آمار‌های جالب در مورد گران‌ترین جام‌جهانی‌فوتبال

شمارش معکوس برای قطر۲۰۲۲

فقط ۱۰روز دیگر تا شروع مهم‌ترین تورنمنت ورزشی باقی مانده است. حدود یک ماه تمام نگاه‌ها به کشور قطر و بازی‌های جام‌جهانی است؛ مسابقاتی که خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کنند یکی از زیباترین و مهیج‌ترین دوره‌های جام‌جهانی را رقم بزند. حضور تیم‌های آماده با ستارگان مختلف، برگزاری جام جهانی برای اولین بار در منطقه غرب آسیا و اولین دوره این بازی‌ها در وسط فصل از جمله عواملی است که زیبایی این جام را دو چندان می‌کند.
کد خبر: ۱۳۸۶۳۳۲
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش
در این میان، برخی آمار‌ها و اطلاعات مربوط به این بازی‌ها وجود دارد که در ادامه به صورت خلاصه به آن‌ها اشاره می‌شود.

۱۰ میلیارد دلار
هزینه ساخت ورزشگاه‌ها

بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ در هشت ورزشگاه برگزار می‌شود که مسئولان قطر در مجموع بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار برای ساخت یا تجهیز این ورزشگاه‌ها هزینه کرده‌اند. ظرفیت و هزینه این ورزشگاه‌ها به این ترتیب است:

ورزشگاه لوسیل، هزینه انجام شده: ۷۶۷ میلیون دلار؛ ظرفیت: ۸۰ هزار نفر
ورزشگاه الجنوب، هزینه انجام شده: ۵۸۷ میلیون دلار؛ ظرفیت: ۴۰ هزار نفر
ورزشگاه احمد بن علی، هزینه انجام شده: ۳۶۰ میلیون دلار؛ ظرفیت: ۴۰ هزار نفر
ورزشگاه اجوکیشن سیتی، هزینه انجام شده: ۷۰۰ میلیون دلار؛ ظرفیت: ۴۰ هزار نفر
ورزشگاه البیت، هزینه انجام شده: ۸۴۷ میلیون دلار؛ ظرفیت: ۶۰ هزار نفر
ورزشگاه بین‌المللی دیالینگ کد قطر، هزینه انجام شده: ۹۴۷ میلیون دلار؛ ظرفیت: ۴۰ هزار نفر
ورزشگاه الخلیفه، هزینه انجام شده: ۲۷۰ میلیون دلار؛ ظرفیت: ۴۵ هزار نفر
ورزشگاه الثمامه، هزینه انجام شده: ۳۴۲ میلیون دلار؛ ظرفیت: ۴۰ هزار نفر

۶۷۰۰ کارگر
آماری نگران کننده

در بین تمام هزینه‌ها و آمار‌های انجام شده برای برگزاری این دوره از جام‌جهانی، یک آمار تاسف‌بار هم به چشم می‌خورد. طی سال‌هایی که مسئولان قطری مشغول آماده‌سازی کشورشان برای برگزاری این بازی‌ها بودند، این انتقاد همیشه مطرح بود که کارگران زیادی در حین انجام این ساخت و ساز‌ها کشته شده‌اند. طبق آخرین گزارشی که روزنامه گاردین در این زمینه منتشر کرد، در تمام این سال‌ها نزدیک ۶۷۰۰ کارگر جان خود را از دست داده‌اند. بیشتر این افراد از کشور‌هایی همچون پاکستان، نپال، سریلانکا، هند و بنگلادش بوده‌اند که به عنوان نیروی ارزان قیمت کاری به قطر رفته بودند.

۱۶۰ میلیون دلار
گران‌ترین بازیکنان

براساس اطلاعات سایت ترانسفر مارکت، کیلیان امباپه مهاجم تیم ملی فرانسه با قیمت ۱۶۰ میلیون دلار، گران‌ترین بازیکن این جام شناخته می‌شود. وینیسیوس جونیور (۱۰۰میلیون دلار)، فیل فودن (۹۰ میلیون دلار)، هری کین (۹۰ میلیون دلار) و دوشان ولاهوویچ (۸۵ میلیون دلار) در رده‌های بعدی قرار دارند.

۲۲۰ میلیارد دلار
گران‌ترین جام‌جهانی

طبق برآورد‌های صورت گرفته برای برگزاری این دوره از جام‌جهانی حدود ۲۲۰ میلیارد دلار هزینه شده تا از این حیث شاهد گران‌ترین دوره بازی‌های جام‌جهانی باشیم. این رقم چیزی در حدود ۶۰ برابر بیشتر از رقمی است که برای برگزاری جام‌جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی هزینه شد.

۱۰۰ میلیون دلار
هزینه‌های قطر

قطر علاوه بر ساخت و تجهیز ورزشگاه‌ها، هزینه‌های زیادی نیز برای نوسازی و حتی ساخت شهر‌های جدید صرف کرده است. ساخت هتل‌ها، جزایر و ویلا‌های خصوصی و همچنین گسترش خطوط مترو در این کشور چیزی نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار برای مسئولان قطری هزینه دربر داشته است.

۱۶۰۰ دلار
قیمت بلیت‌ها

یکی از تاثیرات گران بودن این دوره از جام‌جهانی، بالا بودن قیمت بلیت بازی‌هاست. طبق اطلاعات سایت تحلیلی statista، چهار مدل بلیت برای این بازی‌ها تهیه شده که قیمت‌های متفاوتی دارند. برای بازی‌های دوره گروهی به‌جز بازی افتتاحیه، قیمت‌ها از ۱۱ تا ۲۲۰ دلار است. گران‌ترین بلیت در این زمینه برای بازی فینال است که ۱۶۰۰دلار فروخته می‌شود؛ این رقم حدود ۴۶ درصد بیشتر از قیمت بلیت بازی فینال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است.

۱.۵ میلیون نفر
گردشگران

انتظار می‌رود در طول برگزاری یک ماهه بازی‌های جام‌جهانی در قطر، ۵/۱ میلیون نفر به عنوان توریست وارد این کشور شوند.

۱.۲۹ میلیارد دلار
گران‌ترین تیم‌ها

طبق قیمتی که سایت ترانسفر مارکت برای بازیکنان و تیم‌های ملی حاضر در جام‌جهانی مشخص کرده، تیم‌ملی انگلیس با قیمت ۱ میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار، گران قیمت‌ترین تیم بین ۳۲ تیم حاضر در جام‌جهانی است. بعد از انگلیس، تیم‌های ملی فرانسه، برزیل، آلمان و پرتغال در رده‌های دوم تا پنجم قرار دارند. تیم‌ملی ایران با قیمتی حدود ۷۲ میلیون دلار در رده بیست و پنجم قرار دارد.

۲۷.۷ سال
پیرترین تیم‌ها

در بین ۳۲ تیم حاضر در جام‌جهانی، آرژانتین با ۲۷.۷سال عنوان پیرترین تیم را به خودش اختصاص داده است. تیم‌ملی ایران با ۲۷.۱سال در رده ششم پیرترین تیم‌های این جام قرار دارد. جوان‌ترین تیم این جام نیز تیم‌ملی آمریکا با میانگین سنی۲۴.۵ است.

۱۳۰۰ پرواز
پرواز

آن طور که مقامات قطری تخمین زده‌اند، در طول جام‌جهانی حدود ۱۳۰۰ پرواز وارد فرودگاه بین‌المللی دوحه می‌شود.

برانکو: ایران صعود می‌کند، کرواسی قهرمان می‌شود

یک پیش‌بینی جالب از سوی برانکو ایوانکوویچ سرمربی پیشین تیم‌ملی ایران. او که در برنامه شبکه الکاس قطر شرکت کرده بود در چینش تیم‌های جام‌جهانی، انگلیس و ایران را به عنوان تیم‌های صعود‌کننده از گروه B معرفی و پیش‌بینی کرد ایران در مرحله یک هشتم نهایی به هلند می‌بازد. دیگر پیش‌بینی جالب برانکو قهرمانی کرواسی در جام‌جهانی است. او بر این باور است که فینال این تورنمنت بین دو تیم کرواسی و آرژانتین برگزار می‌شود و کرواسی با پیروزی در این بازی، جام قهرمانی را بالای سر خواهد برد.

فیفا ۲۳، آرژانتین را قهرمان کرد!

طبق شبیه‌سازی انجام شده در آخرین نسخه بازی فیفا ۲۳، تیم‌ملی آرژانتین قهرمان جام‌جهانی ۲۰۲۲ خواهد شد. در این پیش‌بینی آرژانتین در دیدار نهایی با تک گل لیونل مسی برزیل را شکست می‌دهد و قهرمان می‌شود. در دیدار رده‌بندی هم فرانسه با نتیجه ۴ بر ۲ مقابل پرتغال به پیروزی می‌رسد. در این شبیه‌سازی تیم‌های انگلیس و آمریکا از گروه B صعود می‌کنند. EA Sport پیش از این با استفاده از شبیه‌سازی‌های مشابه، برندگان سه دوره اخیر جام‌جهانی در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ را به درستی پیش‌بینی کرده بود.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها