: شورای امنیت ، مذاکره و بررسی برای صدور سومین قطعنامه علیه ایران را تا 2 ماه دیگر (10 شهریور) به تعویق انداخته است.
کد خبر: ۱۳۸۵۵۴

این تصمیم شورای امنیت در پی آن اتخاذ شد که نمایندگان چین ، روسیه و آفریقای جنوبی در شورای امنیت خواستار عدم اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران در طول مدت مذاکره نمایندگان آژانس با ایران و همچنین گفتگوهای سولانا ، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و علی لاریجانی شدند. دور بعدی گفتگوهای لاریجانی و سولانا کمتر از 3 هفته دیگر برگزار می شود. در آخرین مذاکرات لاریجانی و سولانا از یک طرف و البرادعی و لاریجانی از طرف دیگر طرفین در این نکته به توافق رسیدند که در چارچوب «طرح اقدام» مدلی برای حل مسائل باقیمانده میان ایران و آژانس طراحی شود.بر مبنای همین توافق بزودی و تا اواسط تیرماه هیاتی از مسوولان آژانس بین المللی انرژی هسته ای به ایران می آیند تا درباره مدالیته همکاری و نحوه پرداختن به مسائل باقیمانده میان ایران و آژانس با مسوولان ایرانی مذاکره کنند.علی اصغر سلطانیه ، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای در همین رابطه گفت : در ترکیب تشکیل دهنده هیات ، بازرس وجود ندارد و قرار نیست که این افراد از تاسیسات هسته ای بازرسی داشته باشند و هیچ بازرسی ای فراتر از ان.پی.تی انجام نخواهد شد.

پیشنهاد مشروط شورای امنیت به ایران

همزمان آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات ها گزارش داد: امریکا و متحدانش که در پی از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران هستند در حال بررسی پیشنهادی هستند که براساس آن شورای امنیت متعهد می شود ، در صورتی که تهران توسعه بیشتر در برنامه هسته ای اش را متوقف کند ، تحریم های جدید علیه تهران را متوقف کنند. به گزارش ایسنا ، این خبرگزاری با بیان این که این پیشنهاد از سوی انگلیس مطرح شده است ، افزود: موضع علنی واشنگتن و حامیان کلیدی اش همچنان تعلیق کامل است ؛ یعنی این که نه تنها توسعه قابلیت هایش بلکه بازفرآوری اورانیوم و تولید تجهیزاتی را متوقف کند که برای این روند به کار می رود. اما این بازنگری ، نشانگر آمادگی احتمالی برای مصالحه در خصوص این درخواست از طریق پذیرش برنامه غنی سازی پیشرفته ایران ، دست کم در ابتدا در ازای احیای مذاکرات چندجانبه ای است که هدفش تعلیق بلند مدت غنی سازی است.

تنهایی امریکا در برابر ایران

با وجود آنکه امریکا اصرار دارد که با توجه به پایان مهلت 60 روزه قطعنامه دوم ، بررسی ها برای صدور سومین قطعنامه آغاز شود اما اعضای شورای امنیت حاضر به پذیرش این خواسته امریکا نیستند. معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد تاکید کرد که به دلیل مذاکرات در حال انجام میان سولانا و لاریجانی ، شورای امنیت به این زودی پرونده هسته ای ایران را بررسی نخواهد کرد.به گزارش ایسنا ، کارن پرس ، معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد در گفتگو با خبرگزاری کویت گفت : احتمال می رود که این مذاکرات به زمان بیشتری نیاز داشته باشد بنابراین بررسی پرونده هسته ای ایران در این شرایط وارد نیست و این پرونده تا قبل از پایان آگوست به شورای امنیت ارجاع نخواهد شد. در همین حال ، دبیرکل سازمان ملل نیز از امریکا و متحدان اروپایی آن خواست تا زمانی که بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای در تلاش برای رفع بن بست هسته ای ایران هستند ، تلاش برای اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران را به تاخیر بیندازند. شبکه خبری بلومبرگ به نقل از بان کی مون ، دبیرکل سازمان ملل گزارش داد: شورای امنیت باید به آژانس بین المللی انرژی هسته ای اجازه دهد برای یافتن راه حلی جهت رفع مناقشات مربوط به فعالیت های هسته ای ایران تلاش کرده و به کار خود ادامه دهد.

پارلمان اروپا خواستار گفتگو با ایران شد

نمایندگان پارلمان اروپا در گزارشی خواستار برقراری گفتگو با همتاهای ایرانی خود در خصوص موضوع هسته ای شدند. گورن لیندبلاد ، نماینده پارلمان سوئد که قرار است گزارش را در مجمع پارلمانی شورای اروپا قرائت کند به مجمع پیشنهاد می کند که با نمایندگان ایرانی درباره مسائل مربوط به ارزشهای اصولی شورای اروپا گفتگو برقرار شود تا اعتماد متقابل بر قرار شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها