امید ابراهیمی در گفت‌وگو با «جام‌جم»:

دوباره به فهرست الوکره برمی‌گردم

‌‌‌چرا شماره خاص و فوتبال ایران دیگر ابهت ندارد؟

ده‌های بی‌یال و کوپال

۱۰خودش را بازنشسته کرده، اصلا ناپدید شده، نیست، برگشته به اعماق تاریخ، شاید هم به زمان‌هایی نه چندان دور. یعنی دقیقا زمانی که مهاجمان هنوز گل می‌زدند و تعارف نمی‌کردند و سر‌زن بودند و موقعیت‌شناس و البته تند و تیز. چیزی و در واقع پیراهن و شاید هم عددی به نام ۱۰ وجود داشت.
کد خبر: ۱۳۹۴۶۲۰
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

۱۰ برای گلزن‌ها بود، برای آنهایی که گل می‌زدند و می‌درخشیدند. برای آنها که تاثیرگذار بودند شماره ۱۰ اکنون گم شده، رنگش پریده و اصلا انگار دیگر معنایی ندارد کافی است نگاهی به بازیکنان شماره ۱۰ تیم‌های لیگ‌برتری بیندازید.

۱۰نفر ۱۰گل!

۱۰ مساوی است با ۱۰. دقیقا ۱۶ شماره ۱۰ در لیگ ۱۶ تیمی‌مان داریم. اینجا اگر کمی اغراق به خرج دهیم و سعید واسعی شماره ۱۰ سابق تراکتور را که با یک گل زده در نیم‌فصل راهی فولاد شد کماکان تراکتوری بدانیم آن‌گاه این آمار به دست می‌آید: کل بازیکنان شماره ۱۰ لیگ در تمام نیم فصل نخست فقط ۱۰ گل زده‌اند. برای همین می‌گوییم ۱۰ مساوی است با ۱۰. در گذشته هم شماره ۱۰ داشتیم و اکنون هم شماره ۱۰ داریم. اما این کجا و آن کجا.

بی‌سو و بی‌ستاره

رنگ ۱۰ از اوایل دهه هشتاد پرید. کم‌کم بی‌سو شد تا به وضع فعلی رسید. در واقعیت عدد و شماره پیراهن بازیکنان در فوتبال مهم نیست و آنچه اهمیت دارد عملکرد فردی است اما به هر حال نمی‌توان منکر تاج و تخت شماره ده‌ها در گذشته شد. ۱۰ عددی خاص بود برای ستاره‌هایی مثل علی دایی، همایون بهزادی، علیرضا منصوریان، شاهرخ بیانی و یکی دوجین ستاره دیگر. در ابعاد بزرگتر ۱۰ برای اساطیری همچون مارادونا و پله بود که جهان فوتبال نظیر آنها را هرگز دیگر نخواهد دید.

مهم‌ترین کار فوتبال

چرا شماره ۱۰ در فوتبال مهم است؟ چرا مثلا شماره ۶ یا ۴ به اندازه ۱۰ خاص نبوده و نیست؟ چون ۱۰ شماره مهاجمان بود، برای آنها که مهمترین کار فوتبال را انجام می‌دادند یعنی گل زدن. گلادیاتور‌های بزرگ فوتبال هم با این شماره ظهور کردند، چیزی مثل فرانچسکو توتی. اما گذشت زمان همانطور که خیلی چیزها را در فوتبال تغییر داد ماهیت بازیکنان شماره ۱۰ را هم با تغییراتی مواجه کرد. حالا بازیکنان با چنین شماره‌هایی کمتر گل می‌زنند یا اصلا نمی‌زنند. پست تخصصی آنها هم مهاجم نیست. گاه مهاجم کاذب هستند و گاه هافبک. شماره ۱۰ از فوتبال ایران رفته و نیست و گم شده. ما هنوز منتظر یک شماره ۱۰ جاندار در فوتبال ایران هستیم، یکی از همان‌هایی که استادیوم‌ها را به تسخیر خود درمی‌آورد.

عملکرد بازیکنان شماره ۱۰ لیگ‌برتر

میلاد سرلک (پرسپولیس): این بازیکن مصدومیت‌های زیادی را پشت سر گذاشت و نتیجه‌اش شد یک گل در کل نیم فصل.

فرشاد احمدزاده (سپاهان): مهاجم زردپوشان چنین آماری در نیم‌فصل به عنوان یک شماره ۱۰ دارد: صفر گل.
یونس شاکری (گل‌گهر سیرجان): توضیح زیادی ندارد. آمار او هم صفر است.

سجاد شهباززاده (استقلال): این هم یکی دیگر از نوبرانه‌ترین شماره ده‌های لیگ‌برتر بدون حتی یک گل زده در این فصل.

قائم اسلامی‌خواه (مس رفسنجان): بازیکنی ناشناس با شماره ۱۰ و بدون حتی یک گل زده. تراکتور: با جدایی سعید واسعی این تیم خیالش را راحت کرده و دیگر بازیکن شماره ۱۰ ندارد.

آیاندا پاتوسی (فولاد): شگفت آن که این بازیکن در نیم فصل نخست فقط یک گل برای فولاد زده و الان کلی مشتری دارد.

رضا جعفری (نساجی مازندران): یک شماره ۱۰ دیگر، فقط با یک گل زده.

محمود قائد‌رحمتی (آلومینیوم اراک): بالاخره یک شماره ۱۰ پیدا کردیم با بیش از یک گل! این بازیکن در کل نیم فصل دو گل برای تیمش آلومینیوم زده است.

سجاد عاشوری (ذوب‌آهن): باز هم یک شماره ۱۰ دیگر با دو گل زده.
بابک مرادی (هوادار): یک شماره ۱۰ دیگر و یک آمار صفر گل دیگر.
ساسان حسینی( پیکان): شماره ۱۰ پیکان هم هنوز هیچ گلی نزده است.
میلاد شعبانلو (ملوان): مهاجم ملوانی‌ها هم آمار صفر گل دارد.
شروین بزرگ (مس کرمان): این شماره ۱۰ یک گله است.
طالب ریکانی(صنعت‌نفت آبادان): مهاجم نام‌آشنای آبادانی‌ها هم تا پیش از این فصل فقط یک گل برای تیمش به ثمر رسانده است.
پیمان میری (نفت مسجدسلیمان): آمار گلزنی این شماره ۱۰ هم صفر است.

آخرین خبر از نیمکت ایران

کارلوس کی‌روش - تیم‌ملی؛ فقط یک امضا!
خبرهای موثق از داخل فدراسیون فوتبال حکایت از آن دارد کارلوس کی‌روش و فدراسیون فقط به مرحله امضا رسیده‌اند! در هفته‌های گذشته شایعات و اخبار زیادی درباره احتمال حضور این مربی پرتغالی در تیم‌ملی قطر مطرح بوده ولی خود فدراسیونی‌ها هم باور دارند که میزبان جام‌جهانی کارلوس را جذب نمی‌کند.
در همین حال خبر می‌رسد مهدی تاج از طریق مهدی نبی، نایب رئیس اول خود و همین طور مهدی خراطی که مدیر تیم‌های ملی است، ارتباطش را با کارلوس کی‌روش حفظ کرده است. او حتی برنامه تیم‌ملی را تنظیم و در اختیار فدراسیون فوتبال قرارداده است. یکی از مسئولان فدراسیون که نخواست نامش فاش شود، دیروز به خبرنگار ما گفت کی‌روش یحتمل‌ترین گزینه برای نیمکت ایران است و طرفین به توافقات خوبی دست پیدا کرده‌اند.

تاج خیالش بابت کارلوس تا حدود زیادی راحت است و به همین دلیل خیلی خود را درگیر نیمکت تیم‌ملی نکرده است. او حتی به اعضای هیات رئیسه گفته نگران نباشند و همه چیز مهیاست. بنابراین خبرها و شایعات اخیر درباره حضور مربی ایرانی روی نیمکت هم درست نیست. آن مقام مسئول توضیح داد با توجه به شرایط سخت تیم‌ملی، کارلوس کی‌روش گزینه اول است چراکه قبل و در حین جام‌جهانی نشان داد می‌تواند از ورود حواشی به اردوی ایران جلوگیری کند. در همین حال امیرمهدی علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال هم درباره حضور کی‌روش گفت: «الان عجله کردن برای انتخاب سرمربی مضراتی خواهد داشت. کی‌روش در دوران حضورش زحمت زیادی کشیده و جزو گزینه‌های ماست.»

در همین حالا به جام‌جم خبر رسید بعضی بازیکنان تیم‌ملی موافق حضور مربی ایرانی روی نیمکت هستند ولی فدراسیون می‌گوید گزینه‌های داخلی یا راغب به همکاری نیستند یا نمی‌توانند در شرایط موجود مقابل حواشی بایستند. بعضی از بازیکنان از جمله شجاع خلیل‌زاده چندان موافق ادامه همکاری کارلوس نیستند. او در جام‌جهانی کلا روی نیمکت نشست و در ترکیب ایران قرار نگرفت. خلیل‌زاده گویا در صورت تمدید قرارداد کارلوس، مصاحبه‌ای انجام خواهد داد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها