سرودهای صاحب الزمانی عج کلا از اقبال فراوانی برخوردارند، اما اخیرا در این تجربه ما با توجهات و جهش و شور ویژه ای رو برو شدهایم، سرود یا مهدی آقای فانی و دو سرود سلام فرمانده آقای ابوذر روحی، در حقیقت یک مرحله و دوره تازه ای را در تاریخ سرودهای انقلابی مهدوی بازگشوده است.
مخصوصا سلام فرمانده دارای خصائص منحصر به فرد وچند سویه ای است و خودبه سنگ بنای یک نهاد نو معرفت افزایی و روشنگری جهانی بدل شده و در ترویج امر مولای ما ابتکار ساختاری و اجرایی وزیبایی شناسانه نویی را بنا نهاده که جمعبندی آن مایه ارتقا کل سرودهای انتطار در دوران غیبت گشته است و از دستامدهای آرمانی و اساسی معارف انقلاب اسلامی موضوع سرشت مردمی سرود های موعود همچون رسانه جهانی در مطالعات فرهنگی ، بس مهم است. البته در بندی جداگانه، درباره، حفظ فرم مردمی و نرفتن به دنبال عناصرساختاری پر زرق و برق و ساختگی و پر هزینه سخن خواهم گفت. مثلا نشانه ای از لباس اقوام در پوشاک کودکان جذاب است اما مخارج لباس سرود خوانان به اندازه یک سریال وجه نمایشی غیر صمیمانه و غیر طبیعی به جنبه دیداری اجرای بی پیرایه و مردمی می دهد و از بی پیرایگی و سادگی و تأثیر صمیمانه اش می کاهد .
ظاهرا شاید ابوذر روحی همچون شیخ احمد کافی تقدیری داشته باشد که عمر خود را عمدتا صرف خواندن نوحههای حسینی و سرودهای صاحب الزمانی کند . خدا به مقدرات خود آگاه است و هیچ چیز بر مبنای اهوا و امیال محقق نمی شود و هر پدیده ، پیدایش و پایانش دست خداست و هر انسان ظرفیت ویژه خود را داراست . من دعا می کنم که به دامنه توفیق آقای روحی افزوده شود امااگر رزق ابوذر روحی ایفای نقش ، در تداوم نهاد سرودهای سازمانی و گسترش جهانی آن وتبدیل به چهره آشنای مردمی در دنیا با این خصوصیت باشد بار سنگین مراقبه و محاسبه روحی و زیباشناختی از خود و از کارش بر دوشش خواهد بود و در آن صورت ارتقای جهانی کار چه موسیقی و کلامش و چه اجرا و مطالعات ساختاری و ارائه خلاق اهمیت روز افزون خواهد یافت. زیرا در این شکی نیست که شایستگی برای این نقش هنرمند و آدم خودش را می خواهد ، که در وهله اول سرمایه ی روحی تیم و عشق و ایمان به کار و عمل متکی به سوز درونی و باور ژرف و مبری بودن از وسوسه نام و نان و نفسیت گریبانگیر، امری جدی است . شیخ احمد کافی پیش از هر چیز با دلدادگیش توفیق تأثیر مداوم را یافت و سکه اش از رواج نیفتاد . این عشق خود او و باور و دلدادگی خویشتنش بود که سخنش را در عشق به مولایش دلبرانه کرد . و او را به کار خستگی ناپذیر سوق داد. معارف ، داستان ها ، موضوعات نو به نوی او محصول همنشینی و دغدغه مستمرش باذکر و یاد امام زمان عج اورا همواره سخنوری جذاب باقی نهاد .این اولین نکته ای است که ابوذر و تیمش باید در هر نماز از خدایشان بخواهند . نه آن که مشهور بمانند ، اینکه بر عکس فریب شهرت دنیا را نخورند و عاشق بمانند و هم و غم شان پسند خدا و قبول امام زمان باشد نه حفظ موقعیت خود و به ساز جماعات وجمعیت حرکت کردن.
چنین حالی مستلزم عبودیت و تقوی و عمل و مراقبت از لقمه حلال و زهد متناسب با این تکلیف هم هست و غفلت، زهر رشد و مابه هلاکت کار خواهد بود .اگر اصل خلوص و عبودیت و عشق باشد تأثیر توده ای و انبوه و مردمی هم بیش از بیش در سطح جهان و نه تنها ایران فراهم خواهد آمد و دشمن خود ابزار گسترش خواهد شد و تجربه ها و علم و تشخیص تخصصی نکات درست محتوایی و ساختاری و شناخت درست و تخصصی مفید عوامل درخشش هم نصیب خواهدگشت و کار رشد خواهد کرد و خداوند افرایش خواهد داد ونه کاهش . مسئله بنیانی و تمایز با کارهای فردی ، و وجه گره خوردگی این سرودها با حکمرانی انقلاب اسلامی و جنبش جهانی آن نکته ای است که نباید فراموش شود .
ویژگی های محتوایی ، ساختاری و فرمی سلسله سرودها:
۱-برای عرصه غنی سرود از نظر محتوی و فرم ، ارکانی لازم است ، همچون : معرفت معنایی و ساختی وتسلط و احاطه قوی که از ضرورتهای اولیه رشد سرودها است .مثلا شعر و موسیقی یا مهدی در تناسب پر جلوه اند و برخوردار از مفاهیم کلامی عمیق و متکی بر معارف امام زمانی و نیروی موسیقایی مسحور کننده اند . همچنین سلام فرمانده یک دارای ابتکارات روانشناختی و زبانی چه بسا ناخود آگاه و هدیه شده ای است . شخصیت دادن به نوجوانان ، کاربرد الگوهای ارتقا یافته عبارات محبوب در نوحه ها ، آشنا زدایی از زبان متکلف، و انتخاب زبان صمیمی و کودکانه و عاشقانه ی خطاب به محبوب ، بهره مندی از گفتگوی مردمی وزبان زنده ی مردمی ی قول و قرار و کاربرد نام های مؤثر و جذاب عاشقان مولا و.... این ها عالیست . در نسخه ای حتی در ابتدای سرود سلام فرمانده ۲، عبارتی از سرود یا مهدی فانی در اول پخش می شد که نمی دانم اتفاقی بود یا نه ، اما عالی بود . از هر نظر عالی بود ، از متظر سپاس و ادای حق ، از نظر ابتکار و ترکیب بندی شجاعانه و فروتنی مقبول خدا و صاحب الزمان عج و حس وحدت بخش و...
۲- وجه کالایی فرهنگ و هنر ، صنعت فرهنگ ، جنبه تکنولوژیک و سرمایه سالاری تهیه یک اثر هنری و رسانه ای و تبلیغی ، که امکان گسترش عمومی کار در مقیاس توده گیر و انبوه ودر سطح ملی و جهانی را فراهم می آورد ، به همان درجه از خلوص ، گرما ، زایش شهودی و طبیعی و دلی اثر می کاهد . یک شعر در حال و هوای زایش روحی و درونی ، تولدی با متفاوت با شعری سفارشی دارد ، متفاوت از نظر وجه شهودی و فرا ارادی تولد شعر . موسیقی ازملودی اولیه تا تصنیف نهایی هم از همین ویژگی برخوردار است. البته وقتی سفارش باحال درونی آفرینشگر متحد است ، ماجرا فرق دارد . علت گل کردن یک اثر در وهله نخست به همین حال درونی بستگی دارد و البته بعد به معرفت و مهارتهای هنرمندو دانش و تسلطش به زبان و عناصر ساختاری.
3-نکته مهمی که هم از زاویه معنا ، مضمون و محتوا مهم است وهم از منظر فرم و ساختار ، هر دو افق و گستره کار است . این سرودها باید با افق جهانی کار شوند . افق جهانی هرگز به معنای بی اهمیتی قدرت بومی یک اثر و عدم قوت ملی آن نیست . مگر وقتی یک ترانه عربی و آمریکایی و یا فرانسوی یا تاجیکی و افغانی و ..... گل می کند ، عناصر فرهنگی و ساختاری بومی را وانهاده؟ مسلما نه!ا تفاقا مبتذل و سطحی نبودن اثر در سطح ملی ، و جنبه خلاق و مبتکرانه و متعالی آن ، و برخورداری از نیروی آفرینش اصیل در نشر وجذابیت جهانیش نقش سزاواری دارد .
۴-عناصر ذاتی سرودهای امام زمانی ، جهانی است ،این شخصیت ، ذخیره الله و نجاتبخش جهان ، هستی جهانی دارد ، امر او مقابله با ظلم جهانی است ، وظیفه اش اجرای عدل جهانی و جاری ساختن نیروی انسان کامل و اهل عصمت و انوار او در حیات جهان ماست ، معرفت های منتشر شده الهی در باره او و اقدامات و آثار ظهورش که باید در سرودها متجلی شود و آگاهی ببخشد ، مطلقا جنبه ملی ندارد و جهانی است در نتیجه نگرش و افق جهانی در زایش کار و محتوا و فرم آن منطقا جهانی باید باشد .حتی وقتی ما به زبان و لهجه بومی کردی ،بلوچی ، گیلکی ، لری ، مازنی ،ترکی و....در باره امام زمان (عج ) و مولای مان می سراییم ، می دانیم او منجی جهان از ظلمات است و مفاهیم بومی ما وجه جهانی دارد .
۵-اگر با این دید به سرودها نگاه کنیم افق کار و سازماندهی آن خیلی باز و عالی و گسترده می شود .و متناسب با این نهاد نشر فرهنگ الهی که با اداره هستی و جهان سرو کار دارد و با نظام جهانی ظلم و کفر و سلطه فرعونی موحش و خونریز می ستیزد باید محتوا مناسب تولید کرد و تشکیلات و ارتباطات و ابزارهای آن را تدارک دید . نباید ترسید و با ناتوانی وعدم باور به این جهاد فرهنگی نگریست . اگر معرفت و درک و نیاز و خواست درست شناخته شود ، نشر و جذب جهانی هم محقق خواهد شد . مهم آن است که مسلمانان و مستضعفان دنیا ندای درمان درد های واقعی شان را از این داروی جهانی بشنوند و دریابند او حقیقتدنجات بخش یقینی و وعده مسلم الهی است نه خیال پردازی بشر آرمانخواه . برای این باور باید به معارف قرآن و اهل البیت مدام در سرود ها مراجعه کرد و با تاکتیک های گوناگون و روشهای مفید نشانی داد.
6-از جمله شگردهای اطمینان بخش ، مثل ابتکار سلام فرمانده ۲، ارجاع به نام های قابل اعتماد است . متن سرودها می تواندبا اشاره به نص کلام الله و احادیث و روایات آخرزمانی ی رسول الله و امامان معصوم صلوات الله علیهم و بویژه نقش ابا عبدالله امام حسین و منتقم خونش و امام رضاو... حضرت معصومه سلام الله علیهم که پادگانهای سربازگیری برای امام زمان عج را اداره میکنتد به قوای حکمی و مستندات سرود بیفزایند وبا نام و ذکر ،نشانه ها ،وظایفی را که بقیه الله الاعظم به عهده دارد ، و تکالیف دوران غیبت را متذکر شوند . نقل کلام پاک به نحو هنرمندانه و با سوز وگداز حتما اثر بزرگ در قلوب دارد ، ضمن ان که معرفت اصیل و قطعی را ترویج می کند . شعر حافظ سرشار از این گونه اشارات قرآنی است وازبابت کاربرد ظریف معارف الهی یک الگوست و همین طور مثنوی معنوی .پس نشناختن زبان شعر مقصود نیست بلکه امیزش حکمت و شعر در سرود ها مهم است که البته شاعری می خواهدهم مسلط به زبان جوانان و مردم و هم توانا به گنجاندن حکمت سلام فرمانده و خصوصا یا مهدی فانی نمونه هایی قابل ارتقا از این منظر ساختاری اند.
7-تجربه سلام فرمانده یک و دو گویای عطش نسل نوجوان و حد تأثیر وسیع الهی سرود های مردمی در باره امام زمان عج است .ابتکار در سرودهای بین المللی مهدوی ، بس پهناور تواند بود ، چه ابداعات ساختی و چه محتوایی.مثلا می توان به صورت ترکیبی از صدای اهل تشرف و عالمان ربانی در باره امام زمان عج سود جست . در لابلای سرود جمله ای با صدای آقای بهجت ،امام خمبنی ، امام خامنه ای ، آقای سیستانی ، اقای وحید ، و نیز بزرگان ربانی ملل دیگر سید حسن نصرالله و حتی افراد صالح و امام زمانی اهل کشورهای اروپا و آسیا و آمریکا و آفریقا و،.... مثالی از این خلاقیت وحدت بخش و جهانی است که نظیر ذکر عبارتی از متن و مفهوم ادعیه مأثوره آگاهی بخش است و اشاره و آشنایی ژرف تر و جدی تر را به مخاطب پیشنهاد می کند . و البته انتشار ابن متون به زبان های مختلف هم تکلیفی پیش روی نهادهای مسئول خواهدبود که پس از برانگیختن کنجکاوی و ارائه نشانه و آدرس ، این کار را پیشتر می برد . و نیز در سرود می توان به تلاش کلینی ها ، صدوق ها ،مفید ها ابن طاووس ها ، بحرالعلوم ها ، مجلسی ها ، ملا صدراها و....اشاره کرد.
.۸-از دیگر روشها که در تجربه فرمانده یک و دو از ان سودجسته شده و می تواند با تغییراتی جدید شود ، استفاده از مصرع و بیت های ترجمه شده همان سرود در همان سرود به زبان های دیگر است و این جدا از اجرای کل سرود به زبانهای ملل دیگر خواهد بود .
9-در باره نسبت محتوایی با مسایل امروز جهان اسلام در ادامه کفتگو خواهم کرد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
محمد نصرتی در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛