گفت‌وگو با دبیر نمایشگاه «رصتا»

ویترین باشکوه توانمندی‌ها

نگاهی به سریال‌های نوروزی تلویزیون

نوروز در قاب

به روزهای پایانی اسفند که نزدیک می‌شویم، مخاطبان رسانه ملی مشتاقانه منتظرند ببینند در ایام نوروز چه سریال‌‌هایی روی آنتن شبکه‌های سیما می‌روند تا برای تعطیلات‌شان و همچنین تماشای سریال‌های مورد علاقه‌شان برنامه‌ریزی کنند. ضمن این‌که با سریال‌هایی که در نوروز سال‌های گذشته هم پخش می‌شد، خاطره دارند و گاهی خاطره بازی می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۹۸۸۱۴
نویسنده صدف تهرانی - گروه رسانه

از آنجا که تلویزیون با توجه به سلیقه و خواسته‌های مخاطبانش سریال‌های بسیاری را برای مخاطبانش تدارک می‌بیند، سال‌هاست در کنداکتور خود تنوع موضوعی را در اغلب سریال‌ها لحاظ کرده و تقریبا برای هر سلیقه‌ای سریالی را روی آنتن می‌فرستد. از جمله مجموعه‌های طنز و کمدی که اغلب مورد توجه مخاطبان این رسانه قرار می‌گیرد و در این سال‌ها سعی داشته در نوروز هر سال یک یا دو سریال از این جنس را در کنداکتور خود داشته باشد.

میزان درصد رضایت مخاطبان هر کدام از این سریال‌ها نیز نشانگر آن است که اغلب آنها توانسته‌اند موضوعاتی را برای داستان‌های خود انتخاب کنند که مورد توجه و دغدغه و نیاز مخاطبان بوده است.

نکته دیگر این‌که به دلیل مناسبتی بودن، کارها اغلب با حال و هوای نوروز ساخته شده و همین دلیل هم باعث شده تا نگاه مخاطبان بسیاری به این سریال‌ها معطوف شود. بهترین و موفق‌ترین نمونه‌ای که در این میان می‌توان نام برد، سری مجموعه‌های پایتخت است که چند سال روی آنتن شبکه یک بود که هر سال به تعداد مخاطبان آن افزوده ‌شد و به یکی از سریال‌های ماندگار مناسبتی تبدیل شد.

در کنار آن، سریال‌های دیگری هم بودند که این ویژگی را داشتند و زمان پخش با اقبال مخاطبان روبه‌رو شدند. داستان‌های جذاب، بازیگران سرشناس و اغلب محبوب و کارگردانی، شخصیت‌پردازی و تیپ‌سازی و دکوپاژ درست و مناسب دلایلی است که باعث شده این سریال‌ها مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار گیرد. به خصوص این که در ساخت این سریال‌ها گروه‌های سازنده به شهرهای دیگر هم سفر کرده و تلاش کرده‌اند آداب و رسوم و فرهنگ مردمان و اقوام مختلف ایرانی را هم مدنظر و مورد توجه مردم و مخاطبان قرار دهند. در این میان مجموعه «نون.خ» را می‌توان نام برد که مخاطب با تماشای این سریال با بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم اقوام کرد آشنا شد.

یا همان سریال «پایتخت» که جذابیت‌های بصری و زیبایی چشم‌نواز استان مازندران باعث شد مخاطبان بسیاری با این منطقه از استان آشنا شوند و برای سفرهای نوروزی، شیرگاه و یا به قول خودشان شهر نقی معمولی را انتخاب کنند. بنابراین میزان تاثیرگذاری این رسانه با پخش سریال‌هایش می‌تواند اتفاقات خوب و موثری را برای مخاطبانش رقم بزند. تلویزیون، امسال نیز در تدارک سریال‌هایی برای روزهای ابتدایی سال نو است و این بار هم در تلاش است تا خواسته مخاطبان بسیاری را برای انتخاب سریال‌ها در نظر بگیرد. این اتفاق حتی در برنامه‌ها و پخش فیلم‌های سینمایی هم افتاده و تلویزیون در کنار آثار نمایشی، تدارک و ساخت برنامه‌های تلویزیونی را هم مد نظر قرار داده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها