سازمان هواشناسی هشدار داد

نفوذ توده هوای سرد به کشور

سازمان هواشناسی از نفوذ توده هوای نسبتا سرد و کاهش دما تا ۷ درجه سانتیگراد در ۱۰ استان و وزش باد و افزایش ارتفاع موج در جنوب و شمال کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۳۸۵۹۰۰

به گزارش جام جم آنلاین، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از نفوذ توده هوای نسبتا سرد و کاهش دما به‌طور میانگین بین ۵ تا ۷ درجه سانتیگراد از صبح سه‌شنبه تا پیش از ظهر چهارشنبه (۱۷ تا ۱۸ آبان) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در شمال تهران، سمنان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و مازندران و چهارشنبه در خراسان جنوبی، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها و خسارات، تنظیم دمای مرغداری‌ها، دامداری‌ها و سالن‌های پرورشی، تنظیم دما و تامین سوخت گلخانه‌ها، انتقال دام و کندوها از ارتفاعات به مناطق گرم‌تر و تامین خوراک زمستانه برای کلونی‌ها، تخلیه لوله‌های آبیاری تحت فشار جهت جلوگیری از یخ‌زدگی را توصیه می‌کند.

تسریع در برداشت زعفران، سیب، انار، سبزی و صیفی جات، گوجه فرنگی ، پیاز و سیب زمینی و انتقال به مکان‌های مناسب در استان خراسان رضوی، تسریع در برداشت سیب‌زمینی و چغندرقند و انتقال به انبارها در استان خراسان‌شمالی، تسریع در برداشت پنبه و شالی در استان گلستان، عدم محلول‌پاشی درختان مرکبات (نارنگی پیش‌رس و پرتقال ناولینا) به دلیل افت محسوس دما در استان مازندران از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

کشاوزران تسریع در برداشت ذرت علوفه‌ای در شهر ایرانشهر استان سیستان‌وبلوچستان، تسریع در برداشت انار و زعفران با توجه به روند کاهش دما در استان کرمان، تسریع در برداشت زرشک در استان خراسان‌جنوبی، تسریع در برداشت ذرت، کنجد، گوجه فرنگی و بادمجان در استان یزد، تسریع در برداشت ذرت ، سیب‌زمینی، سبزی و صیفی و انگور در استان سمنان را در دستور کار قراردهند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ دیگری از وزش باد همراه با افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی ۱.۵ تا ۲ متر و در فراساحل تا ۳ متر از صبح دوشنبه تا اواخر وقت سه‌شنبه (۱۶ تا۱۷ آبان) در دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان خبر داد.

بر اثر این مخاطره احتمال آسیب رسیدن به تورهای صیادی و قفس‌ها، احتمال آسیب رسیدن به مزارع پرورش ماهی، اختلال در فعالیت‌های بارگیری در بنادر، احتمال غرق شدن قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها محدودیت در سفرهای دریایی با شناورهای سبک و نیمه سنگین و اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه جهت دوری از خسارت در فعالیت‌های دریایی را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه هشدار از وزش باد همراه با افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی ۱ تا ۱.۵ متر و در فراساحل تا ۲ متر از صبح دوشنبه تا اواخر وقت دوشنبه (۱۶ آبان) در خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل در استان‌های بوشهر و هرمزگان، خلیج فارس و غرب تنگه هرمز خبر داد.

بر اثر این مخاطره احتمال آسیب به تورهای صیادی و قفس‌ها، اختلال در تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات احتمالی، محدودیت در سفرهای دریایی با شناورهای سبک و اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه جهت دوری از خسارت در فعالیت‌های دریایی را توصیه می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها