پرونده‌ای تازه علیه خاندان سلطنتی

رسوایی انگلیسی

طی روز‌های اخیر، برخی رسانه‌های اروپایی و آمریکایی، از بروز برخی اختلافات جدید میان خاندان سلطنتی پس از مرگ ملکه الیزابت خبر داده‌اند. گرچه در دوران سلطنت الیزابت دوم نیز طرح برخی مسائل نژادپرستانه بحران‌هایی را در دل این نهاد ایجاد کرده بود، اما امروز بار دیگر شاهد طرح این مسأله طی هفته‌های ابتدایی حضور چارلز سوم در قدرت هستیم!
کد خبر: ۱۳۸۹۹۴۰
نویسنده محمد علیزاده - بخش بین‌الملل

صورت ماجرا از این قرار است که یکی از اعضای افتخاری کاخ باکینگهام به‌دلیل این‌که مکررا از یک زن سیاهپوست پرسیده بود از چه کشوری می‌آید، از مقام خود کناره‌گیری کرد. این زن سیاهپوست که انگوزی فولانی نام دارد، یک موسسه خیریه را در شرق لندن برای حمایت از بازماندگان خشونت خانگی اداره می‌کند و تکرار این سؤال از او در حالی بوده که او بار‌ها پاسخ داده بود «بریتانیایی» است. ماجرای این گفتگو‌ها توسط خانم فولانی که مدیر اجرایی موسسه خیریه سیتا اسپیس است، در توییتر منتشر شد؛ او نوشت: «این اتفاق در جریان مراسمی روی داده که به میزبانی کاملیا، ملکه بریتانیا برای زنانی برگزار شده که در راه مبارزه با خشونت خانگی کار می‌کردند.»

نژادپرستی مدرن!

براساس گزارش یورونیوز و به نوشته فولانی، پاسخ او مبنی بر این‌که متولد بریتانیا و ساکن شرق لندن است، این عضو دربار را قانع نکرده و او به اشکال مختلف از جمله این‌که «اهل کدام بخش آفریقا هستید؟... باید بدانید از کجا آمده‌اید... چه ملیتی دارید؟... شما واقعا از کجا آمده‌اید و مردمان شما از کجا آمدند؟... اولین‌بار کی به این کشور آمده‌اید؟» پرسش خود را تکرار کرده است. کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حادثه را بسیار جدی می‌گیرد و از وقوع چنین حادثه‌ای عمیقا متاسف است و چنین رفتاری را غیرقابل قبول می‌داند. در ادامه بیانیه آمده است؛ فرد مورد نظر نیز عذرخواهی عمیق خود را از رفتاری که داشته و صدمه روحی که وارد کرده، اعلام کرده است. در این بیانیه همچنین از فولانی برای حضور در کاخ دعوت شده تا شخصا تجارب خود را از این واقعه مطرح کند.

مادرخوانده شاهزاده ولز

گرچه کاخ باکینگهام از افشای هویت این عضو دربار خودداری کرده، اما انجمن مطبوعات بریتانیا و برخی دیگر از رسانه‌های این کشور، نام این فرد را لیدی سوزان هوسی اعلام کرده‌اند که ۸۳‌سال دارد و به مدت ۶۰‌سال در این کاخ در جریان فعالیت‌های روزانه به الیزابت دوم، ملکه فقید بریتانیا خدمت کرده و از معتمدین او بوده است؛ او همچنین مادرخوانده ویلیام، شاهزاده ولز است. سال گذشته نیز مگان، دوشس ساسکس که با شاهزاده هری ازدواج کرده و یک آمریکایی با تبار آفریقایی است، اتهاماتی را درباره وجود رفتار‌های نژادپرستانه در کاخ باکینگهام مطرح کرده بود. او در جریان مصاحبه‌اش با اپرا وینفری، مجری مشهور آمریکایی گفته بود که در دوران بارداری اولین فرزندش، یکی از اعضای خانواده سلطنتی درباره رنگ‌پوست احتمالی فرزندش پرسیده بود.

بحران ادامه‌دار

توهین‌های نژادپرستانه در انگلیس، با توهین علیه زنان آمیخته شده و تبدیل به نوعی بحران اجتماعی و فرهنگی سیستماتیک در این کشور شده است. با وجود اعتراض‌های شدید و مکرر به خشونت علیه زنان و رشد سریع پدیده زن‌کشی در انگلیس، این بحران همچنان قربانی می‌گیرد. به گزارش استار، گرچه پلیس انگلیس پس از قتل وحشیانه سارا اورارد به دست یک افسر پلیس در مارس ۲۰۲۱، وعده حل مشکل زن‌کشی در این کشور را داد، اما خشونت علیه زنان در انگلیس همچنان ادامه دارد. براساس بررسی یک گروه فعال در زمینه خشوت علیه زنان در انگلیس، دست‌کم ۱۴۰ زن در سال۲۰۲۱ در انگلیس قربانی زن‌کشی شدند. در عین حال، براساس اعلام دفتر آمار ملی، شمار تجاوز‌های ثبت شده در انگلیس تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۲‌درصد افزایش داشت. تجاوز و خشونت علیه زنان در بازه زمانی مذکور رکورد زد و به رقم ۱۷۰ هزار و ۹۷۳ مورد رسید. یک‌سوم از موارد فوق، تجاوز جنسی بوده است.

بسیاری از زنان انگلیسی قربانی خشونت و تجاوز می‌گویند که احساس می‌کنند از سوی سیستم حقوقی به‌حال خود رها شده‌اند. ضمن این که بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که نقص‌های جدی در رسیدگی به پرونده‌های این افراد وجود دارد. براساس گزارش‌های رسمی، قربانیان خشونت و تجاوز در انگلیس به‌طور مداوم و سیستماتیک در سیستم عدالت کیفری شکست خورده‌اند. این گزارش‌ها نشان می‌دهند که از زمان گزارش یک پرونده به پلیس تا آغاز محاکمه در دادگاه تقریبا ۷۰۶ روز طول می‌کشد.

چارلز بر سر دوراهی!

برخی منابع می‌گویند که پادشاه جدید انگلیس ممکن است بر سر بقای برخی اعضای خاندان سلطنتی از جمله مگان و هری تجدید نظری اساسی صورت دهد! بر این اساس، پس از مرگ ملکه الیزابت اختلافات داخلی میان اعضای خاندان سلطنتی به نقطه اوج خود رسیده و همین مسأله، رسانه‌های انگلیسی را نیز درگیر ساخته است! در هر حال، فرجام این منازعه داخلی هر چه باشد به سود کاخ باکینگهام نخواهد بود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها