در واقع هم‌اکنون بنای تاریخی «معین‌التجار» از دید گردشگری این شهرستان در حال حذف شدن است.
کد خبر: ۱۴۰۰۰۴۰

 

 

 


به گزارش جام جم آنلاین  به نقل از ایسنا؛  یک فعال گردشگری با اشاره به اینکه گردشگران و عموم مردم امکان بازدید از بنای تاریخی «معین‌التجار» در اهواز را ندارند گفت: وضعیت نامعلوم این بنای تاریخی نگرانی‌هایی را درباره سرنوشت مبهم آن ایجاد کرده است.

علی خرازی گفت: انتظار می‌رود مسؤولان ذی‌ربط نسبت به وضعیت این بنای تاریخی که میراث ملی است پاسخگو باشند.

او با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر این بنای تاریخی مرمت شده بود اظهار کرد: ورودی این بنای تاریخی بسته است ولی اگر نگهبان لطف کند و در این خانه تاریخی را به روی گردشگران باز کند مبلغی هنگفت برای بازدید درخواست می‌کند.

این فعال گردشگری اضافه کرد: در واقع هم‌اکنون بنای تاریخی «معین‌التجار» از دید گردشگری این شهرستان در حال حذف شدن است.

از بناهای ارزشمند بافت قدیم اهواز سرای بازرگان سرشناس حاج محمدتقی معین‌التجار است که در دوره قاجار با همکاری محمدحسن خان سعدالدوله در ساحل رودخانه کارون بنا شد.«معین‌التجار» از بازرگانان مشهور شوشتر بود که به دلیل اصالت بوشهری به «معین‌التجار بوشهری» نیز معروف بود.

معین‌التجار با ساخت این سرا و کشیدن یک رشته خط آهن از کنار رودخانه تا محل مسجد حاج رییس، معروف به مسجد سرسچه، مال التجاره‌ای را که از خرمشهر به وسیله کشتی به بندرگاه اهواز وارد می‌شد با واگن‌های اسب‌کش تا این محل انتقال می‌داد و پس از آن با استفاده از خط آهن شرکت نفت تا محل اهواز قدیم حمل کرده و در آنجا پس از تخلیه به وسیله کشتی به محلی به نام شلیلی در سه فرسنگی شوشتر می‌رساند.

از سال ۱۳۰۷ تا ۱۳۳۲ کشتی‌های تجاری بار خود را در سرای این تاجر تخلیه می‌کردند. تا چند سال قبل سرا به صورت غرفه‌غرفه یا به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اینکه در سال ۱۳۷۴ بر اثر آتش‌سوزی بخش زیاد آن از بین رفت و بیشتر ستون‌ها و سقف دچار آسیب‌دیدگی شدید شد.

بسیاری از افراد سرای «معین‌التجار» را که از جاهای دیدنی اهواز است با قصر شیخ خزعل یا همان خانه شیخ خزعل اشتباه می‌گیرند در حالی که این خانه، خانه‌ای متفاوت بوده که بخش اعظم آن تخریب و تبدیل به ترمینال مسافری شده و تنها بخش کوچکی از آن در پشت ترمینال باقی مانده است.

از بالای سرای «معین‌التجار» می‌توان ساباط‌های اهواز را دید؛ ساباط‌ها همان کوچه‌های مسقف هستند. این بنا همچنین چشم‌انداز خوبی به پل سفید (دومین پل اهواز پس از پل سیاه) دارد. این پل که نماد اهواز به شمار می‌رود آرم شهرداری اهواز نیز محسوب می‌شود. وجود درخت کنار درون سرای «معین‌التجار» نیز به عنوان درختی مقدس در خوزستان می‌تواند برای بازدیدکنندگان جالب باشد.

بنای «معین‌التجار» در اهواز ۲۰ آبان ۱۳۷۷ با شماره‌ ثبت ۲۱۵۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها