معاون شهردار اصفهان خبر داد:

تدوین ضوابط فراگیر مصرف انرژی و معماری پایدار

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان از تدوین ضوابط فراگیر مربوط به مصرف انرژی و معماری پایدار خبر داد و گفت: این ضوابط جنبه‌های اثرگذار بر مصرف انرژی ساختمان‌ها مانند طراحی شهری، طراحی معماری، مصالح ساختمانی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر همچنین جنبه‌های معماری پایدار را شامل می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۷۸۵۵

جام جم آنلاین اصفهان ؛ وحید مهدویان با بیان اینکه بخش ساختمان و مسکن با مصرف بیش از ۴۰ درصد انرژی، بزرگترین مصرف‌کننده انرژی در ایران محسوب می‌شود، اظهار کرد: میانگین مصرف انرژی ساختمان‌ها در ایران بسیار زیاد بوده، به نحوی که مصرف انرژی در بعضی از ساختمان‌های کشور تا پنج برابر متوسط مصرف جهانی است.

وی افزود: شهرهای بزرگ از جمله کلان‌شهر اصفهان دارای آلودگی هوای بالایی است که بیشتر ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی است و بخش ساختمان و مسکن نیز از منابع اصلی تولید آلودگی هوا به حساب می‌آید، چراکه بیش از ۹۸ درصد از مصرف انرژی ساختمان‌ها در ایران از محصولات نفتی و گازی تأمین می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: کاهش مصرف انرژی ساختمان‌ها از جنبه زیست‌محیطی و اقتصادی در کلان‌شهر اصفهان امری ضروری است. کاهش مصرف در این بخش، تأثیر بسزایی بر کل مصرف انرژی کشور و به دنبال آن بر میزان تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا خواهد داشت.

وی از تدوین ضوابط فراگیر مربوط به مصرف انرژی و معماری پایدار در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: این ضوابط همه جنبه‌های اثرگذار بر مصرف انرژی ساختمان‌ها از جمله طراحی شهری، طراحی معماری، مصالح ساختمانی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر همچنین جنبه‌های معماری پایدار را شامل می‌شود و برای هر یک از آنها به صورت جداگانه ضابطه تدوین و برای ساختمان‌های مختلف، محدوده مجاز مصرف انرژی تعیین شده است.

تدوین لایحه حمایت از مدیریت بهینه مصرف آب و انرژی

مهدویان با بیان اینکه تدوین این ضوابط و اجرای آن‌ها در توسعه‌های آینده شهر، طراحی و اجرای ساختمان‌های جدیدالاحداث می‌تواند منجر به کاهش عمده مصرف انرژی و اثرات مخرب زیست‌محیطی ساختمان‌ها شود، اضافه کرد: این ضوابط بر اساس شرایط اقلیمی شهر اصفهان و شرایط اقتصادی کشور تدوین شده است، به گونه‌ای که مبنای تصمیم‌گیری در مورد الزام یا الزام نداشتن به استفاده و کاربرد بعضی از این ضوابط و راهکارها علاوه بر میزان کاهش مصرف انرژی، بهره‌وری اقتصادی آن‌ها، شامل دوره بازگشت سرمایه کوتاه‌مدت یا دستیابی به کمترین هزینه طول عمر ساختمان‌ها را شامل شده است، همچنین این ضوابط به صورت جداگانه برای کاربری‌ها و اشکال مختلف ساختمان‌های مسکونی تدوین شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان از تدوین لایحه حمایت از مدیریت بهینه مصرف آب و انرژی، توسعه سطوح سبز و مدیریت پسماند در راستای کاهش مصرف انرژی ساختمان‌های شهر اصفهان خبر داد و گفت: این لایحه با همکاری کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان و معاونت محیط زیست و خدمات شهری تهیه شده است و در مرحله ارسال به شورای اسلامی شهر جهت تصویب نهایی است.

وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای این لایحه، بازآفرینی فرهنگی و اصلاح سبک زندگی به‌واسطه به‌کارگیری عناصر و تجهیزات مربوطه در کالبد ساختمان است، تصریح کرد: در این لایحه شاخص‌های ارزیابی مرتبط با بهره‌وری در مصرف آب، برق، گاز، انرژی‌های تجدید پذیر و پسماند در ساختمان مشخص شده است که شامل شاخص‌های مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش شاخص انرژی الکتریکی بر متر مربع، هوشمندسازی روشنایی ساختمان و استفاده از تجهیزات دارای برچسب مصرف انرژی (برق)، استفاده از مصرف‌کننده‌های گازی با رده مصرف انرژی مطلوب، هوشمندسازی شرایط آسایش گرمایش و سرمایش (گاز)، استفاده از شیرآلات و سرشیرهای کاهنده مصرف آب، مدیریت آب باران و زهاب حاصل از آبیاری، استفاده از سیستم‌های تصفیه فاضلاب (خاکستری) و بازچرخانی برای استفاده مجدد از پساب برگشتی و پسماند مد نظر است.

تخصیص بسته‌های تشویقی ویژه ساختمان‌های پایدار

مهدویان خاطرنشان کرد: بر اساس این شاخص‌ها، نظام ارزیابی و رتبه‌بندی ساختمان‌های سازگار با محیط زیست، برای ساختمان‌های موجود و جدید تدوین شده است.

وی از تخصیص بسته‌های تشویقی ویژه ساختمان‌های پایدار در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در صورت تصویب این لایحه توسط شورای اسلامی شهر اصفهان، شهروندانی که در زمان احداث ساختمان جدید یا توسعه (بهسازی) ساختمان موجود، به‌گونه‌ای عمل کنند که اقدامات اجرایی آنها بر اساس ضوابط و مقررات مندرج در لایحه، منتج به توسعه سطوح سبز، مدیریت بهینه مصرف آب و انرژی و مدیریت پسماند از مبدا شود، می‌توانند از مزایای تعیین شده در این لایحه که شامل بسته تشویقی ویژه ساختمان پایدار است، بهره‌مند شوند.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها