مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان جنوبی گفت:

وقوع رواناب به بخش‌های زیرساختی خراسان جنوبی خسارت زد

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه؛

کاهش ۷۰ درصدی رواناب‌ها و افت ۵۰ درصدی دبی چشمه‌های کرمانشاه

به گفته قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، میزان رواناب‌های کرمانشاه در سال آبی جاری حدود ۷۶ درصد و میزان دبی چشمه‌ها ۵۵ درصد نسبت به دوره بلندمدت کاهش داشته است.
کد خبر: ۱۴۰۰۰۵۶

جام جم آنلاین؛وحید مومنه در مراسم روز ملی آب که امروز(۱۳ اسفند) برگزار شد، از وضعیت نامناسب بارش‌ها و به تبع آن منابع آبی استان یاد کرد و افزود: میانگین بارش‌های سال آبی جاری استان حدود ۲۰۸ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته بار بارش ۲۱۹ میلی‌متر، پنج درصد و نسبت به میانگین بلندمدت با بارش حدود ۲۹۷ میلی‌متر، ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در سال آبی جاری میزان آبدهی(دبی) چشمه‌های استان نسبت به سال آبی گذشته ۴۷ درصد و نسبت به بلندمدت ۵۵ درصد کمتر بوده است.

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه  از وجود ۲۵ رودخانه در کرمانشاه با ۱۰۲ ایستگاه جهت پایش وضعیت آب خبر داد و عنوان کرد: بر اساس اطلاعات این ایستگاه‌ها، میزان رواناب‌های استان هم در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته ۴۰ درصد و نسبت به بلندمدت ۷۶ درصد کمتر شده است.

مومنه همچنین از وجود ۲۳ محدوده مطالعاتی و ۲۵ آبخوان نیز در سطح استان یاد کرد و افزود: از این تعداد ۱۳ محدوده مطالعاتی و ۱۸ آبخوان ممنوعه است. دو محدوده مطالعاتی حسن‌آباد – شیان و روانسر – سنجابی هم در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار دارد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، بیشترین میزان افت تراز در آبخوان‌های استان مربوط به آبخوان شیان بوده و بیشترین کسری تجمعی حجم مخزن نیز مربوط به آبخوان کرمانشاه به میزان حدود ۳۹۰ میلیون مترمکعب است.

وی اشاره‌ای هم به وضعیت چاه‌های استان داشت و اضافه کرد: در حال حاضر یازده هزار و ۸۸۳ حلقه چاه مجاز در استان داریم که سطح زیرکشت آنها معادل ۱۰۸ هزار هکتار است.

مومنه با بیان اینکه از این تعداد چاه بیش از ۱۰ هزار مورد مربوط به بخش کشاورزی است، سهم بخش صنعت و خدمات را ۱۳۸۸ حلقه و سهم بخش شرب و بهداشت را نیز ۴۴۰ حلقه اعلام کرد.

وی تعداد چاه‌های غیرمجاز موجود در استان را نیز بالغ بر ۴۸۰۰ مورد برآورد که از این تعداد کرمانشاه با ۱۹۲۶ مورد بیشترین تعداد را دارد و صحنه، هرسین، کنگاور و سنقر در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه تعداد چاه‌هایی که از سال ۱۳۸۵ تا کنون در استان پُر و مسدود شده را بیش از ۵۳۰۰ مورد اعلام کرد و افزود: طی پنج سال گذشته نیز ۱۶۸۹ حلقه چاه مسدود شد که صرفه‌جویی ۵۰ میلیون مترمکعبی آب را به همراه داشت.

مومنه از وضعیت سدهای استان هم یاد کرد و با اشاره به ظرفیت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی سدهای استان، اظهار کرد: هم اکنون درصد پُرشدگی سدهای استان حدود ۵۰.۳۳ درصد و معادل ۶۷۹ میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه از محل ذخیره سدهای استان ظرفیت ۱۰۰ میلیون مترمکعبی برای تخصیص آب به بخش صنعت و خدمات را داریم، گفت: تخصیص آب از طریق سدهای قشلاق، کبوترلانه، شرفشاه، تنگ حمام و … مقدور است.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر عمده مصرف آب سدهای استان برای بخش کشاورزی است که در برخی موارد به دلیل عدم رعایت الگوی کشت بهره وری اقتصادی پایینی دارد، عنوان کرد: باید سهم بخش صنعت و خدمات را از مصرف آب ارتقاء دهیم و به الگوی کشورهای دیگر نزدیک شویم.

به گفته مومنه، طی حدود یک ماه اخیر در استان حدود ۳۸۰ پرونده تخصیص آب جهت صنعت، کشاورزی و… بررسی شده که با ۴۰ درصد آنها موافقت شده است.

در ادامه اصغر میرزایی مدیرعامل اسبق آب منطقه‌ای کرمانشاه نیز مباحثی پیرامون لزوم حکمرانی صحیح در بخش آب و افزایش مشارکت مدنی مردم برای حفاظت از آب ارائه کرد.

۱۳ اسفند بعنوان روز ملی آب نامگذاری شده و آیین‌های این روز در کرمانشاه پایه گذاری شد که اکنون ابعاد ملی گرفته است. از جمله این آیین‌ها می توان به جشن گلاب‌ریزان در آب اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها