گفت‌وگو با دبیر نمایشگاه «رصتا»

ویترین باشکوه توانمندی‌ها

انحصار سرمایه‌داری در حوزه رسانه، آورده‌ای جز سانسور و پایان‌دادن به آزادی بیان رسانه‌ های مستقل در جهان نداشته و هیسپان تی‌ وی هم در کسوت رسانه مستقل اسپانیایی‌زبان جمهوری اسلامی ایران، از این قاعده مستثنا نبوده و در دهه اخیر بارها هدف هجمه‌ها و محدودیت‌ها قرار گرفته‌ است.
انحصار سرمایه‌داری در حوزه رسانه، آورده‌ای جز سانسور و پایان‌دادن به آزادی بیان رسانه‌ های مستقل در جهان نداشته و هیسپان تی‌ وی هم در کسوت رسانه مستقل اسپانیایی‌زبان جمهوری اسلامی ایران، از این قاعده مستثنا نبوده و در دهه اخیر بارها هدف هجمه‌ها و محدودیت‌ها قرار گرفته‌ است.
کد خبر: ۱۳۹۷۹۴۲
نویسنده مریم رفیعی - گروه رسانه

از همین رهگذر بود که بسترهای یوتیوب، فیسبوک و توییتر نیز از سال ۲۰۱۸ تاکنون چندین بار حساب کاربری این شبکه را مسدود کرده‌اند. افزون‌براین، آمریکا و غرب از حداکثر توان غول‌های رسانه‌ای و شبکه‌های خبری برای القای یکجانبه تحلیل‌های خود در جنگ شناختی و نرم بهره می‌برند و آنها را به‌عنوان یک ابزار کاملا مستقل در این زمینه معتبر می‌دانند. عملکرد رسانه‌های امپریالیستی از سوی دیگر، تحت مفهوم قدرت نیز قابل‌تحلیل و ارزیابی است؛ به این معنا که همانند آنچه در کودتاهای رنگی و ایجاد آشوب‌های هدایت‌شده در ایران رخ داد، مشخصا به دنبال ارائه اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده از مجرای ارتش‌های سایبری و ربات‌ها عمدتا در بستر شبکه‌های اجتماعی هستند. به همین دلیل است که منظومه غرب، هیسپان تی‌وی را با برچسب «تبلیغات نادرست علیه واشنگتن و متحدانش در سراسر جهان» متهم می‌کند. بااین‌حال، هیسپان تی‌وی موفق شده تا خود را با شرایط ناعادلانه و سخت بین‌المللی تطبیق و راهبردهایی‌ را برای حضور موفق در آمریکای لاتین توسعه دهد و در نتیجه، مخاطبان وفادار خود را در این منطقه حفظ کند. با چند تحلیلگر و کارشناس تحولات آمریکای لاتین گفت‌وگو کرده‌ایم تا با نقش و جایگاه این شبکه اسپانیایی‌زبان در کشورهای هدف بیشتر آشنا شویم.

موسسه مطالعات راهبردی ملی» (INSS) وابسته به دانشگاه تل‌آویو و مستقر در آمریکا به یکی از مهم‌ترین دلایل مقبولیت این شبکه برون‌مرزی اشاره ‌کرده است و«نقد صهیونیسم» و«امپریالیسم» را عامل برجسته محبوبیت هیسپان تی‌وی برمی‌شمارد. پابلو خوفره لئال، کارشناس درباره اهمیت فعالیت شبکه هیسپان تی‌وی گفت: حضور شبکه‌هایی با ماهیت هیسپان تی‌وی که الگوی متفاوتی از اطلاعات را عرضه می‌کنند، در آمریکای لاتین ضروری و بسیار مهم است، چراکه باید با دستکاری وسیع خبری از سوی رسانه‌های غربی مقابله کنند.

هیسپان تی‌ وی، مرجع خبری لاتینی‌ها

به گزارش «جام‌جم» و به گفته این روزنامه‌نگار، بیش از یک دهه فعالیت هیسپان تی‌وی در حیطه اطلاع‌رسانی و ارائه باکیفیت اخبار، برنامه‌های ویژه، مستندها و سریال‌ها نه‌تنها شناخت فرهنگ ایران را میسر ساخت، بلکه اطلاع‌رسانی مورد نیاز را در آمریکای‌لاتین و تمام قسمت‌های دنیا به شکل مطلوبی انجام داد.

وی درباره جایگاه رسانه و اهمیت و تاثیر آن در آمریکای‌لاتین تاکید کرد: شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون در سبد مصرف روزانه مردم منطقه به‌طور گسترده جای دارند و از نفوذ بالایی برخوردارند، به‌خصوص فضای مجازی که نقش زیادی در ارائه اطلاعات ایفا می‌کند. وی ادامه داد: اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، یوتیوب، تیک‌تاک، تلگرام و دیگر بسترها نفوذ زیادی در مصرف رسانه‌ای مردم این منطقه دارند. به این معنی که مردم به اطلاعات آنها توجه دارند، آنها را می‌شناسند و درباره آنها فکر می‌کنند.

این کارشناس با اشاره به این‌که هیسپان تی‌ وی در آمریکای‌لاتین نقشی منبع‌گونه دارد، افزود: نیاز به شبکه‌ای مانند هیسپان تی‌وی با توجه به حضور رسانه‌های ضدخبری که تحلیل‌ها و خبرهایی یک‌سویه دارند کاملا حس می‌شود. باید با فریبکاری و شیوه‌هایی که سیاست را با اطلاع‌رسانی و تجارت در هم می‏‌آمیزد و باعث می‌شود تا ما لاتین‌تبارها با خبرهای دروغ در بسیاری جنبه‌ها مواجه باشیم مقابله شود و به نظرم هیسپان تی‌وی آمده تا این مسئولیت را انجام دهد. درمجموع این شبکه دیدگاهی متفاوت دارد که باید قدردان آن بود، چراکه مقابله با این رسانه‌ها را میسر کرده‌است.

این تحلیلگر بیان کرد: این‌که در شبکه‌های اجتماعی هیسپان تی‌وی دائم مورد حمله قرار می‌گیرد و مسدود می‌شود نشان‌دهنده ریاکاری و استانداردهای دوگانه غرب نسبت به آزادی بیان است. برای غرب آزادی‌بیان تنها موقعی وجود دارد که حرفی مطابق میل خودشان زده ‌شود.

به گفته این تحلیلگر، هیسپان تی‌وی شبکه‌ای بسیار باکیفیت است که تولیدات اختصاصی شاخصی دارد و کارکنان، خبرنگاران، تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان توانمندی را در داخل و خارج ایران به خدمت گرفته‌است.

وی درخصوص راهکارهای ارتقای عملکرد و گسترش فعالیت‌های شبکه عنوان کرد: باید به جایی که جریان خبری در آن وجود دارد توجه شود و این‌که مخاطبان چه چیزی را جست‌وجو می‌کنند. تحلیل و تعمیق بیشتر، فعالیت بیشتر، گزارش بیشتر و آثار متفاوت‌تر می‌تواند موثر باشد. با دنبال کردن چنین رویکردی، آن‌گاه قادر به ارائه بهترین کیفیت به مخاطبان تلویزیونی و حتی همه کسانی خواهیم شد که وبگاه را نیز دنبال می‌کنند، چراکه هیسپان تی‌وی فقط تلویزیون نیست، بلکه وبگاه خبری آن نیز دارای مقالات و مستندهای درخور توجه بسیاری است. هیسپان تی‌وی بیش از آن‌که رسانه جایگزین باشد، رسانه ماخذ است. هیسپان تی‌وی در اطلاع‌رسانی درباره آمریکای لاتین، آفریقا، موضوع روهینگیا در میانمار، موضوع کودتا در پرو، موضوع صحرای غربی، اتفاقات لیبی و آنچه در سوریه، عراق، فلسطین و کره‌شمالی می‌گذرد که معمولا دیده نمی‌شود، موفق است. قطعا هیسپان تی‌وی موفق به ایفای نقش خود به‌عنوان رسانه مرجع بوده‌است و اتفاقات را نه‌فقط برای آمریکای‌لاتین، بلکه تمام دنیا روایت می‌کند.

مهم‌ترین رسانه جایگزین در آمریکای‌لاتین

نیکلا هدوا، تحلیلگر مسائل بین‌الملل با طرح این‌که هیسپان تی‌وی ویژگی‌های بسیار برجسته‌ای دارد عنوان کرد: هیسپان تی‌وی، رسانه‌ای بسیار حرفه‌ای است و نیروها و خبرنگاران خوبی دارد. به نظرم این شبکه به‌خوبی به موضوعات می‌پردازد و همگام با مسائل روز حرکت می‌کند. درواقع، هیسپان تی‌وی یک رسانه بسیار باورپذیر است.

نیکلا هدوا افزود: هیسپان تی‌وی اولین رسانه‌ای است که شخصا به آن مراجعه می‌کنم. این شبکه مطمئنا مهم‌ترین رسانه جایگزین در آمریکای لاتین است و در کنار تله‌سور به‌عنوان کانالی آزاد به‌شمار می‌رود. اینها دو رسانه‌ای هستند که بیشتر از دیگر شبکه‌ها بیننده دارند، به‌خصوص از سوی چپگراها.

این کارشناس بیان کرد: در آمریکای‌لاتین، هیسپان تی‌وی به رسانه جایگزین درجه اول تبدیل شده و امیدوارم این شبکه به توسعه فعالیت خود ادامه دهد، چراکه عملکرد هیسپان تی‌وی در شناخت واقعیات در سراسر جهان و به‌ویژه اتفاقات غرب آسیا اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی درباره محدودیت‌ها و مسدودسازی‌های اخیر علیه هیسپان تی‌وی در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها تاکید کرد: جمله‌ای از یک اندیشمند بزرگ چینی هست که می‌گوید: «وقتی دشمن به تو حمله می‌کند خوب است، چون به این معناست که در مسیر درست هستی.» اگر آمریکا به شکل دائم در حال حمله به هیسپان تی‌وی است این نشان می‌دهد که هیسپان تی‌وی در مسیر صحیح حرکت می‌کند.

پاسخگوی نیازهای رسانه‌ای مردم آمریکای‌لاتین

یکی از کنشگران فرهنگی حوزه تمدنی آمریکای‌لاتین که اهل آرژانتین است و از ابتدا با هیسپان تی‌وی همکاری داشته سهیل اسعد است که فعالیت ۱۱ ساله این شبکه را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: تا پیش از تاسیس هیسپان تی‌وی برنامه خاصی از طرف جمهوری اسلامی برای کنشگری در آمریکای‌لاتین نداشتیم و این یک خلأ جدی در آن زمان بود که بنده همواره به مسئولان اعلام می‌کردم همه کشورهای مطرح و ذی‌نفوذ جهان، دارای رسانه‌های قوی در آن منطقه هستند به‌غیراز ایران که بعد از راه‌اندازی هیسپان تی‌وی این تلویزیون با رویکرد مفیدی که به عنوان یک رسانه جایگزین داشته توانسته‌است نیازهای رسانه‌ای بسیاری را برطرف کند.

این کارشناس مسائل آمریکای‌لاتین اظهار داشت: زمانی که در ونزوئلا فعالیت داشتم مصادف با دوران ریاست‌جمهوری هوگو چاوز بود، یکی از منابع مهم خبری بسیاری از شخصیت‌های سیاسی آمریکای‌لاتین همین شبکه هیسپان تی‌وی بود و حتی شبکه تله‌سور ونزوئلا هم از هیسپان تی‌وی به‌عنوان یک منبع خبری یاد می‌کرد و این شبکه ایرانی توانسته بود در کنار شبکه‌های چینی و روسی قدرتمند ظاهر شود.

وی با اشاره به این‌که هیسپان تی‌وی نسبت به امکاناتی که در اختیار داشته و اهدافی که ترسیم شده خوب عمل کرده‌است، گفت: هدف آرمانی که در ذهن‌مان وجود دارد این است که در آینده‌روزی بتوانیم از رسانه‌های غربی مانند سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی تاثیر بسیار بزرگ‌تری بگذاریم و بتوانیم در مقابل فعالیت‌های دیگران همواره مطرح باشیم که البته امکانات، نیروی انسانی و آزادی عملی که رسانه‌های بزرگ جهان دارند شرایطی کاملا نابرابر و مظلومانه برای شبکه هیسپان تی‌وی ایجاد کرده‌است.

اسعد با بیان ضرورت استفاده از چهره‌های سرشناس و ذی‌نفوذ رسانه‌ای به‌منظور افزایش کیفیت و قدرت اثرگذاری هیسپان تی‌وی تاکید کرد: هیسپان تی‌وی توانسته‌است بعضی افراد معروف آمریکای‌لاتین از کشورهای مکزیک و ونزوئلا را برای اجرای برنامه و حضور فعال در شبکه جذب کند اما تصور می‌کنم هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم که از شخصیت‌های مشهور بیشتری استفاده کنیم، بلکه باید کنشگران رسانه‌ای موثر که می‌توانند بر مخاطبان شبکه بیفزایند را جذب کنیم، مانند پابلو ایگلسیاس اسپانیایی که مدتی با هیسپان تی‌وی همکاری داشت و البته مورد موفقی بود.

نقش‌آفرینی موثر در مبارزه علیه کارزار جعل واقعیت

کارلوس سانتاماریا، تحلیلگر مسائل بین‌الملل معتقد است با توجه به حضور پررنگ کارزارهای جعل واقعیت در آمریکای‌لاتین، نقش یک رسانه جایگزین در منطقه کاملا ضروری است و هیسپان تی‌وی توانسته به‌خوبی به این وظیفه عمل کند.

وی با اشاره به این‌که هیسپان تی‌وی یکی از مهم‌ترین ابزارهای اطلاع‌رسانی در قاره آمریکاست، افزود: موضع شبکه نسبت به جهان، دید مردم را نسبت به جایی که باید به آن توجه شود متمرکز و کارزار ضدخبری علیه رسانه‌های جریان اصلی دائمی را دنبال می‌کند.

این تحلیلگر با اشاره به لزوم توجه بیشتر این شبکه اسپانیایی‌زبان به ابزارهای ارتباطی گسترده‌تر برای ارتباط با مخاطبان گفت: هیسپان تی‌وی باید به دنبال دیگر سطوح ارتباطی باشد و از شبکه‌های اجتماعی و همه ظرفیت‌های ابراز عقیده استفاده کند تا ملت‌ها آگاه شوند. معتقدم نقش‌آفرینی هیسپان تی‌وی در آمریکای‌لاتین بارز است.

این تحلیلگر در پاسخ به این سؤال که چه راهکارهایی را برای ارتقای عملکرد هیسپان تی‌وی پیشنهاد می‌دهید، تصریح کرد: نخست، برگزاری یک سمینار با حضور همه تحلیلگران با هدف متعهد بودن به طرح اطلاع‌رسانی درست لازم است. دوم، هیسپان تی‌وی باید به‌طور دقیق به محتوایی که قصد پخش آن را دارد توجه کند تا تبلیغ معکوس درباره آن صورت نگیرد. سوم، می‌توان برنامه‌هایی موضوعی درخصوص گروه‌های خاص مانند جوانان در آمریکای‌لاتین ساخت تا ملت‌ها را جذب کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها