بازیگرانی با نقش‌های ماندگار مادر در گفت‌وگو با «جام‌جم»

این ۳ مادر

نگاهی به حضور چهره‌های مشهور سینمایی در قاب‌کوچک

ستاره‌ها به تلویزیون بازگشته‌اند

رسانه تلویزیون در رقابت با دو رقیب سرسخت خود سینما و پلتفرم‌های دیجیتال، به دنبال جذب حداکثری ستارگان صاحب‌نام سینما برای مجموعه‌های پر سروصدای خود است و برای این منظور، دستمزدهای کلان به آنها پرداخت می‌کند.
کد خبر: ۱۳۹۴۳۵۱
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه

در کنار نام‌های قدیمی و کهنه‌کار دنیای سینما، بازیگران جوان‌تر هم این روزها در حال کوچ به قاب کوچک هستند و نقش اصلی مجموعه‌های تلویزیونی را به عهده می‌گیرند. به جز کسانی چون آل پاچینو و رابرت دنیرو که جزو چهره‌های کلاسیک سینما هستند و با تلویزیون هم همکاری می‌کنند، چهره‌های مطرح جوان‌تری چون اسکارلت جوهانسن و تارون ادگرتون هم به جمع یاران قاب کوچک پیوسته‌اند. به نوشته نشریه اسکرین اینترنشنال، اینها تنها نام تعداد اندکی از ستارگان مشهور و موفق سینماست که راهی تلویزیون شده‌اند و باید نام‌های دیگری را هم به آن اضافه کرد.

در بین چهره‌های سرشناس سینما که با قاب کوچک همکاری می‌کنند، آل پاچینو جزو کسانی است که زودتر از بقیه وارد این مسیر شد و چند سالی است که با حضور در مجموعه‌های درام تحسین برانگیز یا فیلم‌های سینمایی تلویزیونی، لقب یکی از موفق‌ترین این گروه مهاجر را به خود اختصاص داده‌است. به گزارش جام‌جم، کار جدید این بازیگر مولف با نام «ناکس از میدان به در می‌شود» است که یک درام دلهره‌آور نوآر است که مایکل کیتن، بتمن سال‌های دور سینما، علاوه بر بازی در آن، این پروژه را نیز تهیه و کارگردانی می‌کند.

درام پرتنش

دو بازیگر مطرح دیگر، جیمز مارسدن و مارسیا گی هاردن هم با این درام پرتنش همکاری دارند. کلید فیلمبرداری مجموعه در شرایطی زده شده که اطلاعی از نقش پاچینو در دست نیست؛ هرچند گفته می‌شود یکی از شخصیت‌های محوری ماجراست. کیتن در مجموعه نقش جان ناکس را به عهده دارد که قاتلی قراردادی است و به دلیل یک بیماری نادر در حال مرگ است و به دنبال رستگاری می‌گردد. او که قصد حمایت از پسر جوان خود (مارسدن) را دارد، باید با دولتمردان فاسد مبارزه‌ای نفسگیر داشته‌باشد.

رابرت دنیرو دوست صمیمی پاچینو که ماه قبل خبر از اولین مجموعه تلویزیونی خود با نام «روز‌صفر» داده‌بود، حالا قرارداد بازی در کار دیگری با نام «آقای طبیعی» را امضا کرده‌است. اهل فن امضای دو قرارداد تلویزیونی توسط دنیرو را استثنایی ارزیابی کرده و آن را دلیلی برای موفقیت برنامه‌های تلویزیونی و آشتی کامل تماشاگران با قاب کوچک می‌دانند. آقای طبیعی درامی جنایتکارانه شبیه بسیاری از فیلم‌های موفق بازیگر است که در قالب شخصیت لوئیس بارون ملقب به آقای طبیعی ظاهر می‌شود. بارون بعد از رهایی از زندانی ۳۰ساله، دوباره به زادگاهش برمی‌گردد تا با دشمنان قدیمی‌اش تسویه‌حساب کند. با بازگشت او، شهر زادگاه بارون دیگر نمی‌تواند مثل سابق باشد. آقای طبیعی دومین کار تلویزیونی دنیرو بعد از حضور در فیلم سینمایی تلویزیونی جنجالی «جادوگر دروغ‌ها» است.

هنری کاویل، سوپرمن چند سال اخیر اکشن‌های کمیک‌استریپی که ادامه همکاری با درام پربیننده «ساحره‌ها» را به‌خاطر بازی در نسخه سینمایی «سوپرمن» قطع کرده‌بود، بعد از آن‌که مدیران شرکت دی سی کامیکز گفتند فعلا قصدی برای تولید سوپرمن‌های جدید ندارند، با «چکش گرم ۴۰۰۰۰» به دیدار تماشاگران تلویزیونی می‌آید.

این درام  علمی- تخیلی با نگاهی به یک بازی موفق ویدئویی ساخته می‌شود و داستانش در آینده‌ای نه چندان دور رخ می‌دهد. سرنوشت انسان‌ها در این زمان به تار مویی بند است و زندگی آنها در دو لبه تند و تیز قرار دارد. به این ترتیب، بشریت با انتخاب خود یا به سمت فردایی روشن می‌رود یا در قعر تاریکی و ظلمت غرق خواهدشد. کاویل در داستان این درام، نقش کسی را بازی می‌کند که می‌تواند به نجات بشریت از نابودی کمک زیادی کند. او می‌گوید:« از همان دوران کودکی دلباخته این بازی و ماجراجویی‌هایش بودم و برایم اهمیت خاصی دارد. باعث افتخار است که می‌توانم آن را به تصویر بکشم و فکر می‌کنم در این رابطه، مسئولیت سنگینی به عهده دارم.» این بازیگر در کنار حضور در نقش اصلی چکش گرم ۴۰۰۰۰، یکی از تهیه‌کنندگان اصلی آن نیز هست.

بخش‌های تاریک پرونده

اسکارلت جوهانسن هم با نسخه تلویزیونی «تنها دلیل» به جمع هنرمندان قاب کوچک می‌پیوندد. داستان پرخواننده جان کاتزنباخ که سال ۱۹۹۲ روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت، قبل از این در سال ۱۹۹۵ تبدیل به فیلمی پرسروصدا با بازی شان کانری و لاورنس فیشبرن شده‌است. در داستان کاترنباخ، گزارشگری با نام مت کووارت نامه‌ای از یک محکوم به مرگ دریافت می‌کند که در آن ادعای بی‌گناهی کرده و از این مرد گزارشگر کمک می‌خواهد. تحقیقات مت کووارت بخش‌های تاریک پرونده این محکوم را آشکار و مشخص می‌کند نه تنها او بی‌گناه است، بلکه برخی مسئولان دولتی و قضایی در این پرونده متهم به حساب می‌آیند.

منتقدان ادبی رمان، تنها دلیل را سندی افشاگرانه در رابطه با وجود فساد سیستماتیک در قوه قضاییه آمریکا ارزیابی کردند. در نسخه تلویزیونی این رمان، شخصیت محوری داستان تبدیل به زن گزارشگری به نام مدیسون کووارت شده که جوهانسن نقش او را بازی خواهدکرد.

جوهانسن که سال قبل به دلیل اختلاف با مدیران کمپانی والت‌دیزنی بر سر نوع اکران عمومی «بلک ویدو/ بیوه سیاه» جزو چهره‌های خبرساز بود، دلیل همکاری با رسانه تلویزیون را تبعیت از الگوی بازیگری خود هلن میرن می‌داند و می‌گوید در کنار جذاب بودن داستان رمان تنها دلیل، حضور این هنرمند مولف کهنه‌کار در وسترن اجتماعی «۱۹۲۳»، عامل مهم دیگر برای پذیرش دعوت سازندگان مجموعه بوده‌است. جالب این که میرن هم دلیل مشابهی را برای قبول بازی در ۱۹۲۳ عنوان کرده‌است.

به گفته این بازیگر انگلیسی: «بازی در مجموعه را بدون مطالعه فیلمنامه آن پذیرفتم. هریسون فورد که با این درام اکشن همکاری داشت، با من تماس گرفت و گفت نقش بسیار خوبی برای من در آن هست. از آنجا که فورد را از نزدیک می‌شناسم و به انتخاب‌هایش اطمینان دارم، قرارداد را امضا کردم. حضور او در ۱۹۲۳ از دلایل اصلی همکاری‌ام با آن بود.»

بازی بدون مطالعه فیلمنامه

جان کراسینسکی هم که فصل سوم اکشن دلهره‌آور و پلیسی «جک رایان» را این روزها روی آنتن دارد و قرار نبود با فصل چهارم آن همکاری کند، قرارداد بازی در این فصل را هم امضا کرد. ماجرا از این قرار است که خالقان جک رایان تصمیم گرفته‌بودند فصل چهارم مجموعه را به صورت اسپین آفی بر داستان آن درآورده و ماجراهایش را به دورانی قبل از شروع داستان فصل اول برگردانند. با این کار، شخصیت جک رایان به دوران جوانی‌اش برمی‌گشت و ناگزیر بازیگر دیگری باید برای بازی در این نقش انتخاب می‌شد. با این حال، استقبال بسیار خوب تماشاگران از فصل سوم سازندگانش را مجاب کرد فعلا قید اسپین‌آف را زده و ماجراجویی‌های پلیسی معاصر جک رایان را دنبال کنند. تارون ادگرتون بعد از موفقیت فراوان درام اجتماعی «پرنده سیاه» که با استقبال بالای منتقدان و تماشاگران روبه‌رو شد، در درام جدید خالقان همین مجموعه با نام «فایرباگ» بازی می‌کند. این درام جنایتکارانه ادگرتون را در قالب یک کارآگاه خصوصی با گذشته‌ای مبهم و دردآلود به نمایش می‌گذارد که با یاری یکی از همکارانش مامور تحقیق درباره دو مجرم ناشناسی می‌شود که با آتش‌افروزی‌های‌شان اهالی شهر را به وحشت انداخته‌اند. فیلمنامه فایرباگ با نگاهی به یک ماجرای واقعی نوشته شده که حدود نیم قرن پیش رخ داد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها