یکی از این راهکارها که در بسیاری از کشورهای توسعهیافته جهان مطرح است، استفاده از کاتالیستها در محل خروجی گازهای آلوده خودروهاست. کاتالیستها در تمام جهان قیمت بالایی دارند اما از آنجا که حفظ محیطزیست، حیوانات و گیاهان هر منطقهای برای دولتمردان کشورهای پیشرفته اهمیت دارد، آنها تلاش میکنند با ارائه تسهیلات و خدمات متنوع، تهیه کاتالیستها را برای مردم سادهتر کنند.
واقعیت این است که اهمیت دادن به وضعیت شاخصهای تعیینکننده کیفیت هوا و سلامت افراد برای غالب سیاستمداران، موضوعی حیاتی است و حفظ منابعی مثل آب و طبیعت قبل از هرچیز اهمیت پیدا میکند. به همین علت بودجههای قابلتوجهی برای حمایت از تولید یا خرید کاتالیستها اختصاص داده میشود. در این پرونده از اهمیت کاتالیستها و چالشهای تولید و فروش آن در کشور میگوییم.
در حال حاضر شرکتهای دانشبنیانی در کشورمان هستند که تمرکز خود را در تولید کاتالیست های ایرانی گذاشتهاند، یکی از آنها شرکتی است که به عنوان اولین تولیدکننده کاتالیست در ایران شناخته میشود و چند سالی است برای تولیدکنندگان خودروهای داخلی، کاتالیست ایرانی میسازد.
داود اکبری، مدیرتولید این شرکت دانشبنیان در گفتوگو با جامجم درباره اهمیت تولید این قطعات در داخل کشور میگوید: تولید کاتالیستها در همه کشورهای جهان مسألهای بسیار جدی است، زیرا محیطزیست اولویت مهمی برای همه کشورهاست و کاتالیستها به طور قابلتوجهی میتوانند در کاهش آلودگی هوای شهرها تاثیر بگذارند.
او در پاسخ به این سؤال که آیا کاتالیستهای تولید شده در داخل کشور با نمونههای خارجی برابری میکنند، میگوید: کاتالیستها بر اساس استانداردهای جهانی ساخته میشوند و هیچ فرقی نمیکند در کجای دنیا تولید گردند. زمانی استانداردهای دنیا یورو۴ بود اما اکنون جدیدترین استاندارد یورو۵ است و شرکت ما هم بر اساس تازهترین استاندارد جهانی محصولات خودش را تولید و به بازار عرضه میکند.
دولتها برای تهیه کاتالیستها تسهیلات میدهند
مدیرتولید این شرکت دانشبنیان ــ که تجربه موفقی در تولید کاتالیستهای داخلی دارد ــ معتقد است گرچه قیمت کاتالیستها بالاست و امکان دارد پرداخت هزینه خرید این قطعات برای مردم زیاد باشد اما باید دید کشورهای دیگر چطور با این مسأله مواجه شدهاند.
اکبری ابتدا در خصوص علت این گرانی میگوید: واکنشهای شیمیایی که درون کاتالیستها انجام میشود، بر پایه فلزهای گرانقیمتی مثل پالادیوم، رودیوم و پلاتین است، به همین علت قیمت نهایی کاتالیستها غالبا بالاست؛ مثلا قیمت فلز رودیوم شاید چیزی حدود ۱۰برابر طلا باشد. بنابراین گران بودن کاتالیستها فقط مخصوص کشور ما نیست، این مسأله در حقیقت در همه جای دنیا وجود دارد اما دولتها در جهان خود را موظف میدانند بخشی از هزینه کاتالیستها را تامین کنند تا نیازی نباشد همه آن را مردم بپردازند.
او در پاسخ به این سؤال که آیا تا به حال حمایتی برای تولید کاتالیستها و ارائه آن با هزینه کمتر به مردم ازسوی دولت دریافت کردهاند یا خیر میگوید: بارها با ما توافقهایی انجام شده است که کمکهایی در این زمینه از سوی دولت ارائه شود اما تا الان هیچ نتیجهای نداشته است. در این زمینه قوانینی هم به تصویب رسیده که وزارت کشور را مکلف به ارائه تسهیلات و تامین کاتالیست خودرو برای تاکسیهای کشور میکند اما ظاهرا هنوز تاکسیرانی هم این خدمات و تسهیلات را دریافت نکرده است. این در حالی است که در سالهای اخیر میزان آلودگی هوا هر سال به طور چشمگیری افزایش پیدا میکند. مقایسه شاخصهای آلودگی هوا بهویژه در فصول سرد به طور واضح نشان میدهد اجرای راهکارهایی کوتاهمدت مثل نصب کاتالیست در اگزوز خودروها میتواند اثرات مفیدی برای هوایی که مردم کشور تنفس میکنند داشته باشد.
چالش معاینه فنی در ایران
چالش تهیه کاتالیست در کشور ما در سالهای اخیر قرار بوده به روشهای مختلفی حل شود اما هنوز پابرجاست. اکبری معتقد است شرایط فعلی معاینه فنی در ایران به این چالش دامن میزند.
وی میافزاید: در ایران معاینه فنی کمتر از استاندارد یورو۲ انجام میشود در حالی که ما خودروهایی با استاندارد یورو۵ ارائه میکنیم، سؤال این است اگر قرار باشد کسی که خودروی یورو۵ دارد و بخواهد کاتالیست تعویض کند باید سه برابر یورو۲ هزینه بدهد و این نیاز به حمایت دولت دارد. در حالی که هنوز این حمایت اتفاق نیفتاده است.
او در خصوص این که کاتالیستهای ارائه شده توسط این شرکت دانشبنیان چه استانداردهایی دارند، میگوید: کاتالیستهای یورو۵ برای شرکتهای تولید کننده خودرو و کاتالیستهای با استاندارد یورو۲ را برای کسانی که میخواهند با هزینه کمتر کاتالیست تعویض کنند ارائه میکنیم. در شرایطی که استاندارد رایج دنیا برای جلوگیری از ورود آلایندههای سمی به جو، یورو۵ است و برای این که خودروهای ایران هم بتوانند سطح خوبی از استانداردهای بینالمللی را داشته باشند، قطعا نیاز به همراهی دولت وجود دارد.
کاتالیست چطور جلوی ورود گازهای مضر به جو را میگیرد؟
کاتالیستها با قرار گرفتن در واکنشهای شیمیایی درون خودرو از حجم و نوع گازهای سمی و آلاینده کم میکنند. این قطعات در قسمت پایانی اگزوز خودرو نصب میشوند و متناسب با واکنشهای شیمیایی که درون موتور خودرو انجام میشود، میتوانند گازهای سمی را کم کنند اما این کار چطور اتفاق میافتد؟ در خودروهای گازوئیلی و بنزینی بر اثر انجام واکنشهای اکسیداسیون، گازهایی مثل منوکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربنها تولید میشوند که با ورود به جو میتوانند آلودگی هوا را تشدید کرده و مشکلات زیادی برای موجودات زنده ایجاد کنند. نصب کاتالیستها در جلوی محفظه اگزوز خودروها میتواند این گازهای آلوده را به ترکیباتی کمضررتر مثل دی اکسیدکربن و نیتروژن یا در برخی موارد کاملا بیضرر مثل بخار آب تبدیل کند. کاتالیستها در جهان بهطور گسترده برای خودروها مورد استفاده قرار میگیرند اما بسیاری از کشورها در تلاشند این محصولات کاربردی و مهم را در هواپیماها و لکوموتیو قطارها هم به کار ببرند. با این حال استفاده از کاتالیستها در کشور ما هنوز مسألهای تازه به حساب میآید که تا حد لازم جدی گرفته نشده و اهمیت آن در حفظ محیط زیست مورد توجه نبوده است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد