آمار‌های جالب در مورد گران‌ترین جام‌جهانی‌فوتبال

شمارش معکوس برای قطر۲۰۲۲

برق «کارلوس»، رامین و دیگر بازیکنان را گرفت

راز دادوبیداد‌های کی‌روش

در فاصله ۱۰روز تا شروع دیدار ایران و انگلیس در اولین نبرد ، کارلوس کی‌روش صدای خود را بالاتر برده است. اشتباهات بازیکنان برایش قابل تحمل نیست و اگر ملی‌پوشی توپ را آنجا که می‌خواهد ارسال نکند یا دستورات تاکتیکی را انجام ندهد، به سیم آخر می‌زند، درست مشابه اتفاقی که دیروز برای ملی‌پوشان به‌ویژه رامین رضاییان رخ داد.
کد خبر: ۱۳۸۶۳۴۲
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش
مدافع-وینگر تیم‌ملی دستور گرفته بود توپ را به تیر دوم ارسال کند و دو سه بار آن را به تیر اول فرستاد. بار آخر کارلوس از کوره در رفت و سرش فریاد زد: «فکر می‌کنی کی هستی؟! کاری را که می‌گویم انجام بده.» کارلوس که همچنین از دفع ارسال‌های مدافعان و جمع نشدن توپ توسط هافبک‌های دفاعی انتقاد داشت در این لحظه طوری فریاد زد که همه بازیکنان جا خوردند: «توپ‌های دوم را درست جمع کنید.»

روز کاری تیم‌ملی

امروز تیم‌ملی در دیداری دوستانه مقابل نیکاراگوئه قرار می‌گیرد که به نوعی بازی بدرقه به جام‌جهانی است. ملی‌پوشان قرار است سه روز دیگر عازم قطر شوند تا اردوی نهایی خود را پیش از شروع مسابقات، آنجا برگزار کنند. کارلوس دیروز درباره این بازی چنین توضیح داد: «برای ما یک روز کاری خواهد بود. بازی با تونس هم جزئی از برنامه تمرینی ما خواهد بود. همانطور که می‌دانید چند بازیکن در اردوی تهران بیشتر نداریم. با یکسری از بازیکنان جوان کار می‌کنم که به اعتقاد من آینده فوتبال ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۶ خواهند بود. بازی با نیکاراگوئه بازی‌آماده‌سازی ما خواهد بود. تلاش می‌کنیم آماده شویم. اکثر بازیکنان بازی نمی‌کنند.»

چرا فهرست نهایی اعلام نشده؟

بعد از بازی با نیکاراگوئه و قبل از مراسم خداحافظی تیم‌ملی برای سفر به قطر، همه انتظار اعلام فهرست نهایی کارلوس کی‌روش را می‌کشند. تیم‌هایی، چون برزیل، کرواسی، سوئیس، دانمارک و... فهرست نهایی خود را اعلام کرده‌اند و حالا هیجان در ایران هم بالا رفته است. گویا مربی پرتغالی ترجیح داده بیشتر فکر کند و به سادگی روی نام بعضی از بازیکنان خط قرمز نکشد: «اکثر تیم‌ها مانند برزیل بازیکنان‌شان الان مشغول بازی هستند. یا تیم‌ملی قطر، عربستان و ولز در اردو هستند و کارشان را پیگیری می‌کنند. شرایط ما متفاوت است، چون یکسری بازیکنان را اینجا در اختیار داریم و نصف تیم هم خارج از کشور بازی می‌کنند و در اختیار نیستند. به همین دلیل در شرایط متفاوت، نیاز دارید راهکار متفاوت داشته باشید.»

مارکار آمد

در تمرین دیروز تیم‌ملی اتفاق دیگری هم رخ داد. مارکار آقاجانیان رسما به عنوان دستیار ایرانی تیم‌ملی معرفی شد. جواد نکونام چهار روز قبل در بیانیه‌ای کوتاه نوشت امکان همکاری‌اش با ایران وجود ندارد. پشت پرده این تصمیم هم مشخص شده؛ گویا نکونام انتظار داشته مورد احترام قرار گیرد و فدراسیون علاوه بر اعلام رسانه‌ای، جلسات مورد نیاز را با فولاد برگزار کند. تاج و همکارانش، اما حتی به خوزستان سفر نکردند تا تکلیف جواد و تیم‌ملی را روشن کنند. او هم بلیت سفر به خارج را برای خود و خانواده‌اش رزرو کرد و بعد از بازی ملوان، از ایران رفت. کارلوس که فهمید جواد نمی‌‎آید، در تمرین دیروز خبر نهایی را درباره دستیار ایرانی‌اش داد: «مارکار به ما ملحق شده و به تیم‌ملی کمک خواهد کرد.» البته کارلوس روز سه شنبه هم یک دستیار خارجی به کادر اضافه کرد: «همانطور که دیدید برونو که یکی از دوستان من است، به تیم‌ملی ملحق شده و کنار ما خواهد بود. او بازی‌های ایران را رصد کرده است.»

مسی و آرژانتین

کی‌روش معتقد است در روز‌های منتهی به جام‌جهانی نباید به بازیکنان بگوید چطور ضربه بزنند، بلکه آن‌ها بهترین ضربات را به توپ وارد کنند. او دیروز انتقاد دیگری به ملی‌پوشان داشت: «چرا درست به توپ ضربه نمی‌زنید؟» بعضی از بازیکنان با کمترین تمرکز و با بی‌دقتی، توپ را به آسمان می‌فرستادند. وی معتقد است بازیکنان در بازی با انگلیس باید «برنامه‌نویسی» شده و برای ثانیه‌به‌ثانیه روی نقشه پیش بروند، در غیر اینصورت با شکست مواجه خواهیم شد. او بازی ما با آرژانتین در جام جهانی برزیل را مثال زده است: «یک نقص کوچک تمام تلاش ما را با ضربه مسی هدر داد.»

نگرانی کارلوس

خبر خوب روز‌های اول هفته، بازگشت زودتر از موعد سردار آزمون بود. خبری که البته کارلوس هنوز آن را قطعی اعلام نمی‌کند و تنها توضیح می‌دهد: «همانطور که قبلا هم گفتم سردار آزمون در حال حاضر کارش را در باشگاهش ادامه می‌دهد. کاملا تحت نظر مجموعه بایرلورکوزن است. ما هم البته مسائل را از نزدیک پیگیری می‌کنیم. یکی از مربیان ما و کادر شخصی من آنجا مسائل و کار سردار را پیگیری می‌کند و کنار اوست.»
کارلوس در ادامه اشاره‌ای هم به وضعیت دیگر لژیونر‌ها کرد: «همانطور که می‌دانید بعضی ازبازیکنان ما مانند مهدی طارمی و میلاد محمدی بازی می‌کنند، اما یکسری دیگر از بازیکنان مانند جهانبخش و قدوس متاسفانه در اکثر بازی‌های باشگاه‌شان بازی نمی‌کنند. به همین دلیل کاری که من انجام دادم، از کادر و دستیاران شخصی خودم همانند میکائیل، نیکو و برونو را فرستادم که نزدیک بازیکنان باشند. از لحاظ روحی و فیزیکی و تمرینات تاکتیکی به بازیکنان کمک کنند. همانطور که بازیکنان در باشگاه‌شان هستند ما هم به شرایط شان نظارت می‌کنیم که بتوانند از نظر روحی و فیزیکی دربهترین شرایط قرار بگیرند».

به خیر گذشت

تمرین دیروز تیم‌ملی نکات دیگری هم داشت. بعد از گل زاویه بسته‌ای که ترابی به بیرانوند زد، دیگر بازیکنان وینگر چپ قرمز‌ها را تشویق کردند. همچنین در صحنه‌ای مرتضی پورعلی گنجی مدافع قرمز‌ها به خاطر یک برخورد مصدوم شد که جای خود را به کنعانی‌زادگان داد. خیلی زود مشخص شد مصدومیتش جزئی بوده و دوباره به تمرین بازگشت.

برویم و لذت ببریم

کارلوس همچنان از وضعیت آماده‌سازی تیم‌ملی راضی نیست و چنین پایانی برای حرف‌هایش دارد: «آیا این شرایط آماده‌سازی صحیح است؟ خیر. آیا این بهترین آماده‌سازی است؟ خیر. ولی این یک نگاه واقع‌گرایانه بود برای دستیابی به کار‌هایی که بتوانیم انجام دهیم. کاری که تلاش کردیم این بود که بتوانیم خط مقدم‌مان را تا سرحد توان پوشش بدهیم. الان باید برویم، بازی کنیم و لذت ببریم.»

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم‌ملی در مراسم رونمایی از پیراهن ایران برای جام‌جهانی قطر، غایب بود و نارضایتی تعبیر این غیبت شد. کی‌روش، اما دیروز این شایعه را تکذیب و گفت: «من با فدراسیون و اسپانسر (تولیدکننده البسه) بودم وهمه چیز مورد قبول است.»

دست رد سیدجلال به سینه کی ر‌وش!

کاملا قابل پیش‌بینی بود اگر کارلوس کی‌روش با سیدجلال حسینی تماس بگیرد که «به تمرین تیم‌ملی بیا» با آن ماجرای عجیب سال ۲۰۱۸ جواب مربی پرسپولیس این باشد: «نمی‌آیم» کیست که به یاد نیاورد کی‌روش در آستانه آن جام‌جهانی، در پک به مارکار گفت که به سیدجلال بگوید: «به خاطر جوان‌ها خداحافظی کن.» حسینی هم به سیم آخر زد که «خودم تصمیم می‌گیرم کی خداحافظی کنم، نه آدم دیگری.» این شد که او جام‌جهانی را از دست داد و به جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات هم نرفت. سیدجلال در این سال‌ها همواره با احترام درباره کارلوس حرف زد و گفت: «او برای فوتبال ما زحمت کشید.»، اما حتی چنین اظهاراتی، نتوانست دردی از سیدجلال دوا کند. او یک جام‌جهانی مهم را از دست داد. کی‌روش اخیرا برای ایجاد همدلی و اتحاد در فوتبال ایران با مربیان و بعضی از ملی‌پوشان سابق تماس گرفت که «به تمرین تیم‌ملی بیایید.» چهره‌هایی، چون خسرو حیدری، آندو، سیدمهدی رحمتی و... رفتند. او سه روز پیش هم از طریق آرین قاسمی با سیدجلال تماس گرفت تا مربی قرمز‌ها را هم دعوت کند. حسینی، اما ضمن تشکر از کارلوس کی‌روش به خاطر این تماس، اعلام کرد به دلیل مشغله‌های کاری فرصت حضور در تمرین تیم‌ملی را ندارد. سرمربی ایران هم با تشکر از سیدجلال به او گفت هر زمان که سرش خلوت بود و توانست به اردوی تیم‌ملی برود.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها