در گفتگو با عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شد

آسیب‌های جایگزینی فضای مجازی به جای کتابخوانی | باید مراقب تنزل سطح علمی مدارس و دانشگاه‌ها بود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درخصوص آسیب‌های جایگزینی فضای مجازی به جای کتابخوانی هشدار داد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درخصوص آسیب‌های جایگزینی فضای مجازی به جای کتابخوانی هشدار داد.
کد خبر: ۱۳۸۵۰۶۸

محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با جام جم آنلاین درباره موضوع کاهش سرانه مطالعه در ایران و آسیب شناسی این موضوع تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم در حوزه ارتقای سطح کیفی دانش در دنیا میزان سرانه مطالعه دانشجویان و دانش آموزان است و البته سهم مطالعه هر کدام از این دو بخش با هم تفاوت‌هایی را دارد.

وی درباره میزان مطالعه دانشجویان به عوامل مختلفی از جمله نوع هدایت استادان و تغییر در واحدهایی درسی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: در دوره های مختلف استادان به جای ارجاع دانشجویان به کت به سمت جزوه هدایت می کنند واز این رو به خاطر جزوه محوری سرانه مطالعه کتاب در بین دانشجویان افت کرده و حال در نظر بگیرد که وقتی دانشجویان میزان مراجعشان به کتاب و کتابخوانی کم باشد طبیعی است که این روند در بین سایر اقشار کتابخوان هم موثر است.

نماینده بجنورد و جاجرم در مجلس به موضوع کتابخوانی در بین دانش آموزان هم اشاره کرد و گفت: با توجه به گسترش فضای مجازی به نظر می رسد که مراجعه بیش از اندازه دانش آموزان به شبکه های اجتماعی هم در میزان کاهش سرانه مطالعه موثر است و باید در این خصوص تدابیر لازم صورت بگیرد. به هر حال نقش خانواده و آموزش و پرورشی در این خصوص اهمیت زیادی دارد و طبعا در مراکز آموزشی می توان با برگزاری مسابقات کتابخوانی و مجهز کردن کتابخانه مدارس این موضوع را تا حدودی جبران کرد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که درباره میزان مطالعه سرانه کتاب باید سنجش های دقیق علمی صورت گیرد چون به هر صورت با توجه به افزایش روزافزون شبکه های مجازی و امکان دستیابی به بسیاری از کتب و مقالات علمی در فضای سایبر و شبکه اجتماعی ممکن است قشر دانشجو و یا بخش کتابخوان جامعه به جای مراجعه به کتب به صورت فیزیکی همان محتوا را از طریق فضای مجازی دنبال کنند که البته در سنجش های آماری این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها