در مصاحبه با مدیر شبکه «فراتر» بررسی شد

تماشای بازی‌های جام‌جهانی باکیفیت4k

یکی از اتفاقات جدید در پوشش مسابقات جام جهانی فوتبال این است که علاوه بر خرید حق پخش مسابقات توسط صداوسیما، این مسابقات برای اولین بار در قالب4k توسط شبکه فراتر تلویزیون هم پخش می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۸۸۲۳۶
نویسنده مهدی امیدی - روزنامه‌نگار

پخش شبکه فراتر، توسط معاونت توسعه و فناوری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شده و به صورت زمینی در تمامی 31 مرکز استان با تلویزیون یا گیرنده‌های4k  قابل دریافت است. شبکه فراتر یا IRIB UHD، اولین شبکه ‌باکیفیت(4k UHD)فارسی جهان است که از به روزترین استانداردهای صدا و تصویر نظیر فناوری HDR، HLG و WCG و صدای چندکاناله استفاده می‌کند. این شبکه اولین شبکه پیشران رسانه‌ملی است که با هدف ارتقای سطح فناوری از تولید تا انتشار راه‌اندازی شده است. کیفیت HD یا High-definition ابعاد 1080×1920 است که حدود دو میلیون پیکسل را شامل می‌شود، اما کیفیت UHD یا Ultra-high-definition ابعاد 2160×3840 است که حدود هشت میلیون و 300 هزار پیکسل را شامل می‌شود، یعنی بیش از چهار برابر کیفیت از HD بالاتر است. در بین مردم به UHD عبارت4k  نیز گفته می‌شود، اما اساسا4k  با ابعاد 2160×4096 برای پرده سینما طراحی‌شده است. برای دریافت شبکه «فراتر» ابتدا از روشن بودن فرستنده بسته پنجم که برای محتوای4k  است در منطقه خود مطمئن شوید، سپس به موارد بعدی توجه کنید. برای دریافت و تماشای شبکه فراتر یا IRIBUHD به چند پیش‌نیاز احتیاج دارید. اول این‌که تلویزیون شما هم از رزولوشن4k   UHD  و هم از قابلیت رمزگشایی HEVC پشتیبانی کند. بهتر است تلویزیون شما از فناوری HLG 10 HDR نیز پشتیبانی کند تا بتوانید از کیفیت بسیار بالای نمایش رنگ این شبکه برخوردار شوید. همچنین سیگنال این شبکه، روی ماهواره بدر ۵ که منطقه خاورمیانه را پوشش می‌دهد، موجود بوده و می‌توان آن را توسط گیرنده‌های دیجیتال دریافت کرد. برای دریافت این شبکه، گیرنده تلویزیونی شما باید4k  باشد و امکان دریافت DVB-T2 و کدک HEVC 10bit را داشته باشد. همچنین این شبکه از فناوری HDR HLG بهره می‌برد که گیرنده می‌بایست این امکان را نیز پشتیبانی کند. دیگر قابلیت این شبکه، سرویس HbbTV است که در صورت پشتیبانی گیرنده، می‌توانید از امکانات این خدمات استفاده کنید.

راه‌اندازی اولین شبکه4k  فارسی‌زبان دنیا
ابوالفضل صالحی، رئیس شبکه فراتر درباره این شبکه توضیح داد: عدالت، در توسعه زیرساخت‌های رسانه‌ملی و دریافت توسط مردم با ملاحظه شرایط اقتصادی جامعه، شرط اساسی توسعه تلقی می‌شود. از سوی دیگر حرکت در مسیر پیشرفت و دسترسی به فناوری‌های روز و حتی فراتر، برای برودکسترهای حاکمیتی امری حیاتی و ضروری است؛ زیرا آینده اقتصاد و صنعت را در جامعه تحت تاثیر قرار می‌دهد. لذا هنر، در مدیریت صحیح آن است که به نحوی تصمیم‌گیری و عمل شود تا هیچ‌یک دیگری را از میدان به در نکند. از این رو معاونت سیمای رسانه‌ملی با همکاری معاونت توسعه و فناوری رسانه‌ملی، سیاست و حرکت صحیح و دقیقی را در این راستا با ملاک قرار دادن ملاحظات مد نظر رئیس رسانه ملی در دستور کار قرار داده که راه‌اندازی اولین شبکه4k  فارسی‌زبان دنیا به نام شبکه تلویزیونی «فراتر» یا «IRIB UHD» یکی از مهم‌ترین این اقدامات است.
وی افزود: این شبکه تلویزیونی پس از مطالعات فراوان متخصصان رسانه‌ملی، با کیفیت(UHD 2160P) یا به اصطلاح4k  با فناوری رنگی WCG و HDR-HLG، با فناوری صدای محیطی چند کاناله و فناوری فشرده‌سازی HEVC Main 10 (10 بیتی) و نرخ فریم 50 در ثانیه راه‌اندازی شده که بالاترین سطح استانداردهای حال حاضر پخش برودکست را در جهان دارست. همچنین شبکه فراتر مجهز به فناوری تلویزیون ترکیبی یا HBBTV نیز هست که ضمن ایجاد بسترهای تعامل با مخاطبین، جذابیت‌های آن را دوچندان می‌کند.

این شبکه یک محصول ملی و بومی است
صالحی ادامه داد: از آنجا که سال 1401 به فرموده رهبر معظم انقلاب سال «تولید، دانش بیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده، رسانه‌ملی با اتکال به خداوند متعال و اتکا به دانش متخصصان داخلی توانسته اصلی‌ترین سامانه‌های لازم برای راه‌اندازی این شبکه را به صورت بومی توسعه داده و شاید اکنون با افتخار بتوان این شبکه را یک محصول بومی و ملی دانست. از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی شبکه فراتر، تضمین آتیه رسانه‌ملی با ایجاد انگیزه برای شتاب در افزایش کیفیت فنی دارایی‌های محتوایی رسانه‌ملی، همچنین ارتقای سطح فناوری در صنعت تولید گیرنده‌های تلویزیون در داخل کشور و نیز ایجاد بستری چابک و مدرن برای به کارگیری آخرین دستاوردهای صنعت صدا و تصویر درجهان مانند صدای نسل آینده (NGA) و فناوری‌های نوین تولید محتوی مانند واقعیت ترکیبی (MR,XR) را می‌توان برشمرد.
وی بیان کرد: هم اکنون این شبکه به صورت ۲۴ساعته در کلیه مراکز استان‌ها و برخی از شهرهای بزرگ به صورت زمینی و منطقه خاورمیانه به صورت ماهواره ای برنامه‌های خود را تقدیم نگاه مخاطبان خود می‌کند.

هر 62 بازی با کیفیت 4k
مدیر شبکه فراتر درباره پخش کامل بازی‌های جام جهانی۲۰۲۲قطر از این شبکه هم گفت: با نزدیک شدن زمان بازی‌های جام جهانی۲۰۲۲قطر، تکاپو برای پخش این مسابقات با بالاترین کیفیت پخش صدا و تصویر در جهان(4k -HDR) در شبکه فراتر افزایش یافت. سیل درخواست‌های بی‌شمار مخاطبان شبکه، مبنی بر پخش این مسابقات از شبکه محبوب‌شان جاری شد و با تاکید رئیس رسانه‌ملی برای خریداری حق پخش این مسابقات برای شبکه‌های سیما و به‌خصوص شبکه پیشران فراتر، به تلاش دلاورمردان تیم‌ملی کشور عزیزمان ارج نهاده شد. بنابراین شبکه فراتر درصدد برآمد تا تمام این بازی‌ها و تکرار آنها را با بالاترین کیفیت پخش صدا و تصویر در جهان(4k -HDR) پوشش دهد. وی افزود: با آغاز بازی‌های جام‌جهانی۲۰۲۲قطر، تغییرات چشمگیری در چیدمان پخش شبکه فراتر به چشم می‌خورد. بازی‌های جام‌جهانی در طول یک ماه از تاریخ ۲۹آبان تا ۲۷آذر در حال برگزاری است و تغییرات ویژه جدول پخش از روز شنبه ۲۸ آبان آغاز شده است.
وی بیان کرد: هر ۶۲بازی به صورت زنده از شبکه فراتر با کیفیت4k -HDR پخش شده و به صورت خلاصه در نیم‌ساعت، دو روز پس از پخش اصلی بازی، تکرار خواهند شد. تکرار کلیه بازی‌ها در ساعات اولیه روز و به ترتیب در ساعات ۷، ۸ و30دقیقه، ۱۰و ۱۱و30دقیقه صبح خواهدبود. ضمن این‌که بازی‌های ایران به دلیل اهمیت ویژه آنها، استثنائا در ساعت ۱۱ و30دقیقه تکرار می‌شوند و با بازی تکرار آن ریل جابه‌جا خواهند شد.

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها