بررسی تازه‌ترین سریال امنیتی تلویزیون که پخش آن امشب از شبکه۳ شروع می‌شود

«تمام‌رخ» تروریسم اقتصادی

پرداختن به مشاغل مختلف همیشه سوژه سریال‌ها بوده است. چه زمانی که مخاطب در آرایشگاه زیبا به تماشای زندگی اصلان می‌نشست و چه در سال‌های اخیر که بیشتر به جزئیات زندگی مشاغلی چون محیط‌بانی پرداخته و خود به یک همراهی از سوی مخاطب تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۱۷۶۷
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

یکی از این سریال‌ها که در زمان پخش توانست به خوبی دیده شود، سریال پرستاران بود که در زمان پخش آن در ایران، مخاطبان بسیاری را به سمت خود کشاند. این سریال به نام اصلی همه قدیسین در واقع نام بیمارستانی بود که سریال در آن اتفاق می‎‌افتاد و در بسیاری از کشورها بازپخش شد. نکته مهمی که در مورد این سریال وجود داشت، جذب مخاطبان بسیار بود. همین آغازی شد برای سریال‌هایی که به صورت خاص به مشاغل قابل درک برای مردم مثل پرستاران و پزشکان اشاره می‌کند. چند سال بعد سریال‌های مختلفی از کره‌ای و ایرانی، درباره زندگی پزشکان روی آنتن رفت. پیام مخاطب نسبت به این سریال‌ها روشن بود: برای مخاطب سریال‌های با محوریت مشاغل همیشه جذاب است. شاید یکی از دلایل توجه مخاطب به سریال‌های پلیسی هم همین مساله باشد زیرا از زمانی که خواب و بیدار در قامت یک سریال پلیسی روی آنتن رفت تا همین چند سال پیش که هوش سیاه و خانه امن پخش شد تا مدل جدیدی از سریال‌های پلیسی یعنی نوع امنیتی را به مخاطب نشان دهد، همه مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و باز هم این پیام «جذاب بودن سریال‌ها» تکرار شد.

اگر از سوی دیگری بخواهیم به این ماجرا نگاه کنیم، توجه به جزئیات مشاغلی که مخاطبان با آن سر و کار دارند، به این جذابیت اضافه می‌کند. مثلا تا پیش از شدت گرفتن پخش سریال‌های پلیسی، این قدر جزئیات و آگاهی نسبت به زندگی آنها وجود نداشت. این آگاهی وقتی از طریق مدل سرگرمی بیان می‌شود، می‌تواند برای مخاطب جذاب‌تر باشد و پیام لازم را به او برساند. مثلا اگر قرار باشد طرح خاصی اجرا شود یا پیام مشخصی از سوی پلیس به مردم داده شود، چنین سریال‌هایی می‌توانند به همراهی بیشتر مخاطب کمک کنند. البته این مساله در مورد مشاغل دیگر هم صدق می‌کند. مثلا تا پیش از این مخاطب اطلاعات کمی درباره مشاغلی در حوزه هواپیمایی، روانشناسی یا رستوران‌داری داشت. اما همراه شدنش در سریال‌هایی که به صورت خاص به این مشاغل می‌پردازد، او را همراه‌تر کرده است. مثال روشن و واضح دیگر، پرداختن به شغل محیط‌بانی است که در سریال‌های افرا و پایتخت به آن پرداخته شد. آن نطق غرا که در سریال پایتخت از زبان بهبود فریبا که محیط‌بان بود بیان شد، به نجات بسیاری از محیط‌با‌نان کمک کرد که به دلیل شلیک به قاچاقچیان غیرمجاز و مرگ آنها، تا پای چوبه دار رفته بودند. آن بیان واضح و شفاف مهران احمدی در نقش بهبود فریبا با زبان و لهجه شیرین تاثیر خود را گذاشت و باعث شد نگاه به محیط‌بانان، به سمت و سوی بهتری کشیده شود. در سال‌های قبل‌تر، پخش سریال آرایشگاه زیبا هم توانسته بود در نوع خود به همراهی مردم و آشنایی‌شان با فضای مشاغل کمک کند. نباید فراموش کرد که تلویزیون همیشه نقش آگاهی‌رسانی دارد و از این طریق می‌توان به همراه کردن مخاطب با برخی مشاغل و بخش‌هایی از جامعه که نیاز به همراهی مردم دارند، کمک کرد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها