکن و بخش ساخت و ساز را بهبود می‎دهد، آرامش را حکمفرما می‌کند، مهار تورم و رشد تولید مسکن است. سیاستها باید در جهت ثبات ارزش پول ملی باشد. از طرف دیگر باید طرح نهضت ملی مسکن با قوت و قدرت پیش برود.

رییس کانون انبوه سازان با اشاره به وعده دولت سیزدهم مبنی بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال خاطرنشان کرد: اگرچه چالش‌هایی در این عرصه وجود دارد اما بخشی از اهداف دست‌یافتنی است. دست کم می توانیم در بخش مسکن حمایتی تحولاتی ایجاد کنیم. استفاده از سرمایه انبوه‌سازان و بخش خصوصی باید هدفگذاری شود؛ چرا که توان اقتصادی دهک‌های پایین آسیب دیده است. در این خصوص افزایش سهم مسکن در سبد مصرفی خانوارها باید با سرمایه بخش خصوصی جبران شود.

مرتضوی درباره الگوی ساخت و ساز گفت: اگر سازندگان می‌خواهند موفقیتی در بازار معاملات مسکن داشته باشند باید میل و رغبتشان به سمت کوچک‌سازی بیش از گذشته باشد. آمارها در تهران، دیگر کلانشهرها و مراکز استانها حکایت از این دارد که به دلیل ناتوانی، طرف تقاضا به سمت واحدهای کوچک متراژ سوق یافته است. آنچه انبوه‌سازان باید دنبال کنند این است که بتوانند کیفیت ساخت و کیفیت زندگی را در واحدهای کوچک بالا ببرند. اگر به این سمت برویم از کم‌رمقی بازار مسکن جلوگیری می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها