ویژه‌برنامه‌ای برای روز جهانی‌کودک

صدای خنده کودکان در الکوثر

بررسی پخش رایگان تیزر ۵فیلم سینمایی از تلویزیون

اقدام نجات‌بخش رسانه‌ملی برای سینما

قرار است تیزر پنج فیلم سینمایی در حال اکران به صورت رایگان از شبکه‌های تلویزیون پخش شود. این خبری است که در حاشیه جلسه شورای عالی سینما در نهاد ریاست جمهوری و با توافق صورت‌گرفته میان محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما اعلام شد.
کد خبر: ۱۳۸۷۰۲۰
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

رویکرد چنین کاری، همکاری‌های دوجانبه میان دو سازمان و تعمیق روابط است. آن طور که محمد خزاعی هم گفته بود، تعامل سازمان سینمایی و صدا و سیما، به منظور ارتقا و گسترش فرهنگ فیلم‌دیدن و رونق بیشتر سالن‌های سینمایی صورت گرفته است. خزاعی عنوان کرده بود که صنعت سینما و اکران و عرضه فیلم‌ها به تبلیغات و حمایت‌های خبری و اطلاع‌رسانی نیاز دارد چرا که یکی از پرتکرارترین دغدغه‌ها و مشکلات سینماداران، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان، موضوع تبلیغات تلویزیونی فیلم‌ها در سال‌های گذشته و هم‌اکنون است که می‌توان امیدوار بود با تعامل خوب روسای سازمان صدا و سیما دور جدیدی از حمایت‌ها و همکاری‌های دو مجموعه سازمان سینمایی و صدا و سیما آغاز شده است. در گام اول قرار است تیزر فیلم‌های سینمایی «بخارست»، «بام‌بالا»، «لوپتو»، «بیرو» و «طبقه یک‌و‌نیم» از شبکه‌های مختلف تلویزیون روی آنتن برود. در این رابطه با بهروز مفید، تهیه‌کننده فیلم سینمایی بام‌بالا گفتگو کردیم که در او در سینما و تلویزیون حضور جدی دارد و تا به امروز تهیه‌کننده فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری بوده است.

قرار است تیزر پنج فیلم سینمایی در حال اکران به صورت رایگان از شبکه‌های تلویزیون پخش شود. این خبری است که در حاشیه جلسه شورای عالی سینما در نهاد ریاست جمهوری و با توافق صورت‌گرفته میان محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما اعلام شد. رویکرد چنین کاری، همکاری‌های دوجانبه میان دو سازمان و تعمیق روابط است. آن طور که محمد خزاعی هم گفته بود، تعامل سازمان سینمایی و صدا و سیما، به منظور ارتقا و گسترش فرهنگ فیلم‌دیدن و رونق بیشتر سالن‌های سینمایی صورت گرفته است. خزاعی عنوان کرده بود که صنعت سینما و اکران و عرضه فیلم‌ها به تبلیغات و حمایت‌های خبری و اطلاع‌رسانی نیاز دارد چرا که یکی از پرتکرارترین دغدغه‌ها و مشکلات سینماداران، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان، موضوع تبلیغات تلویزیونی فیلم‌ها در سال‌های گذشته و هم‌اکنون است که می‌توان امیدوار بود با تعامل خوب روسای سازمان صدا و سیما دور جدیدی از حمایت‌ها و همکاری‌های دو مجموعه سازمان سینمایی و صدا و سیما آغاز شده است. در گام اول قرار است تیزر فیلم‌های سینمایی «بخارست»، «بام‌بالا»، «لوپتو»، «بیرو» و «طبقه یک‌و‌نیم» از شبکه‌های مختلف تلویزیون روی آنتن برود. در این رابطه با بهروز مفید، تهیه‌کننده فیلم سینمایی بام‌بالا گفتگو کردیم که در او در سینما و تلویزیون حضور جدی دارد و تا به امروز تهیه‌کننده فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری بوده است.

بهروز مفید، تهیه‌کننده فیلم سینمایی بام‌بالا درخصوص تعامل رسانه ملی با سینما به جام‌جم می‌گوید: به هر حال این مساله جای تشکر دارد که تلویزیون در یک سال اخیر در مسیر تحول قرار گرفته و اقدامات تازه‌ای در بخش‌های مختلف انجام شده است. یکی از این اقدامات، حمایت رسانه ملی برای پخش تیزر رایگان پنج فیلم سینمایی است که به نظرم تلاش خوبی بوده تا محصولات سینمایی بتواند مجدد رونق بگیرد.

گردش مالی سینمای کودک پایین است

وی تاکید می‌کند: واقعیت این است که الان فضای اکران فیلم‌ها به شدت سخت است و اگر این گونه حمایت‌ها از سینما نباشد، قطعا با بحران روبه‌رو خواهیم بود. تلویزیون این رسالت را به خوبی درک کرده و قدم خوبی در این رابطه برداشته است. امیدوارم این حمایت تازه رسانه ملی از فیلم‌های سینمایی بتواند به این فضا کمک کند. به خصوص باید این مساله را در نظر داشت که در فضای ساخت فیلم کودک به دلیل پایین‌بودن گردش مالی و تمایل کمتر سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه، با مشکل مواجه هستیم و اگر این گونه حمایت‌ها نباشد قطعا با بحران و شکست روبه‌رو می‌شویم.

مفید به مساله نبود حمایت از طرف دیگر نهاد‌ها و سازمان‌ها اشاره و عنوان می‌کند: در کنار حمایت‌های سازمان صدا و سیما از فیلم‌های سینمایی، باید به این مساله اشاره کنم که آموزش و پرورش که موظف به حمایت از سینمای کودک است، بسیار سرد با این سینما برخورد می‌کند. شورایی که سال‌ها برای این منظور در نظر گرفته شده بود و بعد از بازبینی و تایید تلاش می‌کرد مدارس را به تماشای فیلم تشویق کند، حمایت زیادی نکرده تا جایی که من فکر می‌کنم انگار سینمای کودک را جزئی از تهاجم فرهنگی می‌بینند. حتی به نظر می‌رسد که شهرداری هم بسیار سلیقه‌ا‌ی در این مورد برخورد کرده و تنها بعضی فیلم‌های خاص را حمایت می‌کند. به نظرم باید تلاش شود که این حمایت‌ها از فضای سلیقه‌ای خارج شود. ایرادی ندارد که اگر فیلمی موردپسندشان است حمایت ویژه کنند، اما نیاز است که به صورت همزمان سینمای کودک را هم مورد حمایت قرار دهند.

مفید عنوان می‌کند: بخش اعظمی از جمعیت را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. فیلم بام‌بالا در جشنواره اصفهان چهار جایزه گرفت و الان نزدیک یک‌ماه و نیم است که اکران بوده و با بحران مواجه است. امیدواریم ورود صدا و سیما بتواند کمک‌رسان باشد. به نظر می‌رسد این مساله جزو رسالت‌هایی بوده که رسانه ملی برای خود دیده و من هم به سهم خود از مدیریت این سازمان تشکر می‌کنم.

حمایت رسانه ملی سینما را نجات می‌دهد

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون تاکید می‌کند: به هر حال سینمای کودک، هم از نظر مالی کم‌بضاعت است و هم کارگردان‌های خوب ما به دلیل نبود نگاه درست به این سینما، به سمت کار بزرگسال رفته‌اند و جایشان در سینمای کودک خالی است. به نظرم باید به سینمای کودک نگاه جدیدی شود و این را بدانیم که این سینما فقط جشنواره اصفهان نیست که زمانی به آن توجه شده و دوباره فراموش شود. سینمای کودک، نیاز جامعه و خوراک فرهنگی نسل جدید است. به همین دلیل هرچقدر سازمان‌های فرهنگی به خصوص سازمان صدا و سیما که از ارکان این فضا هستند، وارد این مساله شوند و جلو بیایند، سینمای کودک هم از وضعیت رو به افول نجات می‌یابد. وی در خصوص پیشنهاد‌های خود برای افزایش تعامل میان سینما و رسانه ملی بیان می‌کند: به هر حال فضای نمایش خانگی، سینما یا تلویزیون، جدا از هم نیست و همه این‌ها بخشی از رابطه نظام با مخاطب را هموار می‌کند. در حقیقت یک فضای فرهنگی است. اگر این حمایت‌ها باشد و به صورت تودرتو از بخش‌های مختلف حمایت شود، می‌تواند اتفاق خوبی در این حوزه بیفتد. الان دچار یک هجمه فرهنگی هستیم و رسانه‌های خارجی با امکاناتی که دارند، شرایط را هر روز سخت‌تر می‌کنند. اگر مجموعه‌های فرهنگی که بودجه‌های خوبی دارند پادرمیانی نکنند، کار به مراتب سخت‌تر می‌شود. باید به یک نکته هم توجه داشت که این حمایت‌ها از فضای سلیقه‌ای خارج شود و چارچوبی داشته باشد که سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان بر اساس آن پا جلو بگذارند.

فال نیک رسانه ملی برای سینمایی‌ها

بهروز مفید در بخشی از صحبت‌های خود می‌گوید: نکته‌ای که برای من حتی در سینمای بزرگسال آزاردهنده است، پرفروش‌شدن کار‌هایی است که فرهنگی نیستند. به نظرم نسبت به این مساله غفلت می‌شود. حتی در سینما یک ذائقه ایجاد می‌کنیم که در مجموع به نفع فضای فرهنگی نیست. البته به نظرم هیچ ایرادی ندارد که یک فیلم کمدی بتواند فروش خوبی داشته باشد چرا که آن هم جزئی از عناصر کار ماست. اما بسیاری از فیلم‌های فرهنگی را می‌بینیم که به شدت در مضیقه مالی قرار می‌گیرند و به حضور قوی ما در اکران سینما لطمه می‌زند. امیدوارم بخشی به این مساله نگاه نشود. حمایت رسانه ملی را به فال نیک می‌گیرم تا باعث شود اتفاق‌های بهتری برای فضای نمایشی کشور بیفتد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها