امسال، 4 راند مسابقه درگ قهرمانی کشور برگزار شد و با این که یک مرحله کمتر از تقویم پیشبینی شده بود اما کمیته مسابقات درگ توانست در مسابقه پایانی سال در پیست آزادی فهرست قهرمانان سال را نیز معرفی کند. در میان قهرمانان سال که بیشترین امتیازات را در راندهای چهارگانه به دست آورده بودند، امیر ضیایی راننده باتجربه و کهنهکار با کسب دو قهرمانی سال در دو کلاس، چهره ویژهای بود.
امیر ضیایی از سال 1374 وارد مسابقات ریس (سرعت) شده و چندین عنوان در این رقابتها به دست آورده و در رقابتهای اسلالوم نیز حضور داشته است. اما در چند سال اخیر او تمام انرژی خود را در مسابقات درگ به کار گرفته و با اتومبیل پورشه کیمن توانسته چندین عنوان را در سالهای اخیر به دست بیاورد و از سکوهای باارزشی بالا برود.
امیر ضیایی در مورد فصل 1401 میگوید:«مسابقات امسال از نظر نظم و ترتیب خوب بود و من به شخصه استرس کمتری داشتم. تیم برگزاری بین رانندهها فرق نمیگذاشت و مسائل فنی هم طبق آییننامه دنبال شد. نکته مهم دیگر امسال هم حضور چهرههای جدید و رانندههای جوان بود که خصوصا در کلاس 4 سیلندرهای دیفرانسیل جلو رقابت داغ و پرتعدادی داشتند.»
راند چهارم مسابقات درگ، هفته قبل در پیست آزادی و در مسیر 200 متری انجام شد در حالی که بارندگی باعث تاخیر در مسابقه شد. امیر ضیایی درباره مسابقه آخر سال میگوید: «قرار بود مسابقات در روزهای پنجشنبه و جمعه انجام شود اما بارش باران ریسک مسابقه را بالا برد و تیم برگزاری مسابقه را تا وضعیت پایدار جوی معلق کرد. بالاخره روز جمعه مسابقه برگزار شد و به همین دلیل چندین ساعت زمان برد تا همه کلاسها برگزار شود.»
بالا رفتن هزینه مسابقات اتومبیلرانی، کار را برای رانندگان سختتر از همیشه کرده اما وقتی مسابقه شروع میشود همه به فکر ثبت کمترین زمان هستند تا به خط پایان برسند. مسابقات درگ به دلیل زمان بسیار کوتاه، از هیجان بالایی برخوردار است و معمولا اولین اشتباه، آخرین آن خواهد بود.امیر ضیایی در این باره میگوید: «عمر مسابقه در کلاس ما بین 13 تا 15 ثانیه است و تمام. یک سال تمرین و آمادهسازی در همین زمان کوتاه مصرف میشود. در مسابقات درگ راننده باید خیلی زیاد جنگنده باشد. من امسال سعی کردم از همه تجربیاتم استفاده کنم. به هر حال رقبای قدرتمندی دارم که هم رانندههای خوبی هستند و ماشینهای خوبی دارند که بیشترشان قدرت بیشتری از ماشین من دارند.»
ضیایی در چهار راند مسابقات امسال در کلاس 4 و 6 سیلندر دیفرانسیل عقب و کلاس 8 سیلندر حضور داشت و چند بار روی سکو رفت و برنده هم شد. نهایتا هم با کسب بیشترین امتیاز موفق شد قهرمان سال در هر دو کلاس شود: «رقابت در کلاس 8 سیلندر، جذاب اما خیلی سخت است. در این کلاس خودروهای قدرتمندی مثل پورشه کررا، کامارو، کوروت و جنسیس شرکت دارند که هیچ کدامشان شهری نیستند و به قول معروف «کاستوم مِید» شدهاند. راننده های خوبی مثل آقایان علی ربیعی و مهدی باصره هم حضور دارند.»
جالب است که جذابترین خاطره امسال برای امیر ضیایی مربوط به یک مسابقه نمایشی است: «در مسابقه درگ نیروی انتظامی که جنبه رقابتی برای ما ندارد یک رکورد عالی داشتم. در این مسابقه موفق شدم زمان یک دهم ثانیه در ریاکشن تایم را ثبت کنم که برای خودم بهترین رکورد بود. یک لحظه احساس کردم از خودم سبقت گرفتم! این رکورد خیلی به من چسبید و قصد دارم در مسابقات سال آینده باز هم آن را تکرار کنم. تکنیک سختی است که در مسابقه درگ بسیار مهم است و حتما در آینده بیشتر روی آن تمرکز خواهم کرد.»
امیر ضیایی که کاپهای متعددی در طول 27 سال مسابقه به دست آورده میگوید:«اگر مسابقات دو سال قبل به حد نصاب میرسید الان تعداد قهرمانیهای سال من بیشتر بود. قبلا که اصلا قهرمان سال به معنای امروز در مسابقات سرعت هم نداشتیم. به هر حال قهرمانی سال عنوان جذاب و افتخارآمیزی است هر کسی دوست دارد آن را به دست بیاورد. امسال هم خوشبختانه روز بد نداشتم و همه چیز خوب تمام شد. من هیچ وقت مربی نداشتم و با سعی و خطا به اینجا رسیدم. بنابراین از کار خود ناراضی نیستم.»
برای سال 1402 هم باید روی موفقیت او حساب کرد. امیر ضیایی در مورد سال آینده میگوید:«سال بعد دوست دارم رکوردم را در درگ بهتر کنم. وسوسه شدم که در مسابقات ریس هم شرکت کنم، به یاد سالهای پیش... ممکن است سال بعد به پیست آزادی برگردم برای ریس. مربیگری را هم دوست دارم. سال بعد شاید سرم خیلی شلوغ باشد.»
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد