کد خبر: ۱۳۹۳۰۸۵
نویسنده جبار آذین - منتقد و مدرس

تولید برنامه‌های متعدد و باارزش هنری، فرهنگی، ملی و اعتقادی درخصوص شهید والامقام سردار حاج‌قاسم سلیمانی در رادیووتلویزیون و ارائه جنبه‌های مختلف شخصیتی، زندگی و مبارزاتی او درقالب مکتب حاج‌قاسم و اختصاص یک ویژه‌برنامه مقاومتی با محوریت پرداختن به سرداربزرگ سلیمانی در رادیو از اقدام‌های شایسته رسانه‌ملی در این خصوص است که تاثیر فراوان برمخاطبان میلیونی صداوسیما به‌ویژه نوجوانان و جوانان جست‌وجوگر و عدالتخواه دارد.

یک گروه پژوهشگر سینمایی و تلویزیونی، تحقیقات گسترده‌ای درباره شخصیت، خانواده، مبارزات و شهادت سردارملی شهید حاج‌قاسم سلیمانی برای نگارش یک فیلمنامه تلویزیونی که از آن یک نسخه سینمایی ارزشمند هم تهیه خواهد شد، آغاز کرده‌اند. یکی از کاستی‌های بزرگ سینمای مظلوم دفاع‌مقدس و مقاومت که باید شاخص سینمای ملی ایران باشد به‌رغم تولید فیلم‌های مختلف در این عرصه، کم‌توانی و کم‌کاری پژوهشی، هنری و سینمایی در ارائه چهره‌های واقعی قهرمان‌ها و حماسه‌آفرینی‌‌های دوران دفاع‌مقدس است.

با آن‌که صدها دلاور شهید شناخته در مبارزات و پیروزی‌های ایران، ضدرژیم بعثی عراق، سهیم بوده‌اند ولی بسیاری از آنها به‌دلایل متعدد ازجمله غفلت مسئولان و متولیان سینما، بی‌انگیزگی و کم‌اقبالی هنرمندان و سختی تولید آثار هنری، سینمایی و تلویزیونی در مورد شهدا، هزینه زیاد تولید فیلم و سریال‌های جنگی به سینما و تلویزیون راه نیافته‌اند تا دست‌کم گوشه‌هایی از ابعاد قابل تجلیل شخصیت و مجاهدات شایسته تحسین آنها به نمایش درآید و مردم و به‌خصوص نسل‌های نوجوان و جوان را با حقیقت وجود آنها آشنا نموده و روایت‌های هنری، سینمایی و تلویزیونی این بزرگان را جهانی کنند.

طی چند دهه اخیر، چند فیلم و سریال با رویکرد توجه و نمایش بعضی قهرمان‌های جبهه‌های جنگ و مقاومت ساخته شده اما اغلب فیلم‌ها از مناظر پژوهشی، وفاداری تاریخی، واقع‌نمایی، شخصیت‌پردازی کامل و قوت و جذابیت هنری، دچار نقص و مشکل بودند.

به‌عنوان نمونه فیلم‌هایی که درباره شهدا چمران و علم الهدا و... ساخته شده‌اند، فاقد شخصیت‌نمایی و ارائه ویژگی‌های کامل شخصیتی این شهدای گران‌قدر بودند. ازهمین رو، گرچه عنایت مدیران هنری و هنرمندان به تولید آثار شخصیت محور دفاع مقدسی و مقاومتی، حرکتی ارزنده، ضروری، مهم و تاثیرگذار و از لحاظ هنری تاریخ‌ساز است، لیکن توجه لازم و مناسب به رکن اساسی آثار هنری و ساختار دراماتیک آنها، یعنی شخصیت‌سازی و پردازش مقبول و باورپذیر کاراکترها، باید حرف نخست و اصلی آنها باشد.

به همین دلایل اکنون که یک گروه پژوهشگر زندگی و مجاهدات سردار شهید سلیمانی دراین زمینه مشغول فعالیت است، ضرورت دارد فیلمنامه‌نویسان و سازندگان فیلم و سریال حاج‌قاسم، حساب ‌ویژه‌ای برای شخصیت‌پردازی و ارائه ابعاد گوناگون شخصیت زمینی، انسانی، اخلاقی، خانوادگی، اجتماعی، مبارزاتی، دینی و آسمانی او باز کنند.

حاج‌قاسم سلیمانی، یک انسان متعالی بود که آسمانی و ملکوتی هم شد. بنابراین، فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی او هم باید زمینی و آسمانی بودن و خصوصیات کامل او را تصویر کند. امید که چنین آثاری در مورد سردار دلاور ملی ایران، حاج‌قاسم سلیمانی ساخته شود و آن‌قدر قوی و غنی و جذاب باشد که افزون برکسب رضایت ملی، بانمایش آنها در کشورهای جهان، مقام رفیع او، حقایق دفاع مقدس، خط مقاومت، باورها و اعتقادهای ملی، دینی، ارزشی و آرمانی ایرانیان هم متجلی شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها