موج‌هشتم «کرونا» استخدام پرستاران بیکارشده را الزامی کرده است

تمنای بازگشت سپیدجامگان

تا جایی که به اظهارنظر مسئولان نظام سلامت و متخصصانی که دستی بر آتش درمان دارند، مربوط است موج هشتم کرونا در کشورمان آغاز شده و حتی زیرسویه جدید امیکرون به تهران نیز رسیده است.
کد خبر: ۱۳۹۳۲۲۲
نویسنده مریم خباز - گروه جامعه

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، می‌گوید: «آمار مرگ‌ومیر موج هشتم کرونا بالا نخواهد بود» و رئیس بخش ICU بیمارستان مسیح دانشوری، بیمارستانی که همیشه بار اصلی کرونا را به دوش داشته، تاکید می‌کند که «مردم نباید از اطلاعات و آمارها وحشتزده شوند چرا که بهار۹۹ قطعا تکرار نخواهد شد». بهاری که وی از آن حرف می‌زند همان روزهای تیره و تار کرونایی بود با ابتلاهای روزانه چند ده هزار نفری و مرگ‌و‌میرهای چند صدتایی. بنابراین گرچه کرونا همیشه بساط پیش‌بینی‌ها را به هم ریخته اما به احتمال، این بار موجی کشنده شکل نخواهد گرفت. موج هشتم اگر کشنده نباشد قطعا درگیر‌کننده خواهد بود، به سبب افزایش شدید مراجعات به مراکز درمانی و بستری بیماران در بخش‌های مختلف بیمارستانی. اینجاست که یک زخم کهنه در نظام بهداشت و درمان کشورمان سر باز می‌کند و خاطرات تلخ گذشته تداعی می‌شود؛ خاطراتی که مربوط است به اخراج یا به قولی، تعدیل پرستاران پس از فروکش کردن بحران کرونا. اکنون و در نقطه شروع موج جدید بیماری، حرف و سخن درباره کمبود نیرو در وزارت بهداشت بالا گرفته و پرونده هزاران پرستار فعال دوران کرونا که اکنون خانه‌نشین شده‌اند دوباره باز شده، به این امید که فراموش نشود چرخ نظام سلامت بدون نیروی انسانی، اساسی لنگ می‌زند.

قول و قرار برای جذب

ماه‌هاست وزارت بهداشت در حال چانه زنی با سازمان اداری و استخدامی برای جذب حداقل ۱۰۰هزار نیروست که پژواک‌های آن به ستادملی مقابله به کرونا هم رسیده و به‌گفته مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت، با آن موافقت‌های ضمنی هم شده است. فحوای چانه‌زنی‌ها این است که از یک‌سو بسیاری از نیروهای شاغل به مرز بازنشستگی رسیده‌اند و از سوی دیگر پروژه‌های عمرانی که در حال ساخت و تکمیل هستند، نیاز به نیروی انسانی دارند. بنابراین سیف‌ا... مرادی، مدیرکل منابع انسانی محاسبه کرده که یک کمبود نیروی شدید به بزرگی حداقل ۱۰۰هزار نفر در انتظار وزارت بهداشت است. طبیعتا برگزاری آزمون استخدامی در کنار پیگیری تبدیل وضعیت مدافعان سلامت دوران کرونا در چارچوب طرح ساماندهی کارکنان دولت و نیز بازگشت به کار نیروهای طرحی دوران کرونا گزینه‌های پیش‌روست که اگر به نتیجه برسند، کمبود نیرو از وضعیت بحرانی خارج خواهد شد. این موضوع از آنجا اهمیت فوق‌العاده دارد که کرونا به‌عنوان یک بیماری جهانی که همچنان جامعه انسانی را زمینگیر می‌کند و همچنان از میان‌شان قربانی می‌گیرد، بدون کادر نیروی انسانی که کمیت و کیفیت را با هم داشته باشد، قابل مدیریت‌کردن نیست.

خانه‌نشین‌ها در انتظار استخدام

روز سوم دی ماه، روزی که هنوز کمتر کسی با قاطعیت از شکل‌گیری موج هشتم کرونا در کشورمان حرف می‌زد، رئیس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای خطاب به مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده دارو در مورد افزایش نیاز به اقلام دارویی در مواجهه با پیک احتمالی کوویدــ۱۹ در هفته‌های آتی هشدار داد. این هشدار نشان می‌داد که تاخت و تاز کرونا در گوشه‌و‌کنار جهان، این بار وزارت بهداشت را به اقدام به موقع ترغیب کرده تا موج جدید بیماری مثل گذشته باعث غافلگیری و ماندن دست‌ها در پوست گردو نشود. تدارک برای تهیه دارو به اندازه نیاز اما فقط بخشی از تدارکات ضروری برای دفاع از سلامت عمومی است چرا که رکن مهم دیگر، نیروی انسانی است که بتواند از داروها و تجهیزات در جهت صیانت از جان بیماران استفاده کند. بنابراین فعالان حوزه پرستاری در کشورمان از لزوم توجه به پرستاران خانه‌نشین می‌گویند که به گفته حمیدرضا عزیزی، معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری تعدادشان ۱۰هزار نفر است. او با لحنی که دلخوری از آن پیداست، می‌گوید: «در ایام فراگیر شدن کرونا که فضای روانی خاصی هم بر جامعه حاکم بود، برخی از نیروهای پرستاری در قالب نیروهای طرحی، تمدید طرح و حتی ۸۹ روزه بر‌اساس نیاز کشور پای کار ایستادند اما با فروکش کردن آمار ابتلا به کرونا بسیاری از آنها که نیروهای طرحی و تمدید طرحی بودند از کار بیکار شدند. بنابراین اکنون که با پیش‌بینی کارشناسان، موج جدید بیماری دور از انتظار نیست، باید پرستاران برای خدمت به بیماران در بیمارستان‌ها به کار گرفته شوند.»

اینها خواسته محمدمیرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری هم هست، شخصی که قول و قرارهای روز پرستار امسال را یادآوری می‌کند و می‌گوید: «در جلسه روز پرستار که با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، نیازهای جامعه پرستاری از جمله لزوم برگشت نیروهای طرحی و تمدید طرح ایام کرونا مطرح و در خصوص وضعیت ۱۷هزار پرستار فعال در ایام کرونا تصمیم‌گیری شد. به این ترتیب برای بازگشت به کار این پرستاران به مصوبه مجلس نیازی نیست.»

از نیروهای انسانی همواره با عنوان سرمایه انسانی یاد می‌شود اما اغلب اوقات این سرمایه‌ها نادیده گرفته و به نوعی حیف و میل می‌شوند که اخراج یا تعدیل پرستاران فعال در دوره کرونا، مصداق بارز نادیده گرفته‌شدن این سرمایه‌هاست که در مورد پرستاران البته قابل جبران است اگر حفظ و ارتقای سلامت جامعه در اولویت قرار بگیرد.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها