مدیرمسئول روزنامه «جام‌جم» در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری فردا:

پول‌های آلوده برخی پلتفرم‌ها در رسانه‌ها هزینه می‌شود

«جام‌جم» از رویکرد نهاد تنظیم‌گر برای کمک به شرکت‌ های فعال در صنعت رسانه گزارش می‌دهد

حمایت‌های جدید ساترا برای کسب‌وکارهای نوپا

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی تاکنون تلاش کرده تا چتر حمایتی خود را در حوزه رسانه گسترش دهد. از ارائه محصولات رایگان برای پلتفرم‌ها گرفته تا کوتاه شدن زمان صدور مجوز. همه اینها به‌منظور سادگی ارتباط فعالان صنعت رسانه با این نهاد است.
سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی تاکنون تلاش کرده تا چتر حمایتی خود را در حوزه رسانه گسترش دهد. از ارائه محصولات رایگان برای پلتفرم‌ها گرفته تا کوتاه شدن زمان صدور مجوز. همه اینها به‌منظور سادگی ارتباط فعالان صنعت رسانه با این نهاد است.
کد خبر: ۱۳۹۷۹۳۵
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

برهمین اساس به نظر می‌رسد گام بلندی در حوزه حمایتگری ساترا شکل گرفته است. ساترا در راستای حمایت‌هایی که از صنعت رسانه دارد، طی فراخوانی که اعلام کرده قصد دارد حمایت مؤثری از کسب‌وکارهای نوپا ارائه کند؛ خدماتی که بر اساس بازطراحی مرکز خدمات رشد و توسعه زیست‌بوم رسانه‌های ایران در ایستگاه نوآوری شریف اتفاق می‌افتد. معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا در این ارتباط گفته که قرار است از طریق بازطراحی مرکز نوآوری آومیک (مرکز خدمات رشد و توسعه زیست‌بوم رسانه‌های ایران) برای کمک به حل مؤثر مشکلات و معضلات مبتنی بر نیاز رسانه‌ها و مجموعه‌های تولیدکننده محتوا از طریق حمایت از کسب وکارهای نوپا اقدام کند. مرکز آومیک به مثابه یک پلتفرم برای پاسخگویی به نیازهای بازیگران این صنعت است و به اشخاص حقیقی و حقوقی که به ورود در عرصه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و تولید محتوا در فضای مجازی تمایل دارند و شرکت‌های فعال، بالغ و استارت‌آپ‌هایی که در مسیر توسعه خود و خدمات‌شان دچار مسأله و مشکل شده باشد، خدماتی را ارائه خواهد کرد. به‌همین‌منظور شرکت‌های فعال برای دریافت خدمات درنظر گرفته شده در حوزه‌های ارائه خدمات محتوا و سرویس آفلاین، خدمات نظارت هوشمند، مشاوره و آموزش‌های کاربردی و پژوهشی، تسهیلات راه‌اندازی سرویس، رصد بازار، تحلیل داده و تولید گزارش‌های تخصصی و همچنین شبکه گسترده ممیزان مردمی می‌توانند به سایت مرکز آومیک مراجعه کنند. به بهانه بررسی جزئیات این حمایت‌ها با محمدحسن خلعتبری، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا گفت‌وگو کردیم.

وی درخصوص فراخوان تازه ساترا به جام‌جم می‌گوید: ساترا به‌عنوان تنظیم‌گر صنعت رسانه، سیاست‌های مختلفی دارد که بخشی از آن سیاست‌های سلبی است و به ممیزی و مجوزها برمی‌گردد. برخی دیگر از این سیاست‌ها، ایجابی است که جنس آن حمایت از صنعت است. الان نزدیک به ۳۷۰ــ۳۶۰ رسانه داریم که تحت مجوز ساترا فعالیت می‌کنند. برای این‌که همیشه سیاست‌های‌مان حالت سلبی نداشته باشد از حدود دو سال قبل مرکز نوآوری تأسیس کردیم که بتوانیم در آن به بخش‌های مختلفی بپردازیم که در صنعت رسانه وجود دارد و خلأهای موجود را تا حدی پر کنیم تا به توسعه زیست‌بوم رسانه در کشور کمک کنیم. بر این اساس کوشیدیم مراکز علمی را به فعالان صنعت نزدیک کنیم. با توجه به این‌که در دنیایی هستیم که فناوری اصالت دارد، سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری تنظیم کرده، توجه به صنعت دانش بنیان است و سیاست‌هایی که دکتر جبلی و مهندس مقیسه داشتند هم در همین جهت بوده، یک بازنگری در مرکز آومیک اتفاق افتاده است.

حوزه‌های جدید خدمت‌رسانی

خلعتبری ادامه می‌دهد: پیش از این صرفا برای توسعه زیست بوم فعالیت می‌کردیم. یعنی شش شتاب‌دهنده در آومیک فعال شده بود که حدود ۶۰ استارت‌آپ را که مرتبط با حوزه رسانه بود، توسعه می‌دادند. الان یک بازنگری انجام شده که در قالب فراخوان جدید ساتراست. طبق این فراخوان مرکز یاد شده قرار است به یک مرکز خدمت به فعالان رسانه و مجوزگیرندگان ساترا تبدیل شود. حوزه‌های مشخصی برای ارائه خدمت وجود دارد. از جمله این خدمات می‌توان به مشاوره کسب و کار و سرمایه‌گذاری اشاره کرد که قرار است در این مرکز شکل بگیرد. این خدمات یک مسأله جدید است. در قالب خدمات جدید، شاهد استقرار مجموعه‌هایی خواهیم بود که امکان خدمات رسانی به فعالان صنعت را دارند. در عین حال، فعالانی که در نظام رتبه‌بندی ما بیشترین امتیازات را دارند از حمایت بیشتری برخوردار خواهند بود. برخی هم به‌صورت عمومی ممکن است نیاز به خدماتی برای راه‌اندازی یک پلتفرم داشته باشند که می‌توانند به مرکز مراجعه کنند تا خدمات مشاوره بگیرند.

تلاش برای برداشتن موانع از سر راه رسانه

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب وکار ساترا عنوان می‌کند: بازه این خدمات متفاوت است؛ از وصل کردن سرمایه‌گذاران به مجموعه خدمت‌گیرنده تا مدل‌های دیگر. یکی از حوزه‌های خدمات ارائه مشاوره است که بر اساس آن، یک مرکز مشاوره در آومیک راه‌اندازی می‌شود تا این خدمات را ارائه کند. یکی دیگر از حوزه‌ها، خدمات سرویس است. به عنوان مثال، ممکن است یک مجموعه بخواهد یک VOD یا UGC بزند که در این صورت خدمات سرویس به آنها ارائه می‌شود. تقریبا چهار حوزه خدمتی دیگر هم در فراخوان ذکر شده که علاقه‌مندان می‌توانند به آن مراجعه کنند. برای ما مهم است که فعالان صنعت در این فراخوان شرکت کرده و آنهایی که امکان ارائه سرویس دارند، وارد شوند. طبیعی است که متناسب با نیازهای صنعت، قراردادهای دیگر هم خواهیم داشت و برخی از آنها برون‌سپاری خواهد شد. تلاش ما این است که موانع موجود را از سر راه رسانه‌ها برداریم.

وی ادامه می‌دهد: مراکز نوآوری که همه دستگاه‌ها ایجاد می‌کنند بر اساس فلسفه ارتباط میان علم و صنعت شکل می‌گیرند تا هزینه‌های موجود در صنعت که به واسطه روش‌های سنتی ایجاد می‌شود، اصلاح شده و بهره‌وری صنایع بالا رود. صنعت رسانه هم از این قائده مستنثنا نیست. فلسفه مرکز آومیک هم همین است و این اتفاق در نمودار بلوغ آومیک افتاده است اما اتفاق دیگری قرار است در این فراخوان بیفتد تا طبق یک کارکرد جدید به فعالان این صنعت در شش حوزه خدمات‌رسانی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها