بزرگترین ومهمترین رسالت و هدف رسانه ملی حفظ، پاسداشت و ارتقای فرهنگ ایرانی- اسلامی از بزرگراه «فرهنگسازی ملی و مردمی» است. جایگاه اجتماعی و فرهنگی این رسانه در جامعه و میان اهالی فرهنگ و هنر و رسانه با لحاظ مخاطبان گسترده آن از قشرهای مختلف، وظایفی خطیر تاثیرگذار و بنیادین را فراروی صداوسیما قرار داده تا مسئولان، مدیران، برنامهسازان، شوراها و هنرمندان آن با شناخت مناسب مخاطبان و سلیقههای آنها و نیازها و واقعیتها و تهیه و تولید و ارائه و پخش برنامهها، فیلمها و سریالهای همسو با آرمانها و ارزشهای جامعه، افزون بر پاسداری از فرهنگ ملت، درجهت ارتقا و تعامل آن همت نمایند.
ایجاد ارتباط اعتمادساز و دوستانه و همسفرهشدن معنوی و فرهنگی با مردم از طریق تولیدات خوب و شایسته و بامحتوا، علاوه بر جنبههای نیکورزی، سرگرمسازی و توجه و رعایت ابعاد آموزشی و عنایت به خواستهای قشرهای گوناگون از جمله خانوادهها و جوانان بهویژه نوجوانان، در دستیابی رسانه ملی به اهداف فرهنگی و اجتماعی و ایجاد امنیت فکری و فرهنگی و ملی، نقشهای اصلی را ایفا میکنند. حرکت و کوشش متولیان و مسئولان و برنامهسازان رسانه ملی در مسیر فرهنگسازی و ارائه آموزههای دینی و ملی و اطلاعرسانی و آگاهیبخشی عمومی از همان آغاز تاسیس صدا و سیما تاکنون مدنظر و در دستورکار روسای این رسانه بوده و تلاشهای آنها را در تولید آثار کیفی برنامهها، سریالها، فیلمها و حتی گزینش و خریداری و نمایش محصولات خارجی و حوزههای خبری و اطلاعرسانی میتوان دید. ساختن دانشگاه ملی از رسانه ملی با حضور علما، استادان، متخصصان و کارشناسان متبحر و کاربلد، برای مخاطبان میلیونی، مطالبه اصلی مقام معظم رهبری و مسئولان کشور و مردم از متولیان رسانه ملی است که پیوسته مسئولان و مدیران آن در این عرصه به فعالیتهای مهم وتاثیرگذار و چشمگیر اقدام کرده و هم خود را در این زمینه با قوت و قدرت تداوم بخشیده و میبخشند. تلاطمهای این روزهای کشور و تهاجم همهجانبه، بهخصوص هجمههای فرهنگی، تبلیغاتی، روانی و ترکیبی و عملیاتی دشمنان ایران اسلامی و فرصتطلبان و سوءاستفادهکنندگان از تقاضاهای بحق و منطقی مردم که از راه تعامل و دوستی و همسویی فکری و فرهنگی قابل اجراست، در گوشههایی از مملکت آشوب به پا کرده است.
این رخدادها گر چه نمیتوانند خدشهای کوچک بر قامت استوار ملت و کشور وارد کنند، ولی ضرورت هوشیاری، بیداری، برنامهریزی، برنامهسازی و توجه عمیق و دقیق و اجرای برنامههای کاربردی و راهبردی را فراروی تمام مسئولان و مردم به ویژه مدیران رسانه ملی قرار داده تا بیش از گذشته بر مقوله فرهنگسازی توجه و تمرکز کرده و با تحلیل کارشناسانه وقایع کنونی در تقویت و استحکام و شکوفایی فرهنگ دینی و ملی و مردمی، بخشهای مضمونی و محتوایی تولیدات متنوع و کیفی رسانه ملی را غنیتر سازند. این اقدام اساسی از مدتی قبل آغاز شده و با برنامهریزیهای لازم برای تهیه و تولید آثار مناسب و شاخص که پاسخگوی پرسشها، نیازها، سلیقهها و خواستهای مردم به خصوص نوجوانان باشد ادامه دارد. دراین میان یکی از نکات مهم، لزوم برنامهسازی قوی و مناسب برای نسلهای جوان و نوجوانان پرسشگر و پرنشاط است. نسلهایی که آینده کشور با دستهای توانای آنها ساخته و بیمه خواهد شد. به همین دلیل تولید آثار خاص این گروههای سنی و تعیینکننده اجتماعی در میان تولیدات صد او سیما جایگاهی خاص دارد. توجه به امنیت فکری و فرهنگی و اجتماعی، حرف نخست امروزکشور و رسانه ملی و ایفاکننده نقشهای اصلی محتوایی تولیدات آن است. برقراری و پایداری امنیت ملی در گرو وجود و قوام امنیت فکری و فرهنگی است و رسانه ملی در این حوزه، چون همیشه پیشگام بوده و هست و آثار فاخر و خوشساخت و با محتوای پیش روی آن، این مهم را محقق خواهد کرد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد