نگاهی به سریال این شب‌های شبکه‌یک

پاسداشت مدافعان سلامت در «آزادی مشروط»

کد خبر: ۱۳۸۵۹۷۱
نویسنده جبارآذین - منتقد و مدرس
«آزادی مشروط»، روایت تلویزیونی مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینما و تلویزیون که فیلم «اخراجی‌ها»‌ی او به دلیل نگاه متفاوت و طنز و ارزشی به شخصیت‌ها و رویداد‌های دفاع‌مقدس، فصلی جدید در سینمای دفاع‌مقدس و سینمای بدنه کشور رقم زد و با استقبال مخاطب روبه‌رو شد و مجموعه خانوادگی، اجتماعی تلخ و شیرین وی با نام «دارا و ندار» نگرش اجتماعی به سریال‌های خانوادگی و اجتماعی تلویزیون را ارتقا بخشید، یک اثر اجتماعی و طنز درباره کروناست.
 
درام اجتماعی آزادی مشروط که مانند دارا و ندار، در محتوا و ساختار، ترکیبی از غم و شادی و درام و تراژدی است با بهره‌گیری از موضوع تلخ ورود، حضور و تاثیرات بیماری مرگبار کرونا و هدف قدردانی از مدافعان سلامت و کادر زحمتکش درمان و دیگر فعالان این عرصه در دوران هجمه و سلطه سیاه کرونا ساخته شده و گوشه‌ای از تاریخ اجتماعی و بهداشتی کشور را به تصویر کشیده است.

آزادی مشروط از نظر قالب، ساختار و محتوا، شباهتی نزدیک به اخراجی‌های شماره یک ده‌نمکی دارد. در اخراجی‌ها، تماشاگر با گروهی از افراد جامعه که مرام و منشی متفاوت با رزمندگان شناخته شده جبهه‌ها دارند روبه‌رو می‌شود. مناسبات و برخوردها، گفتار‌ها و رفتار‌های غیرمتعارف این گروه در جبهه‌های جنگ، بخشی از موقعیت‌های طنز فیلم را می‌سازد و حاصل هم‌کناری وقایع و رویداد‌های تلخ وشیرین جبهه‌ها، تحول گروه اخراجی‌ها را شکل می‌دهد.

در آزادی مشروط هم، فردی خیر با رهانیدن افرادی از زندان در شرایط کرونایی کشور و سوق دادن آن‌ها در مسیر خدمت به جامعه، در جهت ارتقای آن‌ها و کمک به درمان بیماران کرونایی گام برمی‌دارد. به عبارتی، این آزادشدگان زندان که مانند اخراجی‌ها به یک نوع فرهنگ غیرمتعارف تعلق دارند، هر دو به جبهه اعزام می‌شوند. یکی به جبهه دفاع‌مقدس و دیگری جبهه مدافعان سلامت. این شباهت و نزدیک‌اندیشی در آزادی مشروط، بزرگ‌ترین امتیاز مضمونی و محتوایی سریال ده‌نمکی است. گرچه آزادی مشروط به اندازه اخراجی‌ها قوی نیست، ولی از نظر محتوا، مضمون، توجه و پاسداشت مقام و زحمات مدافعان سلامت و خادمان این عرصه و استفاده از عناصر و مولفه‌های طنز اجتماعی برای ارائه داستان تلخ کرونایی خود، اثری متفاوت است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها