ریدلی اسکات، فیلمساز مستقل سینما که دستی هم در مجموعه‌سازی برای تلویزیون دارد، در ادامه همکاری با قاب کوچک مجموعه‌ای تلویزیونی را براساس داستان نسخه سینمایی درام علمی‌-تخیلی سال۲۰۱۷ خود «بلیدرانر ۲۰۴۹» که نگاهی انتقادی به جامعه سرمایه‌داری و صنعتی داشت، تهیه و تولید می‌کند.
کد خبر: ۱۳۸۵۱۶۳
نویسنده کیکاووس زیاری - گروه رسانه
این مجموعه با نام «بلیدرانر ۲۰۹۹» جلوی دوربین می‌رود و قرار است داستانش ادامه‌ای بر داستان نسخه سینمایی این فیلم و همچنین «بلیدرانر»‌ی باشد که سال ۱۹۸۲ تولید و اکران عمومی شد. اسکات، مدیر تولید نسخه تلویزیونی و یکی از تهیه‌کنندگان و نویسندگان فیلمنامه آن خواهد بود. او که تنها قسمت اول را کارگردانی کرد و وظیفه کارگردانی قسمت دوم را به دست دنیس ویله نوو داد، معلوم نیست به‌عنوان کارگردان هم با مجموعه تلویزیونی همکاری خواهد داشت یا نه. همکاران تهیه‌کننده او پیشنهاد داده‌اند چند اپیزود بلیدرانر ۲۰۹۹ توسط خود فیلمساز کارگردانی شود. اسکات هنوز به این درخواست جوابی نداده است.

به گفته مایکل گران، نویسنده اصلی فیلمنامه نسخه تلویزیونی: «طبیعی است که اگر ریدلی اسکات به‌عنوان کارگردانی یکی‌دو اپیزود پشت دوربین قرار گیرد، اعتبار و اهمیت بلیدرانر ۲۰۹۹ بسیار بیشتر خواهد شد و تماشاگران بیشتری مشتاق تماشای آن شوند. خود من امیدوارم او حداقل پایلوت مجموعه و قسمت دوم آن را کارگردانی کند.» نزدیکان به پروژه می‌گویند بحث تولید آن از یک‌سال قبل مطرح شده بود و تا به امروز، طرح‌های فیلمنامه‌ای که نوشته شده بود مورد قبول و رضایت اسکات قرار نگرفته بود. سیلکا لوسیا، خالق لاتینی‌تبار مجموعه به ورایتی می‌گوید: «نسخه اصلی فیلم که سال ۱۹۸۲ اکران شد، یکی از تاثیرگذارترین و بهترین محصولات علمی ــ تخیلی تاریخ سینما به حساب می‌آید و تاثیر شگرفی بر هر دو گروه فیلمسازان و تماشاگران پیگیر سینما و تلویزیون داشته است. همین موضوع، کار تولید یک مجموعه براساس داستان آن را بسیار سخت و چالش‌برانگیز می‌کند. همه ما در تلاش هستیم تا اثری جذاب در حد و اندازه دو نسخه سینمایی تولید کنیم.»

پرسشی که برای منتقدان سینما و دوستداران بلیدرانر‌ها مطرح شده، این که آیا تولید نسخه تلویزیونی بلیدرانر به معنی پایان کار نسخه‌های سینمایی آن است و در آینده قسمت دیگری از این مجموعه فیلم وارد مرحله تولید نخواهد شد؟ اسکات و تولید‌کنندگان نسخه تلویزیونی هنوز پاسخی به این پرسش نداده‌اند و با این حال، برخی این‌طور اظهارنظر می‌کنند که با وجود ساخت مجموعه تلویزیونی، هنوز می‌توان انتظار ساخت قسمت‌های دیگری از نسخه سینمایی را داشت و تولید مجموعه تلویزیونی الزاما به معنای پایان کار نسخه سینمایی آن نیست. همه این‌ها در شرایطی است که کسی اطلاعی از داستان و چندوچون مجموعه بلیدرانر ۲۰۹۹ ندارد و سازندگانش هم در این مورد سکوت کرده‌اند. اهل‌فن با استناد به نام مجموعه چنین اظهارنظر می‌کنند که داستان آن به احتمال بسیار زیاد چند دهه بعد از پایان داستان قسمت دوم رخ خواهد داد. این نکته باعث طرح این پرسش شده که بازیگران مجموعه چه کسانی خواهند بود و آیا احتمال حضور برایان گاسلینگ، بازیگر بلیدرانر ۲۰۴۹ در نسخه تلویزیونی هست یا خیر. در نسخه سال ۱۹۸۳ هریسون فورد نقش شخصیت محوری داستان را داشت. او در قسمت دوم که چهار دهه بعد از نسخه اصلی و با فاصله زمانی بسیار زیاد ساخته شد، نقش خود را با گاسلینگ تقسیم کرد. داستان نسخه سینمایی در آینده‌ای نه‌چندان دور اتفاق می‌افتاد که تکنولوژی پیشرفت بسیار زیادی کرده و یک مرد مرموز باید در جامعه‌ای بسیار پیشرفته، برای رسیدن به هدف مشکوک خود چالش‌های فراوانی را پشت سر بگذارد. 

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها