محمود پاک‌نیت، رکورددار بازی در نقش خان

تقی‌خان «گیل‌دخت»‌ام!

«گیل‌دخت» سریال تازه این روزهای شبکه یک سیماست که به جای هر روز در هفته فقط پنجشنبه و جمعه‌ها ساعت 22و 15دقیقه روی آنتن می‌‌رود. ‌کارگردانی این سریال را مجید اسماعیلی و نویسندگی فیلمنامه آن را مجید آسودگان به‌عهده داشته‌اند. این سریال یک درام تاریخی عاشقانه است که ماجرای آن در دوران سلطنت قاجار و در دم و دستگاه یکی از خان‌های شمال کشور می‌گذرد.
کد خبر: ۱۳۸۷۲۹۲
نویسنده مجبتبی برزگر - روزنامه‌نگار
گیل‌دخت از دو جهت دستش پر است؛ اول حضور بازیگران توانا مثل محمود پاک‌نیت، سعید راد و شقایق فراهانی و دوم، جلوه‌های بصری زیبا و چشم‌نواز جنگلی که با صحنه‌پردازی نسبتا قابل‌قبول و رنگارنگ لباس‌ها و صحنه‌های داخلی همراه شده است. شخصیت اصلی سریال دختری به اسم گلنار (با بازی میترا رفیع) است؛ دختر تقی‌خان (پاک‌نیت) که پنج سال است به همراه خانواده‌اش از تهران به املاک‌شان در شمال مهاجرت کرده‌اند.یکی از تفنگداران خان به اسم اسماعیل (رضا اکبرپور) که جوانی خوش‌سیما و اهل قلم هم است، دلباخته گلنار شده و برای او نامه‌هایی عاشقانه نوشته است. گلنار هم که متقابلا دل به محبت اسماعیل داده، برای دیدار و گفت‌وگو با او لباس ندیمه‌های مطبخ را می‌پوشد و به میدان ده می‌رود.
اما در حین گفت‌وگو، رئیس تفنگچی‌های خان آنها را می‌بیند و به خان گزارش می‌دهد. خان دستور می‌دهد اسماعیل را دستگیر و شکنجه کنند تا عشق گلنار را از یاد ببرد. ظاهرا خان بنا به مصالحی مجبور است دخترش را به ازدواج یکی از اعضای خاندان قاجار دربیاورد.
محمود پاک‌نیت را می‌توان با خان‌هایی که نقش‌شان را ایفا کرده، رکورددار این کاراکترها در تلویزیون خواند. او به‌تازگی با گیل‌دخت و نقش تقی‌خان به تلویزیون آمده است. این مجموعه تلویزیونی به موضوع تاریخی در دوره ناصری و قاجاریه می‌پردازد. تصویربرداری این سریال در تهران و شمال بوده و قدری از این کار مانده است. 
او کارش را از تئاتر شروع کرد و در 52 نمایش روی صحنه رفت. از سال 67 وارد سینما و تلویزیون شد و با مجموعه «روزی روزگاری» شناخته‌تر شد. پاک‌نیت بازیگر با‌اخلاقی است و به‌شدت محترم و دوست‌داشتنی. او پس از روزی روزگاری در سریال‌های ماندگار و خاطره‌انگیز دیگری همچون پدرسالار، پس از باران، شب دهم، خانه‌ای در تاریکی، یوسف پیامبر و پرده‌نشین به ایفای نقش پرداخت.
البته محبوبیت محمود پاک‌نیت با مجموعه‌های «پدر سالار» و «پس از باران» روی دیگری به خود گرفت. او در سریال «یوسف پیامبر» نقش یعقوب پیامبر را ایفا کرد و در کارنامه‌اش به آثار متنوع دیگری می‌رسیم.
در گیل‌دخت بازیگرانی همچون حبیب دهقان‌نسب، جعفر دهقان، رامتین خداپناهی و پریوش نظریه و سعید چنگیزیان به ایفای نقش می‌پردازند. پاک‌نیت درباره حضورش در این مجموعه تلویزیونی می‌گوید: نقش خانی را بازی می‌کنم که کاراکتر مثبتی است و جزو کسانی بوده که در دربار خزانه‌دار است و در قصه گرفتاری‌ها و مشقت‌هایی دارد که به نظر متفاوت است.‌
گیل‌دخت ‌سریالی درام در بستر تاریخی است که در فیلم و سریال معاونت برون‌مرزی تولید شده است. این سریال جذاب با داستانی ماجراجویانه و عاشقانه، در60 قسمت تولید شده است. نویسنده این سریال‌ مجید آسودگان است که برای نگارش فیلمنامه حدود پنج سال زمان گذاشته است و از‌جمله کارهای این نویسنده می‌توان به سریال‌های چادر گلدار، راه و بی‌راه اشاره کرد.
پاک‌نیت در میان گفت‌وگوی کوتاهش، گیل‌دخت را داستانی میان عشق و تاریخ نامید. حال باید دید وجه عاشقانه سریال پررنگ است یا وجه تاریخی آن؟ از طرفی هم این سؤال وجود دارد که آیا گیل‌دخت به زندگی مظفرالدین شاه ورود می‌کند؟ 
پسر ناصرالدین شاه در زمان فعالیت خود در راس امور کشور کارهای مهمی انجام داد. امضای فرمان مشروطه و قانون اساسی و 40 سال ولایت‌عهدی پدرش از‌جمله فعالیت‌های مهم مظفرالدین شاه در زمان پادشاهی‌اش بر ایران بود که حالا مشخص نیست در سریال گیل‌دخت به کدام‌یک از این اتفاق‌ها پرداخته می‌شود؟
وقتی از پاک‌نیت سؤال می‌کنیم چطور یک سریالی بعد از بازپخش‌های مکرر با استقبال مخاطبان مواجه می‌شود و دلیل این موفقیت چیست، می‌گوید: در وهله اول فیلمنامه قوی و جذاب سریال. بدون یک قصه جذاب و محکم، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد.
شاید با نگاهی به کارنامه این بازیگر پیشکسوت بتوان نام او را خان تلویزیون گذاشت. زیرا هنوز هم با سریال‌هایی که بازی می‌کند او را به نام فتح‌ا... خان، شریف‌الدوله و خان سریال گیلدخت بشناسیم. البته که او نقش‌های زیادی هم در فضای درام و اجتماعی ایفا کرده که شاید دم‌دست‌ترین آن‌، کاراکتر حسین آقا در سریال پریا باشد.
او هنوز نقش حسام‌بیگ را سکوی پرتاب خودش می‌داند و می‌گوید: من و آقای محمد فیلی از شیراز به دیگر بازیگران این سریال که همگی هم از‌جمله هنرپیشه‌های مطرح و صاحب‌نام بودند، اضافه شدیم. بعد هم نوبت روزی روزگاری شد و نقش حسام‌بیگ به من رسید. البته اسم این سریال اول قرار بود «پسرخاله‌ها» باشد که بعد به روزی روزگاری تغییر پیدا کرد.
یکی از تکیه‌کلام‌هایی که هنوز هم ماندگار است «التماس‌نکن» پاک‌نیت در سریال روزی روزگاری بود. این بازیگر درباره‌اش می‌گوید: این تکیه‌کلام‌ها و از جمله همین التماس نکن در فیلمنامه وجود داشت اما به تعداد محدود. یک مقدار که جلوتر رفتیم احساس کردیم که بعضی از تکیه‌کلام‌ها جذاب است و جای کار و استفاده بیشتر دارد. به هر حال، این کار را کردیم و جواب هم داد. تا مدت‌ها تکیه‌کلام‌های سریال روزی روزگاری بر سر زبان مردم بود.
او انتقادی هم به رویه تلویزیون دارد که چرا آن‌قدر عجله و شتاب‌زده کارها را آماده می‌کند؛ پاک‌نیت تأکید می‌کند: گفته‌ام تلویزیون روش بدی را در دستور کارش قرار داده که اگر می‌خواهد برای دهه محرم کار کند یک ماه مانده به فکر می‌افتد و متن می‌گیرد و به سراغ هنرمندان و سازندگان می‌رود. 
این بازیگر پیشکسوت همچنین می‌گوید: فقط می‌سازند تا آنتن خالی نماند. برخی می‌گویند این کار را دانسته انجام می‌دهند تا کمتر بودجه صرف شود اما زمان‌بندی ضعیف و عجله‌ای، کیفیت کار را پایین می‌آورد. روش تلویزیون اشتباه است و مخاطب به‌دنبال کیفیت می‌رود و این کیفیت را در شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های مجازی و رسانه‌ای جست‌وجو می‌کند. همه هم می‌دانیم دلیل افت یا اقبال مخاطب حتما کیفیت است اما باز هم شتاب‌زده کار می‌کنیم. 
پاک‌نیت ادامه داد: اگر هنوز مردم پس از باران را به یاد می‌آورند چون هفت ماه و با سعه‌صدر کار کردیم؛ روزی روزگاری را شش ماه کار کردیم و 17قسمت بود. یعنی همه‌چیز حساب شده جلو می‌رفت اما هنوز که هنوز است مردم روزی روزگاری را می‌بینند. تلویزیون نباید نوستالژی‌سازی و ماندگار شدن آثارش را فراموش کند؛ این ویژگی و شاخصه مهمی است.
او همچنین به‌عنوان حاکم سنندج در سریال «سنجرخان» حضور دارد که زمان پخش آن قطعی نشده است. همچنین سریال «تب و تاب» به کارگردانی داریوش مختاری را بازی کرده که قصه‌های به‌روزی دارد. زندگی و خانواده را نشان می‌دهد و توجه به سبک زندگی و خانواده ایرانی دارد. 

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها