گزارش «جام‌جم» از دکورهای متمایز برنامه‌های سومین سالگرد حاج‌ قاسم

میزبانی متفاوت از یک قهرمان

خاصیت قهرمانان این است که هر کسی را که نگاه کنی با او خاطره دارد. کوچک و بزرگ، مرد و زن، پیر و جوان تفاوتی ندارد. همه یادی از او در دل دارند.
خاصیت قهرمانان این است که هر کسی را که نگاه کنی با او خاطره دارد. کوچک و بزرگ، مرد و زن، پیر و جوان تفاوتی ندارد. همه یادی از او در دل دارند.
کد خبر: ۱۳۹۲۹۳۲
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

شهید سلیمانی بی‌شک یکی از همین قهرمان‌ها بود. حالا که هر روز به سومین سالگرد این قهرمان ملی نزدیک می‌شویم، تلویزیون در برنامه‌های مختلف به بررسی ابعاد متفاوتی از شخصیت او می‌پردازد.

چیزی که در این برنامه‌ها بیشتر از سال‌های قبل قابل مشاهده است، دکور متفاوتی است که امسال می‌توان در این ویژه‌برنامه‌ها مشاهده کرد.

از برنامه‌هایی با حال و هوای جماران یا فرودگاه بغداد و محل شهادت حاج‌ قاسم گرفته تا برنامه‌هایی که دکورشان را به گونه‌ای تداعی کرده‌اند که مخاطب به یاد این شهید بیفتد. به مناسبت نزدیک‌شدن به سالگرد شهادت حاج‌قاسم، مروری به برخی از این برنامه‌ها داشتیم که دکوری متفاوت داشته و تلاش کرده‌اند خلاقیت بیشتری در طراحی برنامه داشته باشند.

شاید مخاطب تلویزیون که به هر مناسبت، پای ویژه‌برنامه‌های خاص آن مناسبت می‌نشیند، انتظار این را نداشته باشد که برای چنین محتوای مناسبتی با یک دکور خاص روبه‌رو شود. اما هرچه باشد، تلویزیون جذابیت بصری دارد و هرچقدر به این ارتباط بصری مخاطب با تلویزیون توجه شود، جای پای برنامه هم محکم‌تر می‌شود. درست مثل برنامه‌هایی که امسال و در سومین سالگرد شهادت حاج‌قاسم برای مخاطبان تلویزیون در نظر گرفته شده است.
 
پدرانگی حاج‌ قاسم و مثل پدر

حاج‌قاسم، پدر فرزندان شهدای مدافع حرم بود. اگر بخواهیم جامع‌تر نگاه کنیم، به نوعی پدر همه فرزندان شهید بود. برای همین هم بخشی از وصیت‌نامه خود را به توصیه درباره فرزندان شهدا اختصاص داده است. حالا به مناسبت سومین سالگرد شهادت او، برنامه‌ای با عنوان «مثل پدر» طراحی شده که روایت فرزندان شهید از سردار سلیمانی را روی آنتن برده است. اما جذابیت اصلی این برنامه، دکور خاص و متفاوت آن است. ستون‌هایی که گوشه به گوشه دکور دیده می‌شود و روی هر کدام، تکه‌ای از خط خود حاج‌قاسم به چشم می‌خورد. کلماتی که با همان نگاه اول می‌توان دریافت که دستخط سردار بوده و وصیتی است که از او ماندگار شده است. دکور برنامه مثل پدر یکی از دکورهای متفاوت در میان برنامه‌هایی است که تلویزیون برای شهادت سردار در نظر گرفته است. این درست همان جذابیت بصری است که ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم. یعنی خط اتصال محتوای تلویزیونی با مخاطب که می‌تواند گریبان او را بگیرد و وفادار خود کند. البته خاص‌بودن برنامه مثل پدر و نگاه ویژه‌ای که به روایت فرزندان شهدا از سردار سلیمانی دارد هم در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است، اما هرچه باشد دکور مثل پدر را باید جزو دکورهای خوب در جذب مخاطب دانست.
 
دقایقی از «یک و بیست»

یکی از برنامه‌هایی که در طول سال و به مناسبت یادکردن از حاج‌قاسم سلیمانی روی آنتن می‌رود، برنامه یک و بیست است. اما این برنامه به مناسبت هفته‌ شهادت سردار سلیمانی، رنگ و بوی متفاوت‌تری به خود گرفته است. شاید در نگاه اول برای مخاطب مشخص نباشد که این دکور تداعی‌گر کجاست اما از همان گاردریل‌هایی که بوی تلخی و شهادت دارد، متوجه می‌شود که محل شهادت حاج‌قاسم در بیرون فرودگاه بغداد است. این ابتکار در نوع خود تازه است و می‌تواند مخاطب آشنا با سردار را به خود جذب کند. به تصویرکشیدن جایی که آخرین لحظه زندگی سردار سلیمانی بوده، به خوبی می‌تواند مخاطب را در حال و هوای سالگرد سردار قرار دهد و با محتوای برنامه همراه سازد.
 
مرد میدان در جماران

برنامه مرد میدان که برنامه‌ای برای واکاوی ابعاد مختلف شخصیت شهید سلیمانی است، دکور خود را به گونه‌ای قرار داده که مخاطب در نگاه اول تصور می‌کند یک دکور برگرفته از حسینیه جماران است. اما در حقیقت برنامه در خود حسینیه جماران تصویربرداری شده است. قرارگرفتن در محیطی خارج از تصور مخاطب برای ضبط یک برنامه مناسبتی، خود جذابیت دوچندان برای جذب مخاطب ایجاد می‌کند. به خصوص حسینیه جماران که برای مخاطبان تلویزیون، تصویری ماندگار است.
 
ملک سردار دل‌ها

برنامه ملک سلیمان از دیگر برنامه‌هایی است که تلاش کرده دکوری متفاوت داشته باشد. این برنامه با کلماتی بزرگ، دکوری با نام «سردار دل‌ها» درست کرده تا شکل و ظاهری متفاوت به کار خود بدهد. برنامه ملک سلیمان تلاش کرده به بررسی ۱۰ موضوع از نگاه حاج‌قاسم بپردازد و در همین رابطه گفت‌وگوهایی را انجام دهد. دکور این برنامه از حالت یک دکور ساده قدری خارج شده تا حال و هوای سالگرد سردار سلیمانی را برای مخاطب تداعی کند.
 
نسلی به سادگی قاسم

برنامه دیگری که در طول محرم اما با محوریت هیات‌های نوجوانانه برگزار می‌شد، نسل قاسم بود که دکور ساده‌ای شبیه به هیات داشت. این برنامه با دکور ساده شبیه به هیات به صورت گفت‌وگومحور به نحوه خادمی برای اهل بیت و حل مسائل مردم از طریق تشکل‌های هیات‌های نوجوانانه می‌پرداخت و گزارش‌هایی از سایر هیات‌های نوجوانانه کشور را ارائه می‌کرد. طبق فراخوان برنامه، نوجوانان می‌توانستند فیلم و عکس خود را به این برنامه ارسال کنند. برنامه نسل قاسم شاید قدری متفاوت‌تر از برنامه‌های مناسبتی بود اما به طور کلی با رویکرد و توجه به نگاه حاج‌قاسم به هیات‌های نوجوانانه بود که با این دکور ساده و متفاوت، مخاطبان نوجوان را جذب خود می‌کرد.
 
مردم‌نگاری برای شهید

«مردم‌نگار» به طور کلی یک برنامه مناسبتی اما پایدار است که به مناسبت روزهای مختلف، ویژه‌برنامه‌های خاص خود را روانه آنتن می‌کند. این برنامه به مناسبت سالگرد شهادت حاج‌ قاسم سلیمانی هم برنامه ویژه‌ای تدارک دیده که از جمله برنامه‌های سیما با دکور متفاوت است. دکور این برنامه بازسازی مزار شهید سلیمانی است. به گونه‌ای که مخاطب با دیدن آن تصور می‌کند که در کنار مزار این شهید نشسته و به برنامه گوش می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها